www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekersContentbureauwww.marcommit.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Groei televisie/video-markt fors lager nu de pandemie uit de jaar-op-jaarvergelijking loopt

Houten, The Netherlands, 01 July 2021 - Het effect van de lockdown op de gecombineerde televisie/video-markt in Nederland kwam in het eerste kwartaal van dit jaar ten einde. De pandemie is een jaar oud, waardoor het effect eruit loopt in de jaar-op-jaarvergelijking. De markt groeide in Q1 2021 met een min of meer normale 4,3 procent tot EUR 625 miljoen. Dat blijkt uit het nieuwe Dutch TV-Video Market rapport over 2021 Q1 van Telecompaper.

Daarnaast zorgt het afbouwen van de lockdown ervoor dat we de komende kwartalen mogelijk zelfs te maken krijgen met krimp - het gevolg van een zware vergelijkingsbasis. Immers, de kwartalen twee, drie en vier van 2020 werden gekenmerkt door een zeer hoge 'consumptie' als gevolg van de lockdown. In hoeverre we terugkeren naar 'normaal', of beter gezegd de patronen van voor de pandemie, laten we in het midden.

De marktgroei was het gevolg van enerzijds een afname op de televisiemarkt en anderzijds een aanhoudende groei voor het streamingsegment. Onderliggend waren de grootste verrassingen dat de inkomsten uit 'add-on' pakketten (Premium-, Thema- en Pluspakketten) daalden en dat de groei uit TVOD-diensten fors terugviel.

Het televisiesegment droeg EUR 472 miljoen bij (-1,1%), waarbij EUR 316 miljoen (+1,8%) afkomstig was van het basispakket. Het streamingsegment bracht EUR 153 miljoen op (+26%). Hier is SVOD de belangrijkste component hiervan (82%). De groei (27%) viel slechts licht terug. Anders ging het bij het TVOD-gedeelte, dat een groei liet zien van 21 procent, tegenover bijna 100 procent in Q4 van 2020.

Op providerniveau blijken Ziggo en KPN de marktleiders, maar hun aandeel staat onder druk. Op de gecombineerde markt kwam Ziggo uit op 42 procent en KPN op 23 procent. Netflix zit nog altijd in de lift en was, als nummer drie, goed voor 13 procent van de markt.

In de verdeling van de inkomsten over drie categorieën aanbieders nemen de operators nog altijd het leeuwendeel voor hun rekening, met 76 procent, maar dit is significant lager dan de 80 procent van een jaar eerder. De bekende internetbedrijven (Netflix etc.) zijn nu goed voor 19 procent en de broadcasters (vooral RTL) voor een kleine 6 procent.

Noot voor de redactie

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op het doorlopende onderzoek van Telecompaper naar de Nederlandse communicatiemarkt. Een gedetailleerde analyse van de Nederlandse tv-markt, inclusief aansluitingen en inkomsten door technologie en providers, is beschikbaar in het Dutch TV-Video Market rapport 2021 Q1-rapport van Telecompaperover. Het rapport focust op omzet behaald uit het aanbieden van betaal tv diensten en OTT video diensten. Er worden meer dan 25 bedrijven meegenomen in de analyse waaronder tv aanbieders Ziggo, KPN, Delta, Caiway, Canal Digitaal, T-Mobile and Tele2, premium TV aanbieders Film1, Fox Sports en Ziggo Sport Totaal en OTT video aanbieders zoals Netflix, Videoland, Amazon Prime Video, Apple TV+, Disney+ en Pathé Thuis. Het rapport kost EUR 995 voor één gebruiker.

Over Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en een persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Tim Poulus
Telefoon: +31 30 634 96 00
Email: tim@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Telecompaper contact

Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials