www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Cybercriminelen gebruiken phishing en pretexting om betalingsgegevens van online shoppers te stelen

Volgens het Verizon 2021 Data Breach Investigations Report hebben de meeste datalekken in de retailsector een externe oorzaak; cybercriminelen misbruiken de coronacrisis om inlog- en persoonsgegevens van online shoppers te ontfutselen

Amsterdam - De diefstal van gegevens van online shoppers is in de meeste gevallen toe te schrijven aan externe cyberaanvallen, zo blijkt uit onderzoek door Verizon Business. Voor het Verizon 2021 Data Breach Investigations Report werden meer datalekken en phishing-aanvallen dan ooit geanalyseerd. Hieruit blijkt dat de overgrote meerderheid (84%) van alle datalekken in de retailsector een externe oorzaak heeft en het gevolg was van cyberaanvallen die voor financieel gewin werden uitgevoerd (99%). De buitgemaakte data omvatte uiterst gevoelige informatie, zoals betalingsgegevens (42%), persoonsgegevens (41%) en inloggegevens (33%).

Volgens het Verizon Business 2021 Data Breach Investigations Report (2021 DBIR) viel 77% van alle datalekken in de retailsector toe te schrijven aan hackers, social engineering en aanvallen op webapplicaties. Het gebruik van misleidende tactieken zoals phishing en pretexting is het afgelopen jaar dus sterk toegenomen. Bij ruim een derde van de door Verizon onderzochte incidenten was sprake van phishing. Dit vertegenwoordigt een forse groei ten opzichte van vorig jaar. De meest waarschijnlijke reden hiervoor is dat cybercriminelen hun pijlen richten op een grotere groep consumenten die hun aankopen online moesten doen door de sluiting van fysieke winkels tijdens de lockdown.

“De retailsector blijft een populair doelwit voor cybercriminelen die geld willen verdienen met de diefstal van creditcardgegevens en persoonsgegevens”, zegt Alex Pinto, hoofdauteur van het DBIR. “Zij maken daarvoor gebruik van social engineering-tactieken zoals pretexting en phishing. Bij de eerstgenoemde techniek worden slachtoffers misleid om geld overr te maken. Bij zo’n 54% van alle incidenten binnen de retailsector was een menselijke factor betrokken. Dat is een fors percentage voor een markt die zo divers is als de retailsector. We hopen dat retailers deze bevindingen tot zich nemen en ze gebruiken als input voor hun toekomstige beveiligingsstrategieën.”

Het 2021 DBIR-rapport werpt licht op datalekken in de retailsector en andere branches, zoals de gezondheidszorg, financiële sector, verzekeringswereld en publieke sector. Voor het onderzoek werden 725 beveiligingsincidenten geanalyseerd. Bij 165 incidenten in de retailsector bleek sprake te zijn van gegevensdiefstal. Dit blijkt uit meldingen van 83 partijen in alle delen van de wereld die informatie aan het onderzoek bijdroegen. Het rapport onhult de meest voorkomende typen cyberaanvallen die tijdens de coronacrisis van invloed waren op het wereldwijde beveiligingslandschap. In de retailsector bleek sprake van een toevloed aan cyberaanvallen die voor financieel gewin werden uitgevoerd. In de gezondheidszorg waren de meeste datalekken echter het gevolg van menselijke fouten. Financiële dienstverleners en verzekeraars liepen het grootste risico om informatie naar de verkeerde ontvanger door te sturen, terwijl organisaties in de publieke sector vooral vatbaar waren voor social engineering-aanvallen.

Het volledige rapport met analyses per sector is beschikbaar op: https://www.verizon.com/business/resources/reports/dbir/

Over het DBIR
Het 2021 Verizon Data Breach Investigations Report is de viertiende editie van het jaarlijkse onderzoeksrapport van Verizon Business. Het vormt de neerslag van analyses van 29.207 beveiligingsincidenten. Bij 5.258 daarvan bleek sprake te zijn van gegevensdiefstal. Dit vertegenwoordigde een significante toename ten opzichte van de 3.950 gevallen die in het rapport van vorig jaar aan bod kwamen. De data is gebaseerd op informatie van 893 wereldwijde partijen die aan het onderzoek deelnamen. De slachtoffers waren verspreid over 88 landen en 12 sectoren.

Het volledige 2021 Data Breach Investigations Report en een managementsamenvatting zijn beschikbaar op de DBIR-overzichtspagina.

Over Verizon
Verizon Communications Inc. (NYSE, Nasdaq: VZ) werd op 30 juni 2000 opgericht en is een van 's werelds leidende aanbieders van communicatie-, informatie- en entertainmentproducten en -diensten. Het hoofdkantoor is gevestigd in New York City en met zijn wereldwijde activiteiten genereerde Verizon in 2020 een omzet van 128,3 miljard dollar. Het bedrijf biedt spraak-, data- en videodiensten en -oplossingen aan via zijn bekroonde netwerken en platforms. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de vraag van klanten naar mobiliteit, betrouwbare netwerkverbindingen, veiligheid en controle.

####

VERIZONS ONLINE NEWS CENTER: Nieuwsberichten, blogs, biografieën en contactgegevens voor de media zijn beschikbaar via het Online News Center van Verizon op http://www.verizonenterprise.com/about/news. Nieuws van Verizon Enterprise Solutions is ook beschikbaar via een RSS feed op http://www.verizonenterprise.com/rss-options.

Dit betreft een niet-officiële vertaling. Voor de officiële tekst verwijzen wij graag naar het originele Engelstalige bericht.
Laatste van Verizon Nederland
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo Experis