Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com

Essentra verhoogt gebruik van post-consumer gerecycled plastic in LDPE-componenten

Amsterdam, 21 Juni 2021 - Essentra Components, de wereldwijde producent van essentiële industriële componenten, heeft het percentage post-consumer gerecycled plastic in de productie van Lagedichtheidpolyetheen-componenten (LDPE) sterk verhoogd.

Als onderdeel van het streven naar een duurzamere toekomst worden bijna alle LDPE-producten die in het Verenigd Koninkrijk worden geproduceerd en wereldwijd - ook in Nederland - worden gedistribueerd, vervaardigd van ten minste 40 procent gerecycled plastic. Soms is dat percentage nog iets hoger. Er is geen enkele sprake van kwaliteits- of prestatieverlies.

Sinds de start van de productie in april 2021 zijn al 57 miljoen onderdelen geproduceerd en gedistribueerd in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië-Pacific zonder enige verstoring in de dienstverlening en processen en zonder hogere kosten voor klanten.

image

Deze ontwikkeling is onderdeel van de bredere duurzaamheidsstrategie van Essentra Components en maakt deel uit van de Circular Plastics Alliance-belofte. Op dit moment heeft de huidige LDPE-productreeks de focus. Doel is om meer duurzame middelen in het portfolio op te nemen, zodat ten minste 20 procent van het verwerkte materiaal in 2025 afkomstig is vanuit duurzamere bronnen.

Om de initiële drempel van 40 procent te behalen, investeerde Essentra Components honderdduizenden euro’s in nieuwe machines in zijn productievestiging in Kidlington, Oxfordshire. Hier wordt zuiver, nieuw plastic-hars gemend met post-consumer hars. Dat laatste is voornamelijk gerecycled plastic uit de drankenindustrie. De nieuwe mengapparatuur waarborgt dezelfde kwaliteit, integriteit en levensduur, maar met een duurzamer karakter.

Richard Sederman, directeur strategie en fusies en overnames van Essentra Components, zegt dat deze stap niet alleen bedoeld is om de milieu-impact van Essentra te verminderen, maar ook om de duurzaamheidsagenda's van klanten te ondersteunen. “Productiebedrijven in alle markten zijn op zoek naar manieren om hun ecologische voetafdruk op alle gebieden te verkleinen. Producten zoals ons nieuwe LPDE-gamma stellen onze klanten in staat om dat te doen zonder kosten of onderbreking en zonder dat ze het in hun duurzaamheidsstrategieën of -budgetten moeten opnemen.”

“De producten zijn al twee maanden in omloop, wat betekent dat klanten onbewust al een grote stap hebben gezet om hun milieu-impact te verkleinen. Dit betekent dat naarmate wij als producent en distributeur duurzamer worden, onze klanten dat ook doen, waardoor het proces naar een netto zero-industrie wordt versneld.”

image

Het initiële product begon met een verhouding van 20:80, maar door voortdurend onderzoek en ontwikkeling is Essentra Components erin geslaagd de verhouding 40:60 te bereiken, met de bedoeling deze in de komende maanden verder op te voeren naar tussen de 50 en 60 procent.

Graeme Craig, Senior Industrial Issues Executive bij The British Plastics Foundation, zegt dat de aankondiging een echt succes op het gebied van CO2-reductie aantoont: “Wij zijn enthousiast over het streven van Essentra Components om meer gerecycled materiaal in hun producten te gebruiken en juichen hun prestaties tot dusver toe. Meer gerecycled plastic gebruiken is een van de middelen die de maatschappij heeft om de CO2-uitstoot te verminderen en aankondigingen zoals deze tonen aan dat er positieve vooruitgang wordt geboekt.”

Naast de integratie van post-consumer plastic in zijn nieuwe en bestaande lijnen, onderzoekt Essentra Components ook manieren om zijn toeleveringsketen meer circulair te maken, waaronder het inzamelen en recyclen van zijn eigen producten van klanten wanneer deze het einde van hun levenscyclus bereiken.

Over Essentra Components
Essentra Components, onderdeel van Essentract Plc, is een toonaangevende internationale fabrikant en distributeur van essentiële industriële componenten. Het bedrijf is opgericht in 1955 en is actief in 29 landen over de hele wereld. Essentra Components heeft veertien productievestigingen, 34 distributiecentra en veertig sales- en servicelocaties. Met zijn brede reeks van 45.000 producten bedient het bedrijf meer dan 82.000 klanten met toepassingen in sectoren als de machinebouw, industriële elektronica, allerhande productie-omgevingen, de auto-industrie en de bouwnijverheid. Meer informatie is te vinden op www.essentracomponents.com.
Laatste van Essentra Components

Logo Progress Communications
Essentra Compo.. contact

Logo Essentra Components

+31 (0) 497 572002
  www.essentracomponents.com
Essentra Compo.. sociaal

Essentra Compo.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo