ContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Digitale huisartsenpost- en praktijk passeert de 25.000 online consulten

Ruim 25.000 patiënten hebben inmiddels een digitaal consult via de digitale huisartsenpost en -praktijk Spreekuur.nl afgenomen. Bij 73 procent van deze online consulten zou normaal gesproken een doktersbezoek nodig geweest zijn. Ook vermindert online doktersadvies de druk op de telefoon. Dat blijkt uit cijfers die Spreekuur.nl vandaag bekendmaakte.

Op 11 maart 2020 werd Spreekuur, de eerste digitale huisartsenpost van Nederland, versneld uitgerold bij Huisartsenpost Eemland (Amersfoort, Barneveld) vanwege de coronacrisis. Een tweede regio, Rijnmond (Rotterdam), volgde een maand later en Drenthe startte in december 2020 met Spreekuur.nl. Recent is Spreekuur.nl ook beschikbaar voor patiënten van een aantal huisartsenpraktijken. De dienst is inmiddels toegankelijk voor zo’n twee miljoen patiënten in de drie zorggebieden.

Via Spreekuur.nl, een initiatief van Topicus en DigiDok, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor vragen over bijvoorbeeld wonden, oogklachten, koorts en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto of video toe te voegen.

Huisartsen en triagisten krijgen deze informatie vervolgens overzichtelijk aangeboden via een digitaal systeem en kunnen vlot het consult afhandelen via een chat, maar desgewenst ook videobellen. Ook komt er automatisch een samenvatting in het elektronisch patiëntendossier. Als er sprake is van zeer urgente spoed, dan krijgt een patiënt het advies om naar een spoedlijn te bellen. Deze efficiënte manier van werken voorkomt ook dat huisartsenposten- en praktijken worden overspoeld door telefoontjes van patiënten. Diverse huisartsenposten uitten de afgelopen dagen hun zorgen over het feit dat drukte op de telefoon flink is toegenomen sinds het coronavirus op z’n retour is.

Oudste patiënt is 90 jaar
Patiënten maken vooral gebruik van Spreekuur.nl voor huidklachten, wonden, klachten door vallen, stoten en kneuzingen. De gemiddelde leeftijd van de mensen die Spreekuur.nl gebruiken is 33 jaar, de oudste is 90 jaar en zestig procent is vrouw of meisje. Gemiddeld moesten patiënten die gebruikmaken van Spreekuur.nl, 16 minuten wachten op een reactie van de huisarts op de huisartsenpost. Spreekuur.nl krijgt van patiënten een Net Promotor Score (NPS) van 46. Deze NPS meet in welke mate een dienst wordt aanbevolen, in dit geval door patiënten aan andere patiënten.

Inez Teunissen, initiatiefnemer Spreekuur.nl: “Digitale zorg op afstand geeft efficiëntie in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts. Om meer patiënten en huisartsen hiervan te laten profiteren, is het onze ambitie om de online huisartsenpost- en praktijk voor alle Nederlanders beschikbaar te maken.”

Chantal Emaus, medisch directeur Huisartsen Eemland: “We zijn heel tevreden over de groei in het aantal digitale consulten. Met Spreekuur.nl stellen we de patiënt centraal. Het doel is: kortere wachtduur, goede zorg, tevreden patiënten en minder werkdruk voor onze huisartsen en triagisten.”
Laatste van Spreekuur.nl
Digitale huisartsenpost- en praktijk passeert de 25.000 online consulten

Digitale huisartsenpost passeert jaar na start de 16.000 online consulten

Digitale huisartsenpost vanaf vandaag ook beschikbaar voor alle inwoners van Drenthe
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Spreekuur.nl contact

Logo Spreekuur.nl

Logo Huisabc.nl
Logo Prof-IT4all
Logo Drimpy
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials