www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Zeekhoe Communicatie

Onderzoek Fortinet: 90% van de OT-bedrijven hebben last van beveiligingsincidenten

OT-managers zijn beveiligingsproblemen nog lang niet de baas blijkt uit recent onderzoek van Fortinet

Utrecht, 7 juli 2021 - Beveiligingsleverancier Fortinet heeft een onderzoek gedaan naar cyberbedreigingen en operationele technologie (OT), om inzicht te krijgen in hoe OT-team omgaan met beveiligingsrisico’s. Fortinet ondervroeg managers van faciliteiten en fabrieken met meer dan 2.500 werknemers, die actief zijn in de sectoren industriële productie, energie en nutsvoorzieningen, gezondheidszorg en transport. Het rapport Fortinet 2021 State of Operational Technology and Cybersecurity Report beschrijft de punten waarop OT het kwetsbaarst is, de typen cyberaanvallen waarmee organisaties geconfronteerd worden, nieuwe beveiligingstechnieken en verbetergebieden voor beveiligingsprocessen.

Operationele technologie (OT) vormt de functionele basis van fabrieken, energiecentrales, transportnetwerken en nutsvoorzieningen. Veel organisaties hebben hun OT-infrastructuur met hun IT-omgeving geïntegreerd om toegang te krijgen praktisch inzetbare data in een omgeving die altijd hermetisch van de rest van het netwerk was afgesloten. Deze convergentie van OT- en IT-omgevingen vergroot de flexibiliteit en efficiëntie, maar brengt helaas ook nieuwe beveiligingsrisico’s met zich mee.

Het onderzoeksrapport van Fortinet bevat vier belangrijke inzichten over de huidige staat van OT-beveiliging binnen organisaties:

1. Indringers blijven een probleem voor organisaties

De OT-managers die aan het onderzoek deelnamen hadden er moeite mee om te voorkomen dat cybercriminelen toegang kregen tot systemen en bedrijfsprocessen verstoorden. Negen van de tien organisaties kreeg het afgelopen jaar te maken met minimaal één succesvolle indringingspoging. Dit aantal is vrijwel identiek aan de resultaten van de enquête van 2020. Het is waar dat de coronacrisis onverwachte problemen met zich meebracht, maar een indringingspercentage van 90% is een significant probleem dat OT-managers meer zorgen zou moeten baren.

2. OT-managers waren niet voorbereid op de veranderingen die de pandemie met zich meebracht

OT-besluitvormers moesten hun investeringen snel opvoeren om grip te krijgen op de processen rond de connectiviteit van IT- en OT-systemen. Dit was van cruciaal belang om thuiswerkers van ondersteuning te voorzien. Security operation centers (SOC’s) en network operations centers (NOC’s) hadden meer personeel en apparatuur nodig doordat de coronacrisis de digitale transformatie in een stroomversnelling bracht. Technische medewerkers, OEM’s en systeemintegrators zagen zich daarnaast gehinderd in hun vermogen om te reizen. Ze konden niet fysiek ter plekke komen om werkzaamheden uit te voeren. Dit resulteerde in een prangende behoefte aan oplossingen voor veilige toegang op afstand.

3. Organisaties kregen te maken met een groeiend aantal bedreigingen door insiders en phishing-aanvallen

De onderzoeksresultaten wezen op een forse toename van het aantal phishing-aanvallen. 58% van de respondenten maakte melding van een dergelijk incident. Vorig jaar lag dit percentage nog op 43%. Deze toename is te wijten aan het feit dat cybercriminelen misbruik maakten van de kwetsbaarheden die ontstonden toen organisaties snel veranderingen moesten doorvoeren om ondersteuning te bieden voor thuiswerkers. En nu werknemers vanuit huis blijven werken wordt duidelijk dat organisaties hun zero trust-strategie moeten uitbreiden naar alle endpoints om bescherming te bieden voor het groeiende aanvalsoppervlak.

4. OT-managers blijven worstelen met het meetbaar maken van de beveiliging

OT-managers die de beveiligingsprestaties meten en daarover rapporteren kennen het aspect “kosten” steevast een lagere prioriteit toe dan “risicobeoordeling” en “gevolgen voor de business”. Kwetsbaarheden (70%) en indringers (62%) blijven de belangrijkste maatstaven die worden bijgehouden en waarover wordt gerapporteerd. Tastbare resultaten op het gebied van risicobeheer hebben het afgelopen jaar echter een prominentere rol gekregen (57%).

Samengevat: het afgelopen jaar is er duidelijk sprake geweest van een sterkere behoefte aan de veerkrachtige bescherming die mogelijk wordt gemaakt door best practices voor cybersecurity. Desondanks blijkt uit het rapport dat OT-managers met problemen blijven kampen. Slechts 7% van alle organisaties die aan het onderzoek deelnamen werd het afgelopen jaar niet door een beveiligingsincident getroffen. En ondertussen neemt de digitale verbondenheid van OT- en IT-netwerken alleen maar toe. Het is duidelijk dat veel organisaties moeite hebben met het toepassen van best practices voor cybersecurity en uiteindelijk ook het beschermen van hun infrastructuur tegen de steeds geavanceerdere cyberbedreigingen.
Laatste van Fortinet
Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Fortinet gaat een miljoen mensen gratis helpen bij opleiding tot security-professional

Fortinet integreert ngfw FortiGate met Dragos voor krachtige beveiliging van OT-omgevingen
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Fortinet contact

Logo Fortinet

www.fortinet.com
Fortinet sociaal

Fortinet tweets

Logo Huisabc.nl
Logo Prof-IT4all
Logo Drimpy
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO
Logo Schneider Electric