ContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Marcommit

57 procent van de Nederlanders logt het liefst automatisch in op apps, ondanks veiligheidsrisico’s

Utrecht – Maar liefst 57 procent van de Nederlanders blijft het liefst automatisch ingelogd op alle applicaties, ook al brengt dit veiligheidsrisico’s met zich mee. Wordt je telefoon gehackt, bijvoorbeeld door middel van phishing, dan kunnen criminelen gemakkelijk bij persoonlijke gegevens. De groep 60-plussers vindt veiligheid het belangrijkst: slechts een derde (33%) blijft graag automatisch ingelogd. Van de respondenten onder de dertig jaar is dit maar liefst 75 procent. Dit blijkt uit een onderzoek onder 566 werkende Nederlanders, uitgevoerd door Truewind, wereldwijde leverancier van digitale oplossingen op basis van het OutSystems-low-codeplatform.

38 procent kan niet meer leven zonder apps
Maar liefst 38 procent van de Nederlanders kan niet meer leven zonder apps. Vooral vrouwen (45%) hebben hier moeite mee, mannen wat minder (31%). Bovendien geldt: hoe jonger de Nederlander, hoe afhankelijker hij of zij is van apps. De jongere generaties zijn opgegroeid met internet en (mobiele) apps, waardoor deze voor hen niet meer weg te denken zijn uit hun leven. Van de Nederlanders onder de 30 jaar kan 58 procent niet meer leven zonder apps, terwijl slechts 24 procent van de 60-plussers dit bezwaarlijk zou vinden.

Belangrijkste eigenschap
Bij 61 procent van de Nederlanders staat het gebruiksgemak van een app in de top drie van meest belangrijke eigenschappen. Als een app moeilijk te begrijpen is, stapt ook driekwart (77%) over naar een andere app. Gebruiksgemak wordt gevolgd door veiligheid (57%) en functionaliteit (46%). Kijkend naar specifiek de jongste generatie, onder de dertig jaar, dan is de prijs van een app het meest belangrijk. Maar liefst 56 procent vindt het belangrijk dat een app gratis is.

Ruud Hochstenbach, verantwoordelijk voor business development van Truewind in de Benelux: “Veiligheid staat bij jonge Nederlanders in de top drie. Dit is opvallend, aangezien driekwart van hen het liefst automatisch ingelogd blijft op hun apps. Wellicht dat zij niet op de hoogte zijn van de veiligheidsrisico’s die zij hiermee lopen, ondanks dat er bijna dagelijks nieuwsberichten zijn over hacks bij bedrijven. Applicatieontwikkelaars moeten er dus voor zorgen dat een app extra goed beveiligd is, aangezien gebruikers hier niet altijd zelf voor zorgen. Jongeren denken vaak veel kennis te hebben, waardoor zij online gevaren onderschatten. Ouderen zijn voorzichtiger en schatten daardoor online gevaar beter in.”

Noot voor redactie, niet ter publicatie

Over het onderzoek
Dit onderzoek is in opdracht van Truewind uitgevoerd door PanelWizard onder 566 werkende Nederlanders, van achttien jaar en ouder. Hiervan is 55 procent man en 45 procent vrouw. Leeftijd is onder verdeeld in vijf categorieën: jonger dan 30 jaar (19%), 30-39 jaar (20%), 40-49 jaar (28%), 50-59 jaar (25%) en 60 jaar en ouder (8%).

Welke eigenschappen vindt u over het algemeen het meest belangrijk in een (mobiele) app?

Laatste van Truewind

Loopt een app vaak vast? Negen op de tien stapt over naar de concurrent

Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps

Logo Marcommit

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials