www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

Chips-crisis: lange levertijden en werk stilleggen. Buy now or cry later!

De vraag naar processoren groeit met de dag, omdat steeds meer bedrijven het thuiswerken ondersteunen. Producenten kunnen deze vraag echter niet aan. De hele hardware-keten kampt al een tijdje met dringende processoren-tekorten door het tijdelijk stopzetten van de productie door Covid-19, maar ook door een tekort aan grondstoffen en transport-uitdagingen. Bedrijven die de planningshorizon van hun devices op tijd verruimen, hebben volgens experts veel minder last van deze crisis.

Volvo, Toyota en VDL moesten tijdelijk hun productie stilleggen, met alle financiële gevolgen van dien. Maar er zijn ook bedrijven van meer dan 1.000 medewerkers die nauwelijks problemen ervaren door de huidige hardware-crisis. “Zij hebben in een vroeg stadium hun planningshorizon verruimd, hun voorraad devices zoals laptops, pc’s en tablets vergroot en gekeken naar alternatieven,” legt Jan-Dirk Krispijn van IT-bedrijf NEG-ITSolutions uit. “Een proactieve forecast op in- en uitstroom van medewerkers en een daarbij behorend actief voorraadbeheer is de enige manier om tekorten voor te zijn.”

Besteltermijnen lopen nog steeds op
Doordat het innovatieve IT-bedrijf al bijna dertig jaar voor grote bedrijven en multinationals actief device lifecycle management uitvoert - waar voorraadbeheer van devices onderdeel van is - heeft het heel scherp waar de uitdagingen zitten. “Corona had natuurlijk niemand zien aankomen, maar het tekort aan processoren is al een tijdje gaande en gaat volgens marktleidende producent TSMC nog zeker tot 2022 duren. Levertermijnen van bijvoorbeeld laptops zijn inmiddels opgelopen van twee naar zes maanden,” aldus Jan-Dirk. “Onze speciale software laat precies zien welke devices wanneer aan reparatie of vervanging toe zijn en in hoeverre devices van een vertrekkende medewerker nog goed kunnen worden her-ingezet. Met die waardevolle informatie kan de IT-afdeling op tijd schakelen en tekorten of een hapering in de productie van het eigen bedrijf voorkomen.”

Franse multinational in de problemen
Dat bepaalde bedrijven hun voorraadbeheer beter op orde hebben dan anderen, bleek afgelopen voorjaar toen de Belgische en Franse hoofdvestigingen van een multinational aanklopten bij hun Nederlandse dochteronderneming. De Nederlandse tak heeft hun Device Lifecycle Management ondergebracht bij NEG-IT op basis van Device as a Service en daardoor alles onder controle, zodat zij zich zonder zorgen focussen op groei. De Belgische en Franse vestigingen kwamen door een te krappe planningshorizon echter honderden devices tekort.

Met creatieve alternatieven kun je tóch groeien
Wil een bedrijf over twee maanden 1.000 medewerkers van nieuwe laptops voorzien, dan is dat in deze tijd bijna onmogelijk. “Met een creatieve aanpak, zoals de - eventueel tijdelijke - inzet van refurbished devices en proactief voorraadbeheer, hoeft groei niet langer te worden belemmerd,” meent Jan-Dirk. “Wij hebben bijvoorbeeld een grote voorraad laptops, pc’s en tablets van populaire modellen in eigen beheer, ook refurbished. Daarnaast adviseren we welke alternatieve devices een bedrijf, al dan niet tijdelijk, kan inzetten om medewerkers toch aan het werk te houden. Dat is niet alleen goed voor de continuïteit van de productie, maar ook voor de medewerkerstevredenheid én het milieu.”

Kijk op www.daas360.nl hoe je in control komt. Device Lifecycle Management van aanschaf tot afvoer en alles ertussenin. Veilig en voor een vaste prijs 100% ontzorgd!
Laatste van NEG-ITSolutions
Onveilige data-situaties door gebrek aan coördinatie

Chips-crisis: lange levertijden en werk stilleggen. Buy now or cry later!

NEG-ITSolutions, introduceert de IT-Kiosk en IT-Locker
NEG-ITSolution.. contact

Logo NEG-ITSolutions

NEG-ITSolution.. sociaal

NEG-ITSolution.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo