www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
#INFLUX PRHerken zakelijke websitebezoekers

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Per 1 juli statiegeld op pet flesjes: data en technologie zullen sleutelrol spelen in beëindiging plasticvervuiling

Utrecht, donderdag 1 juli 2021 -   Merijn Tinga, bekend als de Plastic Soup Surfer, onderneemt al jaren actie om aandacht te vragen voor de problematiek rondom plasticvervuiling. Naar zijn idee zal de combinatie van bewustwording aan de hand van data en technologie een sleutelrol spelen. Digitale dienstverlener Incentro ondersteunt hierin aan de hand van de Plastic Avengers App.

Als onderdeel van de Single Use Plastic (SUP-richtlijn) moet elke EU lidstaat voldoen aan o.a. de eis dat alle plastic flessen minstens 25% recycled content moeten bevatten in 2025. Tegen 2029 zullen de lidstaten 90% van de plastic flessen gescheiden moeten inzamelen. Elk lidstaat mag zelf bepalen hoe deze doelen behaald worden. In Nederland zullen vanaf 1 juli plastic pet flesjes belast worden met statiegeld en vanaf eind 2022 volgen ook plastic blikjes. Merijn Tinga, bekend als de Plastic Soup Surfer, is in Nederland de aanjager betreffende het bestrijden van plasticvervuiling.

Merijn Tinga, Plastic Soup Surfer: “Dat er statiegeld op plastic pet flesjes zou komen wisten we natuurlijk al een tijdje. In dit voorjaar volgde nog meer goed nieuws toen staatssecretaris Van Veldhoven mij persoonlijk belde met het bericht dat vanaf eind 2022 ook plastic blikjes worden belast met statiegeld. Zo komen we stap voor stap steeds verder om aan de EU richtlijnen te voldoen en een einde te maken aan plasticvervuiling. De huidige uitdaging zit hem nu vooral in de substitutie van plastic verpakkingen die worden gebruikt en ook niet goed zijn voor het milieu. Data en technologie zullen hier een grote rol in spelen. Het draait erom dat het grote publiek bewust wordt van dit probleem. En dat kun je onderbouwen aan de hand van data. De Plastic Avengers App is een goed voorbeeld hiervan. Op een laagdrempelige manier mensen bewust maken en daarnaast ook data verzamelen. En er zullen in de toekomst wel meerdere technologische ontwikkelingen komen, zoals machine learning, die hierbij zullen gaan helpen.“

De Plastic Avengers App zorgt voor bewustwording en bewijslast plasticvervuiling
Aan de hand van de nieuwe techniek Flutter heeft Incentro de Plastic Avengers App ontwikkeld. Met de app kunnen foto’s van zwerfplastic gemaakt worden. Deze worden gebundeld en deze data gebruikt Merijn als bewijslast van plasticvervuiling. Op deze manier wordt op een laagdrempelige manier data verzameld. De Plastic Avengers App is te downloaden in de appstore.

De app wordt gebruikt voor meerdere campagnes. Zo is vanaf 17 juni ‘de cupcount campaign gestart waarbij wordt opgeroepen om zwerfafval in de vorm van plastic wegwerpbekers via de app vastleggen.

Over Merijn Tinga, Plastic Soup Surfer
Gebruikt lange afstands expedities op surfboards gemaakt van plastic afval als campagnemiddel. Hij richt de aandacht op bedrijfsleven en beleidsmakers voor een bronaanpak van de plasticvervuiling.

In het kader van statiegeld op kleine flesjes ging hij met een gerechtsdeurwaarder langs alle directeuren van supermarkten en frisdrankmaatschappijen. Zijn door het kabinet aangenomen ‘Plastic Soup Surfer petitiemotie’ werd de basis voor het beleid waarbij dit jaar statiegeld wordt ingevoerd op kleine flesjes in Nederland.

Over Incentro
Incentro moedigt (digitale) verandering aan en daarom helpt het de Plastic Soup Surfer middels de ontwikkeling en onderhoud van de Plastic Avengers App met zijn initiatief om de situatie rondom plasticvervuiling te veranderen. Incentro streeft als digitale dienstverlener ernaar om organisaties te helpen met het zetten van een digitale vervolgstap. Het uiteindelijke doel daarbij is om digitale transformaties te bewerkstelligen. In samenwerking met partners worden digitale oplossingen gecreëerd, die moeten leiden tot digitale transformaties.
Laatste van Incentro
Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Olympische skaters en Incentro gaan voor goud

Incentro en Insocial vinden elkaar in partnership
Check Point Research schetst landschap cyberaanvallen en meldt 86 procent toename in Nederland

Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden

Vier SAP-partners fuseren en gaan samen verder onder bedrijfsnaam Aiden

CTS organiseert tweedaagse Google Innovation Bootcamp
ValidSign Official eSigning Partner PSV

Fullstaq geselecteerd als partner Belastingdienst voor Cloud Native & Container expertise

Boomi voor achtste jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant

Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien

Friends for Brands onderdeel van Powered by Meaning Groep

Schneider Electric tekent de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES)

Shippeo bereikt 103% jaarlijkse groei als ’s werelds meest aanbevolen RTTV-leverancier

Acht keer goud voor Hogeschool Tio in EW Beste Studies 2021

Van Ameyde lanceert IT-platform voor snellere schade-afhandeling

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Red Hat OpenStack Platform 16.2 verbetert ondersteuning hybrid cloud- en edge-omgevingen

True stelt Marjolein Rietveld aan als COO

Dell Technologies telecom-software en -solutions versnellen 5G- en Open RAN-innovatie

Dell Technologies brengt IT met vernieuwde Edge-oplossingen tot ver buiten het datacenter

Nutanix voor het eerst genoemd als visionair in het 2021 Gartner Magic Quadrant voor Distributed Files and Objects Storage

Zscaler sluit zich aan bij de CrowdStrike CrowdXDR Alliance en kondigt nieuwe integraties aan die Zero Trust Protection uitbreiden naar interne en externe applicaties
Incentro contact

Logo Incentro

info@incentro.com
  www.incentro.com
Incentro sociaal

Incentro tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo DNA Services B.V.
Logo Boomi
Logo Citrix