www.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: Whizpr

VMware presenteert Global Security Insights Report 2021: toename cyberaanvallen in Nederland doordat meer werknemers vanuit huis werken

Amsterdam, 3 juni 2021 – VMware maakt vandaag de resultaten van zijn vierde Global Security Insights Report bekend. Deze zijn gebaseerd op wereldwijd online onderzoek in december 2020 onder 3.542 CIO’s, CTO’s en CISO’s, waarvan 251 Nederlanders. Het rapport onderzoekt de impact van cyberaanvallen en digitale inbraken bij bedrijven en beschrijft hoe security teams zich aanpassen aan deze uitdagingen.

Door de versnelde digitale transformatie zijn cyber security teams geconfronteerd met andere bedreigingen, aangezien cybercriminelen deze kans met beide handen aangrijpen om gerichte aanvallen uit te voeren met een focus op versnelde innovatie en de anywhere workforce. 74,5% van de Nederlandse respondenten zegt dat het aantal cyberaanvallen in de afgelopen twaalf maanden is toegenomen, waarbij de meerderheid (83%) de oorzaak legt bij het feit dat meer werknemers vanuit huis werkten. Dit percentage legt de enorme kwetsbaarheden van verouderde beveiligingstechnologie en houdingen ten opzichte van security bloot.

“De race om cloudtechnologie te implementeren sinds het begin van de pandemie heeft een unieke kans gecreëerd voor bedrijfsleiders om hun cybersecurity-benadering te herzien”, zegt Siegfried Huijgen, Senior Manager, Benelux & Nordics Networking & Security bij VMware. “Verouderde security systemen voldoen niet langer, bedrijven hebben bescherming nodig die verder gaat dan endpoints. Ook workloads moeten beschermd worden zodat data en applicaties beter beveiligd zijn. Nu aanvallers steeds geavanceerder te werk gaan en security dreigingen meer dan ooit voorkomen, moeten verdedigers in staat zijn om aanvallen te detecteren, ze tegen te houden en security stacks te implementeren die gemaakt zijn voor een cloud-first wereld.”

Het Global Security Insights Report biedt informatie over het cybersecuritylandschap, aanval- en verdedigingstrends en de beveiligingsprioriteiten van bedrijven voor dit jaar. De belangrijkste bevindingen zijn:
  • Een gebrek aan urgentie ondanks de toename van materiële inbreuken. 80% van de Nederlandse respondenten heeft in de afgelopen twaalf maanden te maken gehad met een inbraak, waarbij bij zeven op de tien inbraken (74%) zelfs sprake was van een zogenaamde ‘material breach’. Security professionals hebben de kans op dergelijke inbraken onderschat. Slechts 37% van de Nederlandse ondervraagden zegt het komend jaar te vrezen voor een material breach (wereldwijd was dit 56%). 44% van de Nederlandse respondenten heeft zijn beveiligingsbeleid en -aanpak geüpdatet om het risico hierop te verkleinen.
  • Heropleving van ransomware en werken op afstand creëert een onvoorspelbaar aanvalsoppervlak. 74,5% van de Nederlandse respondenten zegt dat het aantal aanvallen is toegenomen in de afgelopen twaalf maanden is toegenomen, waarbij de meerderheid (83%) de oorzaak legt bij het feit dat meer werknemers vanuit huis werkten. En 67% zegt dat aanvallen geavanceerder zijn geworden. In het afgelopen jaar kwamen cloudgebaseerde aanvallen wereldwijd het meeste voor, in Nederland waren dit de commodity malware aanvallen. De belangrijkste veroorzakers van inbraken in Nederland waren apps van derden (36% t.o.v. 14% wereldwijd) en verouderde beveiliging (11%).
  • Cloud-first beveiligingsstrategieën zijn nu universeel. 87% van de Nederlandse respondenten gebruikt al een cloud-first beveiligingsstrategie of is van plan deze te gaan gebruiken. Maar de overstap naar cloud heeft het dreigingsoppervlak vergroot. Iets meer dan de helft (56%) is het erover eens dat ze anders naar beveiliging moeten kijken nu het aanvalsoppervlak is toegenomen. 31,5% van de Nederlandse respondenten zegt van plan te zijn meer beveiliging in hun infrastructuur en apps toe te voegen en het aantal point solutions te willen verminderen.
  • Applicaties en workloads baren CISO’s de meeste zorgen. Applicaties en workloads worden gezien als de meest kwetsbare punten in de data journey. 62% van de Nederlandse respondenten zegt dat ze beter inzicht moeten hebben in hun data en apps om aanvallen te kunnen voorkomen. 62% van de Nederlandse respondenten gaf aan dat hun senior managementteam zich steeds meer zorgen maakt over het op de markt brengen van nieuwe applicaties vanwege de toegenomen dreiging van cyberaanvallen en de schade die ze aanrichten.
  • Zorgen rondom beveiliging houden de adoptie van AI tegen. Hoewel artificial intelligence door velen gezien wordt als de volgende stap voor bedrijfsinnovatie, zei meer dan de helft van de Nederlandse respondenten (59%) dat zorgen rondom beveiliging hen ervan weerhoudt AI en machine learning te omarmen.
De frequentie van cyberaanvallen in Nederland blijft dus hoog (74,5%), maar het is lager dan de cijfers in het rapport van vorig jaar (96% in juni 2020). De snelle omslag naar werken op afstand zorgt ervoor dat bedrijven nog steeds niet het volledige plaatje zien. Het gedrag van werknemers, het gebruik van persoonlijke apparaten en het gebruik van het thuisnetwerk verminderen de zichtbaarheid, waardoor blinde vlekken ontstaan waar aanvallen onopgemerkt blijven.

De pandemie en de verandering naar anywhere work hebben zonder twijfel het dreigingslandschap veranderd, waardoor security teams hun cyber security strategieën moesten veranderen om de aanvallers voor te blijven. De belangrijkste aandachtsgebieden voor het komende jaar zijn onder andere het inzicht in alle endpoints en workloads vergroten, reageren op de heropleving van ransomware, beveiliging als een gedistribueerde service aanbieden en een intrinsieke benadering van cloud-first beveiliging implementeren.

Download het volledige rapport voor een goed beeld van het veranderende dreigingslandschap en bruikbare richtlijnen en aanbevelingen voor dit jaar en voor de toekomst.

VMware Global Security Insights methodologie
In opdracht van VMware zette Opinion Matters, een onafhankelijke onderzoeksorganisatie, een enquête uit in december 2020. Er deden 251 Nederlandse CIO’s, CTO’s en CISO’s van bedrijven in verschillende sectoren mee aan de enquête (in totaal 3.542), waaronder: de financiële sector, gezondheidszorg, overheid en lokale autoriteiten, detailhandel, productie en engineering, eten en drinken, nutsbedrijven, professional services en media & entertainment. Dit is het vierde Global Security Insights Report van VMware dat voortborduurt op de vorige enquêtes die werden afgenomen in februari 2019, oktober 2019 en juni 2020. Deze enquête maakt onderdeel uit van een wereldwijd onderzoeksproject in 14 landen en regio’s, waaronder: Australië, Canada, Saudi-Arabië, het Midden-Oosten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Nederland, Scandinavië, Italië, Japan, Singapore en de Verenigde Staten.
Laatste van VMware Nederland

VMware ziet stijging in abonnements- en SaaS-inkomsten

VMware ondersteunt de huidige Anywhere Workforce met nieuwe propositie

Logo People First Group