www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

De onzichtbare wereld van Wi-Fi

Je favoriete werk-café mag je alweer even bezoeken en ook mag je weer met regelmaat terug naar kantoor nu de thuiswerknorm na 15 maanden wordt opgeheven. Dat betekent dat werknemers weer geregeld hun laptop open zullen klappen in de trein en verbinding maken met het eerst beschikbare Wi-Fi netwerk. Maar is dat wel zo veilig? Bijna iedereen gebruikt constant Wi-Fi, voor thuiswerken, content streamen, we gaan zelfs niet meer naar een hotel of vakantiehuisje zonder en voor kinderen is Wi-Fi tegenwoordig nog gewoner dan water uit de kraan. Maar wat is Wi-Fi eigenlijk? Hoe werkt het en hoe kun je ervoor zorgen dat je de security goed op orde hebt en dit onzichtbare netwerk veilig kan gebruiken?

Wat is Wi-Fi?
Wi-Fi is technologie waardoor verschillende apparaten, via een draadloos netwerk, met elkaar verbonden kunnen zijn. Wi-Fi maakt gebruik van onzichtbare radiogolven die met hoge snelheid data kunnen versturen en ontvangen.

Tegenwoordig heeft bijna iedere woning, kantoor of gebouw een aansluiting op internet via kabel, waarop een modem of router aangesloten staat. Deze router stuurt signalen uit die ontvangen kunnen worden door alle apparaten met een Wi-Fi chip. Denk hierbij aan laptops, smartphones, thermostaten, camera’s maar ook babyfoons en zelfs smart-koelkasten.

Cyber security - hoe gebruik ik Wi-Fi op een veilige manier?
Cyber security is een hot topic. Is het gebruik maken van onzichtbare radiosignalen dan niet vragen om problemen? Signalen kunnen namelijk gemakkelijk onderschept worden. Nou, dat ligt eraan hoe je de Wi-Fi gebruikt. ‘Voor jouw eigen Wi-Fi thuis is het belangrijk om allereerst het standaard ingestelde wachtwoord gelijk na de aanschaf te wijzigen,’ tipt Michel Schaalje, Cybersecurity Lead bij Cisco.

De meeste netwerkapparaten, zoals draadloze toegangspunten, onder andere je router, hebben standaard beheerderswachtwoorden, die bedoeld zijn om het instellen van de apparaten makkelijker te maken. Door het wijzigen van deze standaardwachtwoorden in complexere wachtwoorden of beter nog wachtwoordzinnen en dit regelmatig te herhalen zorg je dat de basis van jouw Wi-Fi netwerk beschermd is. Maar alleen een wachtwoord is niet voldoende. Om jouw security te garanderen moet je zorgen dat de software altijd up to date is en een Virtual Private Network (VPN) gebruiken.

Daarnaast kan je verschillende accounts aanmaken in jouw Wi-Fi omgeving, bijvoorbeeld een beheeraccount en een gastaccount. Deze kan je dan weer voorzien van MFA (Multi-factor authenticatie) die zorgt voor een tweede stap in het inlogproces, via sms of een applicatie.

Toen de pandemie uitbrak werd er voor een flink aantal bedrijven duidelijk dat ze hun security niet goed op orde hadden. Uit de 2021 Data Privacy Benchmark Study van Cisco bleek dat bedrijven die wel goede privacy maatregelen hadden genomen daar voordelen uit haalden. De afgelopen tijd hebben veel bedrijven ingezet op het verbeteren van hun cyber security maar niet alleen de werkgever is hier verantwoordelijk voor ook bewustzijn van de werknemer is essentieel. Zeker nu we langzaamaan onze thuis werkplek weer verlaten en buiten de deur, bijvoorbeeld in de trein of in het café op de hoek, weer gebruik maken van publieke Wi-Fi, moeten we dus goed nadenken voordat we verbinding maken met Wi-Fi-netwerken die we niet zelf in beheer hebben of waar we de eigenaar niet van kennen. Volgens Michel Schaalje, Cybersecurity Lead bij Cisco, doe je er niet verstandig aan om zomaar in te loggen op elk beschikbare Wi-Fi netwerk. Doe je dit wel? Ga er dan vanuit dat er altijd kwaadwillende kunnen zijn die zien wat je aan het doen bent. Gebruik daarom altijd VPN als je verbinding maakt met een publiek Wi-Fi-netwerken.

Wi-Fi maakt ons leven een stuk makkelijker en leuker. Zolang je zorgt dat je de security op orde hebt, blijft het dat ook.
Laatste van Cisco
Cisco: per 2040 ‘net-zero’ broeikasgassenuitstoot

Eerste Cisco DevNet-gecertificeerde partner in Nederland: Routz

Challenge the Cyber helpt jonge cybersecuritytalenten uit te blinken
Cisco contact

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials