www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.com

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Het loont om in de samenwerking met de klant ook rollen buiten Managed Services te vervullen

Amsterdam, 1 juli 2021 – IT-organisaties die naast het leveren van Managed Services ook andere rollen vervullen in de samenwerking, zoals het leveren van Software Services, Data Intelligence en/of Business Technology, kunnen een hogere commerciële positie bewerkstelligen in termen van Reletting (de verlenging van het contract met de klant) en/of Share of Wallet (de levering van aanvullende diensten aan de klant). IT-organisaties die meer dan alleen Managed Services leveren, scoren gemiddeld 9% hoger op Customer Delight, 8% hoger op Reletting en 9% hoger op Share of Wallet. Dat komt naar voren uit de resultaten van de jaarlijkse Giarte IT Xperience Monitor (ITX), een meting van klanttevredenheid over de dienstverlening van toonaangevende en snel opkomende IT-dienstverleners in de Nederlandse markt.

Data intelligence en Business Technology zijn nog geen volwaardig outsourcingkavel, Security Management wel
Ondanks de commerciële kansen blijkt uit de data dat slechts 13% van de respondenten aangeeft dat de IT-provider aanvullende rollen vervult in de samenwerking. Giarte concludeert op basis van de uitkomsten dat Data Intelligence en Business Technology op dit moment nog geen volwaardige en zelfstandige kavels zijn die door uitbesteders in de markt worden gezet. Het aandeel respondenten dat zich in een van deze rollen herkent in de samenwerking, is in totaal 4%. Wel is aan de aanbodzijde van de markt zichtbaar dat breed georiënteerde IT-providers op overnamepad zijn, met als doel te investeren in hun capabilities op het gebied van waardecreatie door de inzet van realtime, predictive en proactive gebruik van data.

Security Management binnen Managed Services is nu qua marktomvang vergelijkbaar met werkplekdienstverlening en daarmee inmiddels wel een volwaardig kavel in de markt. Security Management vertegenwoordigt 14% van de geselecteerde Managed Services in het onderzoek. Giarte schrijft dit toe aan de invoering van grootschalig thuiswerken, waarbij veel medewerkers werken met enerzijds Microsoft 365 (cloud) en anderzijds oude kernapplicaties die versneld van on premise naar VM’s in de publieke cloud zijn gegaan.

Tevredenheid over diensten binnen Managed Services
Hoewel het algemene beeld – als je het vergelijkt met circa tien jaar geleden – positief is, blijft opvallend dat de tevredenheid rond ‘customer facing processen’ van IT-dienstverleners – zoals de helpdesk of het werkplekmanagement – wat lager is dan de tevredenheid over activiteiten die vooral een technisch karakter hebben. Door IT-providers verzorgde processen die wat verder van de eindgebruiker afstaan of zelfs overwegend onzichtbaar zijn – zoals security – worden over het algemeen hoger gewaardeerd. Het marktgemiddelde voor Security Management en Managed Infrastructure is een 8,0, gevolgd door een marktgemiddelde van 7,8 op Technisch Applicatiebeheer en een 7,7 op System Integration. Werkplek Support en Werkplek Management zijn de hekkensluiters met een marktgemiddelde van een 7,5.

Meer investeringen, maar bijdragen aan waardecreatie belangrijker
De coronacrisis heeft de digitale investeringsagenda een enorme boost gegeven. Er wordt meer geïnvesteerd in IT om de bedrijfscontinuïteit te garanderen en de digitale transformatie is versneld. Ook veranderen de samenwerkingen met IT-providers: ze worden dynamischer, bestendiger en meer waardegedreven. IT-outsourcing ging lange tijd vooral over het leveren van managed services. De rol van managed services provider (MSP) blijft weliswaar belangrijk, maar alleen op de winkel passen is er niet meer bij; ‘de winkel helpen verbouwen’ – denk aan het ondersteunen van organisaties in hun digitale transformatie – wordt de essentie van IT-dienstverlening. Naast het moeten voldoen aan ‘technische en functionele’ verwachtingen – tot uiting komend in ‘output’ – verwachten uitbestedende organisaties steeds nadrukkelijker dat een IT-provider structureel en over een langere periode kan bijdragen aan de doelstellingen van de klantenorganisaties (tot uiting komend in ‘outcome’).

Geïnspireerd door de stroomversnelling aan veranderingen publiceert Giarte – naast de resultaten van de IT Xperience Monitor – in het rapport dat vandaag verschijnt ook over belangrijke vraagstukken zoals cloud economics, het agnostisch gebruik van agile in outsourcing en de financiële kaders voor digitale transformatie. Giarte wil zo een bijdrage leveren aan succesvolle samenwerkingen en sturen op de positieve impact van IT.

Over Giarte
Giarte doet al meer dan 15 jaar onderzoek naar de human experience in IT en is de grondlegger van de Xperience Level Agreement (XLA®). XLA is een methode om de beleving van klanten, medewerkers en de business vanuit een menselijk perspectief te benaderen. IT helpt professionals creatief, effectief en productief te zijn. Xperience Management en XLA® helpen organisaties om IT optimaal af te stemmen op wat echt belangrijk is voor klanten, werknemers en de business.

De IT Xperience Monitor (ITX) is een jaarlijkse meting van klanttevredenheid over de dienstverlening van toonaangevende en snel opkomende IT-bedrijven in de Nederlandse markt.

Meer informatie over de IT Xperience Monitor en over Giarte is te vinden op: itx.giarte.com en www.giarte.com.

=== === === ===
Noot voor de pers, niet voor publicatie bestemd:
Voor meer informatie en een verdere toelichting op de resultaten van de ITX Monitor van dit jaar kunt u terecht bij Linda van ’t Klooster – 06 302 723 91 of linda.vantklooster@giarte.com
Laatste van Giarte

Giarte IT Experience 2020: méér Fans, maar niet méér tevredenheid

Kwaliteit geleverde diensten door IT-dienstverleners richting cum laude
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials