www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Marcommit

Financiële teams met AI presteren aanzienlijk beter dan vakgenoten zonder de technologie

62 procent van Nederlandse financiële professionals verwacht steeds meer betrokken te zijn bij strategie- en besluitvorming

Utrecht – 43 procent van bedrijven wereldwijd die ArtificiaI Intelligence (AI) gebruikt, verwacht dat hun sterke positie over twaalf maanden nog steeds te handhaven is, terwijl slechts 21 procent van de bedrijven die geen gebruik maakt van AI dit denkt. Dit blijkt uit het wereldwijde Finance, AI and the future of decision making onderzoek van Unit4, leider in enterprise cloud-applicaties voor mensgerichte organisaties. Bijna de helft van de bedrijven met AI (47%) vindt dat hun bedrijf sterk presteert, dit is slechts 28 procent bij bedrijven zonder de technologie.

"AI staat volop in de belangstelling van financiële afdelingen over de hele wereld, met early adopters die ervan overtuigd zijn dat het een positieve impact heeft op de prestaties van hun organisaties," aldus Gordon Stuart, CFO van Unit4. "AI moet echter niet alleen worden gezien als een manier om processen te automatiseren. Het kan finance professionals helpen om in een meer strategische rol te stappen, waarbij ze data interpreteren door middel van technologische analyse en de bevindingen vertalen naar zinvolle inzichten die relevant zijn voor hun organisaties. Zo kunnen zij helpen de financiële koers te bepalen."

Steeds meer betrokken bij strategie en besluitvorming
Als we inzoomen op de Nederlandse cijfers, verwacht 62 procent van de Nederlandse financiële professionals steeds meer betrokken te worden bij strategie- en besluitvorming. 60 procent denkt dat hun dagelijkse taken in hetzelfde tijdsbestek aanzienlijk gaan veranderen. Dat er nog werk aan de winkel is om de rolverandering bij te kunnen benen, blijkt uit de 82 procent die zegt dat degenen in financiële functies hun vaardigheden in de komende twaalf maanden moeten verbeteren. Bijna drie op de vier professionals heeft plannen om zich het komende jaar bij te scholen in AI, machine learning, coding, data analyse en data science.

Financiële professionals geven aan dat de belangrijkste voordelen van AI zijn dat het de kans op menselijke fouten verkleint (32%) en dat het tijd bespaart (36%). 22 procent zegt dat het collega's zou helpen om sneller beslissingen te nemen, en 26 procent gelooft dat het bruikbare inzichten voor de besluitvorming zou opleveren.

"Uit onze ervaring blijkt dat als financiële professionals een meer strategische rol willen spelen, ze over de zakelijke en leiderschapsvaardigheden moeten beschikken om te bepalen welke zaken het bedrijf prioriteit moet geven om te slagen", aldus Georgina Kossivas, Chief Financial en Risk Officer bij Nuclear Waste Management Organization. "Communicatievaardigheden zijn ook ongelooflijk belangrijk om inzichten op de juiste manier over te brengen aan senior besluitvormers. Het is belangrijk dat finance professionals deze vaardigheden ontwikkelen om de investeringen in AI ten volle te benutten."

Noot voor de redactie
In opdracht van Unit4 onderzocht DJS Research 1.760 beslissers binnen financiële afdelingen in Australië, België, Canada, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Singapore, Zweden, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De respondenten waren afkomstig uit middelgrote ondernemingen met 100 tot 9.999 werknemers.
Laatste van Unit4
North Sea Port kiest voor Unit4 ERP

Global Center on Adaptation zet Unit4 ERP in ter ondersteuning voor een klimaatbestendige toekomst
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Logo Marcommit

Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO
Logo Schneider Electric