www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

Cloud in Nederland: de stand van zaken

Hoe adopteren Nederlandse IT-beslissers cloud toepassingen?

Wat is vandaag de dag de rol van cloud in IT-infrastructuren? Hoe ziet de cloudstrategie van Nederlandse IT-beslissers eruit? Hoe zorgt cloud voor meer innovatie, zodat organisaties toekomstbestendig zijn? Markt intelligentie bureau Smart Profile en Dutch IT-channel stelden onder andere deze vragen aan ruim 1900 Nederlandse IT-beslissers. De uitkomsten zijn gebundeld in de derde editie van de Dutch IT Cloud Survey special, getiteld Cloud in Nederland (PDF).

Een interessante conclusie van het onderzoek is dat de meeste IT-beslissers cloud zien als het aanbieden/afnemen van IT-as-a-Service, waarbij snel toepassingen kunnen worden op- en afgeschaald, liefst in een hybride en multi-cloud omgeving. Dit zorgt onder andere voor minder druk op IT-omgevingen, zoals rond updates en beheertaken. Vooral multi-cloud is een bewuste strategische keuze, terwijl de hybride cloudomgeving nuttig is voor proprietary-omgevingen en legacy workloads, en voor toepassingen waarbij moet worden voldaan aan wet- en regelgeving. Wat de keuze voor public cloud betreft, is en blijft Nederland een echt 'Microsoft-land'; ruim drie op de vier organisaties gebruikt het Microsoft Azure platform. Pas daarna volgen platforms als AWS, VMware en Salesforce, die wel steeds meer gebruikers krijgen.

Strategie

Uit het Dutch IT Cloud Survey blijkt ook dat steeds meer IT-beslissers een cloudstrategie hanteren aldus Jurgen Verheijen, Marketing Lead Smart Profile: “Ruim de helft van de Nederlandse organisaties heeft een actieve strategie om één bepaalde cloudcapaciteit (één merk cloud) te gebruiken, terwijl de andere helft een 'best of breed' strategie hanteert: gebruik maken van meerdere cloudaanbieders. Een minderheid van de deelnemende organisaties zegt een cloud-exitstrategie te hanteren, maar dat aantal neemt wel toe. Er wordt steeds meer budget uitgetrokken voor cloud, zo wijst het onderzoek verder uit. De geïnterviewde IT-beslissers zijn verdeeld over de vraag wat de kosten op de langere termijn zijn: leidt cloud tot kostenbesparing of niet.”

Technologie & Innovatie

Erik van Gurp, Business Analyst Smart Profile, zegt verder over het onderzoek: “IT-beslissers hebben keuze uit een groot aanbod van cloudtechnologieën. Er moet steeds meer data worden opgeslagen in cloudinfrastructuren, en daarvoor zijn Flash Storage NVMe, Cloud object storage en DevOps de meest gebruikte oplossingen. Verder zijn containertoepassingen zoals Kubernetes in trek. Cloudtechnologieën spelen een belangrijke rol als het gaat om innovatie, zo zeggen de meeste IT beslissers verder.”

Inzicht

Witold Kepinski, Director Content en Editor-in-Chief Dutch IT-channel, besluit: “De Dutch IT Cloud Survey 2021 geeft u een actueel inzicht in het gebruik van cloud businesstoepassingen in het Nederlandse bedrijfsleven. Dit allemaal vanuit het perspectief van IT-leiders zoals IT-managers, CIO’s en innovatiemanagers. De bevindingen in dit onderzoek geven een waardevol inzicht in hoe de Nederlandse IT-beslisser zijn reis naar de cloud aflegt. Doe er uw voordeel mee!”

Lees het hele onderzoek hier (PDF).
Laatste van Dutchitchannel.nl
Cloud in Nederland: de stand van zaken

Dutch IT Cloud Survey 2021 is gestart

Winnaars Dutch IT-channel Awards 2020 zijn bekend
Dutchitchannel.. contact

Logo Dutchitchannel.nl

Witold Kepinski
  w.kepinski@dutchitchannel.nl
  dutchitchannel.nl
Dutchitchannel.. sociaal

Dutchitchannel.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo