Contentbureauwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: Clarity Benelux

Jonge werknemers vrezen voor carrière door COVID-19

Werkend Nederland komt de coronacrisis relatief goed door, blijkt uit Workday werknemersonderzoek

Amsterdam, 8 juni 2021 - 44% van de Nederlandse werknemers tussen 18 en 34 jaar vreest dat de abrupte overgang naar thuiswerken ervoor heeft gezorgd dat ze cruciale kansen hebben gemist om nieuwe vaardigheden op te doen en meer verantwoordelijkheden op zich te nemen. 40% denkt dat hun kansen op een succesvolle carrière in 2020 zijn afgenomen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Workday, toonaangevend leverancier van enterprise cloudapplicaties voor finance en human resources.

Oudere werknemers in Nederland (55+) maken zich minder zorgen over de gevolgen voor hun carrière: slechts 19% vindt dat ze minder kans hebben gehad om verantwoordelijkheden op zich te nemen en nieuwe vaardigheden aan te leren, tegen 38% gemiddeld in Europa. De angst voor een gemiste carrière is ook het laagst onder 55-plussers: slechts 8% denkt dat ze door de pandemie kansen hebben gemist (26% gemiddeld in Europa).

Tevreden Nederlanders

Nederlandse werknemers lijken in het algemeen minder negatieve gevolgen van de pandemie te ondervinden dan hun collega’s in andere EU-landen. Samen met de Duitsers voelen werknemers zich hier bijvoorbeeld minder vermoeid dan elders in Europa. 57% van de Nederlanders zegt bovendien aan het einde van de week tevreden te zijn met hun werk, tegen bijvoorbeeld slechts 31% van de Italianen. Ook op productiviteit en motivatie scoren Nederlanders relatief hoog.

Een deel van die positieve resultaten kan mogelijk worden teruggevoerd op het leiderschap: de Workday Leadership Index laat zien dat werknemers in Nederland, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk het meest positief zijn over hun managers. Nederlandse leidinggevenden scoren 108 op de Index, waar 100 het gemiddelde is in Europa. Met name werknemers uit de financiële dienstverlening en medewerkers die thuiswerkten tijdens de pandemie, geven Nederlandse werkgevers een positieve beoordeling. 48% van de Nederlandse respondenten vindt bovendien dat hun leidinggevenden in 2020 beter zijn gaan communiceren.

Thuiswerken uitdagend

In heel Europa werd vorig jaar het gemis van direct contact met collega’s gevoeld, maar Nederland en het VK voeren hier de lijst aan: 35% van de werknemers heeft daar last van, tegen 27% gemiddeld. 44% van de Nederlanders (met name vrouwen) voelt zich moe aan het einde van de werkweek, maar dat ligt wel onder het Europees gemiddelde van 52% (in Zweden zelfs 60%).

Opvallend is dat in Nederland, net als in België, slechts 69% van de respondenten thuis een eigen werkplek zegt te hebben - aanmerkelijk lager dan het Europese gemiddelde van 78%. Met name de Zwitsers (82%) en de Duitsers (86%) doen het wat dat betreft veel beter. Drie op de vijf Nederlanders zeggen dat ze zich thuis meer geïsoleerd voelen. Vooral ouders van kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar en jonge werknemers tussen 18 en 34 jaar geven aan dat het vele thuiswerken in 2020 niet goed was voor de motivatie.

Henry Barenholz, Country Manager Workday Nederland: “Organisaties doen er goed aan het welzijn en de ontwikkeling van hun mensen te blijven volgen. Als iedereen thuiswerkt, is dat lastiger, maar gelukkig hebben we goede tools die daarbij kunnen helpen. Als mensen straks weer terugkeren naar kantoor, is het essentieel te weten hoe het personeel het beste kan worden ingezet om de organisatie weer optimaal te laten functioneren. Dat Nederlandse werkgevers over het algemeen hoog scoren op de Leadership Index, beschouw ik als een zeer positief signaal voor de toekomst.”

Het Workday werknemersonderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Yonder onder ruim 17.000 werknemers onder directieniveau, werkzaam bij organisaties van 250 werknemers en meer in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Zwitserland, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Noot voor de redactie

Als u meer informatie wilt over het onderzoek en geïnteresseerd bent in een interview met Henry Barenholz, Country Manager voor Workday in Nederland, dan nodigen we u van harte uit contact met ons op te nemen.

Over Workday

Workday is een toonaangevende leverancier van enterprise cloudapplicaties voor finance en human resources. Workday-applicaties voor financieel beheer, HR, planning, kostenbeheer en analytics worden wereldwijd gebruikt door duizenden ondernemingen in uiteenlopende industrieën – van medium enterprises tot ruim 45 procent van de Fortune 500-ondernemingen. Ga voor meer informatie naar www.workday.com.

Workday Persdesk

Linda Schilperoort
Workday Persdesk Nederland
T + 31 (0)23 555 34 24