www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl

Deel dit nu via

Amac-directeur bouwt grootste Apple-Museum van Europa

Verzameling Apple Museum Westerbork vult hiaten in collectie

Utrecht, 16 juni 2021 – Begin volgend jaar opent Europa’s grootste Apple-museum van 1600 vierkante meter zijn deuren in The Wall Utrecht. Het museum is een initiatief van Ed Bindels, oprichter en eigenaar van Apple-reseller Amac. Deze week werd zijn omvangrijke Apple-collectie aangevuld met nog eens duizenden exemplaren, toen het bestuur van Stichting Apple Museum Nederland in Westerbork zijn complete verzameling in beheer gaf.

In de ruim vijfduizend objecten tellende collectie van het nieuwe museum bevinden zich nagenoeg alle Apple-producten, van 1977 tot nu, waaronder diverse bijzondere exemplaren die uitsluitend in de Verenigde Staten zijn uitgekomen. In The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2, bevinden zich tevens de flagshipstore van de Apple Premium Reseller en Bindels’ nieuwe horecaconcept Liemès. Het museum komt een verdieping lager.

Verzamelen
Bindels: “Apple loopt als een rode draad door mijn professionele leven en mijn verzameldrang begon al vroeg. Vóór de oprichting van Amac in 2005, toen ik nog voor een andere computerwinkel werkte, had ik bijvoorbeeld al een Macintosh portable op zolder staan. Dat ‘portable’ was relatief, het is een joekel van een apparaat dat door de loodaccu loeizwaar is. Geweldig om die nu te zien naast de huidige MacBooks.”

In de loop der jaren breidde Bindels zijn verzameling uit. Bij de verschillende overnames van andere Apple Premium Resellers kocht hij verzamelingen op met de rest van de boedel. “Tijdens corona, toen voor een deel van de tijd onze 50 winkels dicht waren, ben ik me serieus gaan focussen op het completeren van de collectie.” Zodoende maakte Bindels kennis met het bestuur van Apple Museum Nederland in Westerbork.

Apple Museum Nederland
Het vinden van goede vrijwilligers en het noodgedwongen sluiten door de coronacrisis in combinatie met de hoge huur van het pand, deden het stichtingsbestuur besluiten de collectie in beheer te geven bij het nieuwe Apple-museum van Bindels. Bestuursvoorzitter Izaäk Buwalda: “Wij hadden als stichting één doel: het bij elkaar houden van de verzameling, zodat zo veel mogelijk mensen er kennis van kunnen nemen. Het is verdrietig dat het museum uit Drenthe moet verdwijnen, maar de collectie krijgt nu een mooie nieuwe bestemming waar dit doel kan blijven gewaarborgd.”

Het Apple Museum ontstond in 2012 uit een verzameling van een familie die deze niet langer in huis kon herbergen. In de loop der jaren werd de verzameling uitgebreid met donaties. De museumcollectie bestaat niet alleen uit Apple-apparatuur, maar tevens uit een complete bibliotheek met handleidingen, zeldzame posters en nagenoeg alle software die Apple ooit heeft uitgebracht. Voor corona kwamen er tussen de 3000 en 5000 bezoekers per jaar. Bindels: “In bijna 10 jaar is door vele vrijwilligers hard gewerkt om deze prachtige verzameling op te bouwen. De collectie zal dan ook ondergebracht worden in nieuwe stichting die zorg zal dragen voor het in stand houden van de collectie en deze toegankelijk maken voor een breed publiek. Verschillende vrijwilligers van Westerbork hebben zich al gemeld.”

De wereld voor en na Apple
De Apple-ondernemer gaat het museaal aanpakken. “Ik wil geen stapel pallets met oude computers, maar een mooi tentoongestelde collectie in een vakkundig vormgegeven ruimte met verhaallijnen, want die zijn er meer dan genoeg. Zoals NeXT dat door Steve Jobs werd opgericht na zijn vertrek bij Apple in 1985 en dat grote invloed heeft gehad en onmisbaar is binnen het verhaal van Apple.”De objecten worden straks in het tijdsbeeld geplaatst. Wat maakte de eerste iPhone bijvoorbeeld zo populair? Bindels: “Dat zou je kunnen uitleggen door te tonen wat er tussen 2000 en 2007, vóór de introductie van de eerste iPhone, aan mobiele telefonie op de markt was.” Hetzelfde geldt voor computers en andere apparatuur. “Pas dan kun je zien wat Apple allemaal teweeg heeft gebracht. Meer dan eens brak Apple met alles wat er ooit gemaakt was.”

Een groot deel van de objecten wordt de komende periode gerestaureerd. Bindels: “Niet alles hoeft aan te staan, maar het is natuurlijk wel te gek als bezoekers straks op een Macintosh uit 1984 of een Apple II kunnen werken.” Er ontbreken een paar pareltjes in de collectie: zoals de originele Apple I, waar maar 60 exemplaren van bekend zijn en die nu voor 1,5 miljoen dollar te koop is. Daarvan wordt overigens wel een replica tentoongesteld. Ook ontbreken de originele Apple Lisa 1 (die nagenoeg allemaal zijn omgebouwd tot Lisa 2/Macintosh XL), de NeXT Cube en een Macintosh TV nog.

Over Amac
Amac is de grootste Apple Premium Reseller van Nederland. De onderneming werd in 2005 opgericht door Ed Bindels met aanvankelijk één filiaal op de Utrechtse Mariaplaats. Bindels heeft Amac sindsdien weten uit te bouwen tot een premiumketen met inmiddels 50 vestigingen in het hele land, een zeer succesvolle webshop en Amac Pro voor zakelijke klanten en onderwijs. Sinds 2017 is Amac marktleider als grootste Apple Premium Reseller van Nederland, met een compleet aanbod aan Apple-producten en accessoires voor Mac, iPad, iPhone en Apple Watch. Daarnaast is Amac de grootste officiële reparatiepartner van Apple in Nederlands en biedt het bedrijf nog andere diensten aan Apple-gebruikers, waaronder een Amac Support en iMember voor persoonlijke ondersteuning en producttrainingen.
Laatste van Amac (A-Mac B.V.)
Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Apple-reseller Amac zoekt met A-Factor talentvol personeel

Amac neemt retail-activiteiten Apple-reseller Xando over
Check Point Research schetst landschap cyberaanvallen en meldt 86 procent toename in Nederland

Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden

Vier SAP-partners fuseren en gaan samen verder onder bedrijfsnaam Aiden

CTS organiseert tweedaagse Google Innovation Bootcamp
ValidSign Official eSigning Partner PSV

Fullstaq geselecteerd als partner Belastingdienst voor Cloud Native & Container expertise

Boomi voor achtste jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant

Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien

Friends for Brands onderdeel van Powered by Meaning Groep

Schneider Electric tekent de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES)

Shippeo bereikt 103% jaarlijkse groei als ’s werelds meest aanbevolen RTTV-leverancier

Acht keer goud voor Hogeschool Tio in EW Beste Studies 2021

Van Ameyde lanceert IT-platform voor snellere schade-afhandeling

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Red Hat OpenStack Platform 16.2 verbetert ondersteuning hybrid cloud- en edge-omgevingen

True stelt Marjolein Rietveld aan als COO

Dell Technologies telecom-software en -solutions versnellen 5G- en Open RAN-innovatie

Dell Technologies brengt IT met vernieuwde Edge-oplossingen tot ver buiten het datacenter

Nutanix voor het eerst genoemd als visionair in het 2021 Gartner Magic Quadrant voor Distributed Files and Objects Storage

Zscaler sluit zich aan bij de CrowdStrike CrowdXDR Alliance en kondigt nieuwe integraties aan die Zero Trust Protection uitbreiden naar interne en externe applicaties
Amac (A-Mac B... contact

Logo Amac (A-Mac B.V.)

salessupport@amac.nl
  www.amac.nl
Amac (A-Mac B... sociaal

Amac (A-Mac B... tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo DNA Services B.V.
Logo Boomi
Logo Citrix