Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Laatstejaarsstudenten zoeken zekerheid na een rumoerig jaar

Voor veel studenten zit het schooljaar er bijna op. Wederom een jaar dat in het teken stond van corona; scholen en universiteiten moesten maandenlang noodgedwongen de deuren dicht houden, studenten liepen studievertraging op door het gebrek aan stageplekken en een groot deel van de studenten verloor ook nog zijn of haar bijbaan. Uit onderzoek van Intelligence Group blijkt dat laatstejaarsstudenten voornamelijk op zoek zijn naar zekerheid in hun startbaan.

Hbo’ers en wo’ers gaan voor een traineeship, mbo’ers voor het zzp-schap

Opvallend is dat traineeships meer in trek zijn bij hbo en wo-studenten dan voor corona. In 2019 gaf 14 procent van de hbo’ers en wo’ers aan te gaan solliciteren op een traineeship, in 2021 is dit gestegen naar 23 procent. Deze functies worden de laatste jaren veelvuldig onder de aandacht gebracht door zowel werkgevers in de private sector als in de publieke sector. Dit gebeurt bijvoorbeeld op banenbeurzen die georganiseerd worden door universiteiten. Dit jaar is er ook een mooi online initiatief. Op 28 juni organiseert het platform Sollicitatiedokter een virtuele banenbeurs waar werkgevers en studenten met elkaar in contact kunnen komen.

Onder de mbo’ers heeft het zzp-schap de laatste jaren aan populariteit gewonnen. Het aantal laatstejaars mbo-studenten dat aangaf voor zichzelf te willen beginnen is ten opzichte van 2019 verdriedubbeld (13 procent om 4 procent). Daarnaast valt op dat 7 procent vrijwilligerswerk wil gaan doen (onder de hbo’ers en wo’ers is dit slechts 1 procent). Het maken van een (wereld)reis is daarentegen populairder onder wo’ers en hbo’ers dan onder mbo’ers (10 procent om 3 procent in 2021). Het opdoen van een buitenlandervaring na het afstuderen is de afgelopen jaren keer op keer meer in trek geweest onder hbo en wo-studenten dan onder mbo-studenten.

Solliciteren via apps en op zoek naar zekerheid

Intelligence Group heeft ook onderzocht welke oriëntatiekanalen studenten gebruiken als ze op zoek gaan naar een baan en over welke zaken ze onderhandelen. Onder andere social media, sollicitatieapps en zoekmachines hebben aan populariteit gewonnen als oriëntatiekanalen onder de laatstejaarsstudenten. Om deze doelgroep te werven is het voor werkgevers extra belangrijk om ervoor te zorgen dat vacatureteksten goed weergegeven worden via mobiele applicaties en dat er ook meteen een mogelijkheid is om te solliciteren via een app. Bovendien kan het gebruik van sociale media, zoals Whatsapp, ook de drempel verlagen voor jongeren om te solliciteren. In 2020 werd al geschreven over het feit dat jongeren bijvoorbeeld veel meer appjes versturen dan mails. Om de spanning rondom het sollicitatieproces te verminderen, kan het werken om een communicatievorm te kiezen die studenten erg aanspreekt.

Ten slotte is er gekeken naar de zaken waar laatstejaarsstudenten over willen onderhandelen wanneer zij een baan zoeken. Een goed salaris heeft de afgelopen jaren altijd met stip op één gestaan. Sinds corona is een goed salaris zelfs nog belangrijker geworden (52 procent in 2021 t.o.v. 47 procent in 2019). Daarnaast is voor mbo’ers een vast contract erg belangrijk, maar liefst 39 procent geeft aan hier over te willen onderhandelen, in 2019 was dit nog maar 26 procent. Deze groep lijkt de afgelopen jaren meer behoefte te hebben aan zekerheid. Voor hbo’ers en wo’ers zijn carrière en doorgroeimogelijkheden belangrijker geworden in de onderhandeling (37 procent in 2021 t.o.v 24 procent in 2019). Hieruit blijkt dat ook deze groep op zoek is naar een plek waar zij voor een langere periode kunnen blijven om zo zichzelf te ontwikkelen. De data laten zien dat voor deze generatie laatstejaarsstudenten na een rumoerige en onzekere coronatijd een vaste baan en een plek waar zij zichzelf kunnen ontplooien erg belangrijk zijn.

De data komen uit het ArbeidsmarktGedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Dit data en tech bureau verzamelt per kwartaal data over de Nederlandse beroepsbevolking middels kwantitatief onderzoek. Meer weten? Bekijk hier onze website of neem contact met ons op.
Laatste van Intelligence Group - iG!
30 transformaties om tot een beter functionerende arbeidsmarkt te komen

Laatstejaarsstudenten zoeken zekerheid na een rumoerig jaar

What is driving the growth in demand for Recruitment Process Outsourcing?
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf
Intelligence G.. contact

Logo Intelligence Group - iG!

Intelligence G.. sociaal

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Schneider Electric

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials