www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl

Vooral Nederlandse e-commercemarkt profiteert van groei online uitgaven

Aandeel online aankopen blijft ongekend hoog

De maatregelen rond de COVID-19-uitbraak hebben opnieuw gezorgd voor een flinke boost in de online consumentenbestedingen. Niet alleen waren er in Q1 van dit jaar bijna 1 miljoen nieuwe online kopers ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar het gemiddeld besteed bedrag per online koper is ook sterk gestegen. De groei (+ 34%) bij Nederlandse webwinkels is beduidend hoger dan bij internationale webwinkels (+10%). Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

In Q1 2021 zijn er 91,6 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 31% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Samen waren deze aankopen goed voor €7,7 miljard (+26% ten opzichte van Q1 2020). Deze stijging, die we in Q4 2020 ook zagen, komt onder andere door de gedeeltelijke lockdown begin dit jaar, waarin niet-essentiële winkels tijdelijk gesloten waren. “Als we kijken naar de online bestedingen aan producten, dan zien we dat het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandelsector op ruim 22%1 ligt. Dat is het hoogste percentage ooit gemeten, want normaal schommelt dat rond de 10%”, vertelt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org.

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer consumenten dan vorig jaar hun online bestedingen over de grens doen. Maar het is wel opvallend dat ze in totaal minder uitgeven. “Nederlanders kopen iets minder over de grenzen heen. Vorig jaar ging het om € 681 miljoen, dit jaar om € 635 miljoen. Het is dus vooral de Nederlandse markt die profiteert van de online groei, omdat veel buitenlandse aankopen een link met het toerisme hebben”, zegt Marlene ten Ham.

Veel nieuwe webwinkels dit jaar
De transitie naar online die veel fysieke winkels vorig jaar zijn gestart, bleek begin dit jaar noodzakelijk. “Na de lockdown hebben we het langere tijd met click & collect moeten doen. Veel fysieke winkels zijn toen een webwinkel ernaast begonnen om toch wat omzet binnen te halen. Deze omzet wordt meegerekend in de Thuiswinkel Markt Monitor”, legt Marlene ten Ham uit. Uit cijfers van CBS blijkt dat er ruim 4600 webwinkels in Q1 van dit jaar bij zijn gekomen, ten opzichte van ruim 2200 in dezelfde periode vorig jaar.

Net als de afgelopen kwartalen laten met name de categorieën in en om het huis een flinke groei zien. Zo stegen de online bestedingen bij Home & Living met 118%, consumentenelektronica (86%) en speelgoed (83%). Opvallend is dat Food/Nearfood dit kwartaal in absolute zin het hardst groeide. Een stijging van het aantal online kopers, bestedingen en besteed bedrag zorgen voor bijna een verdubbeling van het online aandeel naar 9%.

Cross-border aankopen vaker afgerekend met iDEAL en Klarna
Het aandeel van iDEAL als betaalwijze voor online aankopen binnen Nederland is ook dit kwartaal weer blijvend hoog; voor 69% van de online aankopen en 60% van de online bestedingen is iDEAL gebruikt. Hierbij neemt creditcard en machtiging als betaalwijze af.

Ook bij de cross-border aankopen is iDEAL het meest gebruikte betaalmiddel, met een aandeel van 50% van het aantal aankopen. Dat een typisch Nederlands betaalmiddel als iDEAL ook bij buitenlandse webwinkels vaak wordt gebruikt, komt omdat steeds meer buitenlandse partijen met veel Nederlandse klanten – waaronder grote webwinkels als Amazon en AliExpress – iDEAL als betaalmogelijkheid bieden.

Het aandeel van iDEAL en Klarna in de cross-border aankopen en bestedingen is toegenomen, terwijl het aandeel van creditcards afneemt.

Download hier de infographic
Ga naar de light versie van het rapport

[1] Bron: CBS. In de eerste drie maanden van 2021 bedroeg de totaalomzet van de detailhandel € 33,9 miljard. Onder detailhandel vallen de on- en offline uitgaven aan producten (zowel food als non-food), inclusief btw. Ook uitgaven aan huishoudwaren, recreatieartikelen, keukens en voedingsmiddelen bij tankstations en apotheken vallen hieronder.
Laatste van Thuiswinkel.org
Vooral Nederlandse e-commercemarkt profiteert van groei online uitgaven

Marlene ten Ham gestart als directeur Thuiswinkel.org

Opkomst voice heeft meer impact dan ontstaan webwinkels