www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekersContentbureauwww.lubbersdejong.nl

Cellnex rondt de integratie van 3.150 sites in Nederland af

Consolidatie in Nederland door samenwerking met Deutsche Telekom

Na goedkeuring van de ACM hebben Cellnex en Deutsche Telekom de fusie van hun activiteiten in Nederland afgerond

Nieuw en onafhankelijk beheerd fonds Digital Infrastructure Vehicle (DIV) met Cellnex en Deutsche Telekom als belangrijkste investeerders

Als gevolg van de overeenkomst bezit Cellnex nu 62% van Cellnex Nederland, terwijl Deutsche Telekom zijn belang van 38% in DIV inbrengt .

Cellnex Nederland exploiteert in totaal 4.314 sites, waaronder 180 nieuwe sites die in de komende 7 jaar zullen worden gebouwd

Barcelona / Amsterdam, 2 June 2021 - Cellnex en Deutsche Telekom hebben vandaag een overeenkomst gesloten waarbij Cellnex Netherlands de 3.150 telecommunicatietorens en -sites van T-Mobile Infra BV in Nederland zal integreren. Na groen licht van de Nederlandse mededingingsautoriteit zal Cellnex nu in totaal 4.314 sites1 in Nederland exploiteren, waardoor het een belangrijke onafhankelijke telecominfrastructuurexploitant in Nederland wordt.

Cellnex en T-Mobile Netherlands BV hebben ook een langetermijn-leveringscontract van 15 jaar ondertekend, dat automatisch kan worden verlengd voor periodes van 10 jaar. De overeenkomst omvat ook de uitrol van 180 nieuwe sites.

Zodra alle nieuwe sites zijn uitgerold, zal de geschatte EBITDA-bijdrage van deze transactie aan de Groep oplopen tot c. €63 miljoen (IFRS16), terwijl de Recurring Leveraged Free Cash Flow (RLFCF) met c. €30 miljoen zal toenemen.

Cellnex CEO Tobias Martinez kondigde aan "deze transactie illustreert de kracht van Cellnex's relaties met haar klanten. Net zoals we in Zwitserland met Sunrise hebben gedaan, hebben we in Nederland een samenwerking met Deutsche Telekom opgebouwd die ons in staat stelt onze positie als onafhankelijke aanbieder van opstelpunten op de Nederlandse markt te consolideren. Tegelijkertijd, aangezien deze overeenkomst inhoudt dat Cellnex activa verwerft in ruil voor aandelen in onze lokale dochteronderneming, presenteren we de markt een nieuwe groeivorm, één die onze capaciteit om meer projecten aan te nemen vergroot zonder de financiële middelen van de Groep te verbruiken."

Het DIV-fonds
Deutsche Telekom brengt de activa van T-Mobile Infra BV (3.150 locaties) met een hypotheek van € 250 miljoen in bij Cellnex Nederland via het nieuw opgerichte DIV-fonds ("Digital Infrastructure Vehicle II SCSp"). Dit fonds zal een belang van 38% in Cellnex Netherlands aanhouden..

Als onderdeel van de transactie heeft Cellnex € 200 miljoen toegezegd aan het fonds (DIV), naast een kapitaaltoezegging van ongeveer € 400 miljoen door Deutsche Telekom in de vorm van een inbreng van activa.

Het fonds, dat onafhankelijk wordt beheerd, zal naar verwachting zoeken naar passende investeringen in Europese digitale infrastructuuractiva zoals glasvezel, torens en datacenters

De investering in Cellnex Nederland is gericht op het creëren van waarde door groei als gevolg van de invoering van 5G en door het realiseren van synergieën als gevolg van de fusie.

Tenslotte hebben Cellnex en DIV hebben een zogenoemde dealflow-overeenkomst getekend waarbij Cellnex en DIV kunnen samenwerken aan toekomstige transacties in de Europese torensector.

Cellnex in Nederland
De aanwezigheid van Cellnex in Nederland dateert van 2016, toen het de eerste overnames van Protelindo en Shere (725 opstelpunten) afrondde. In 2017 nam Cellnex Alticom over (30 zeer hoge telecom- & datatorens met 'edge datacenters'), waarna de Cellnex Nederland-organisatie haar portfolio van opstelpunten verder heeft uitgebreid tot het huidige totaal van 4.314 telecommunicatiesites en -torens, inclusief geplande roll-outs.

Over Cellnex Telecom
Cellnex Telecom is Europa's grootste operator van draadloze telecommunicatie- en omroepinfrastructuren met een portefeuille van ongeveer 129.000 sites, waarvan er al ongeveer 75.000 operationeel zijn en de rest in de afrondingsfase zit of gepland is tot 2030. Cellnex is actief in Spanje, Italië, Nederland, Frankrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Portugal, Oostenrijk, Denemarken, Zweden en Polen.

De activiteiten van Cellnex zijn gestructureerd rond vier grote domeinen: telecommunicatie-infrastructuurdiensten; audiovisuele omroepnetwerken, beveiligings- en nooddienstennetwerken en oplossingen voor het beheer van slimme stedelijke infrastructuur en diensten (Smart cities en het "Internet of Things" (IoT)).

De onderneming is genoteerd op de beurs in Madrid en maakt deel uit van de selectieve IBEX 35- en EuroStoxx 600-indexen. Het maakt ook deel uit van de FTSE4GOOD en CDP (Carbon Disclosure Project) en "Standard Ethics" duurzaamheidsindexen.

Tot de aandeelhouders van Cellnex behoren onder meer GIC, Edizione, ADIA, Canada Pension Plan, CriteriaCaixa, Wellington Management Group, Capital Group, Blackrock, Fidelity en Norges Bank.

Voor meer informatie: https://www.cellnextelecom.com

Corporate & Public Affairs
comunicacion@cellnextelecom.com
cellnextelecom.com/press

[1] 984 Cellnex sites + 3,150 Deutsche Telekom sites + 180 BTS (build-to-suit sites)
Laatste van Cellnex
Cellnex levert datacenter aan Toren7 in haar telecom- en datatoren van Roermond

Cellnex rondt de integratie van 3.150 sites in Nederland af

Cellnex wint aanbesteding beheer en uitbreiding telecom infrastructuur ProRail
Cellnex contact

Logo Cellnex

info@cellnextelecom.nl
  cellnextelecom.nl
Cellnex sociaal

Cellnex tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo devolo
Logo Unisys
Logo Banking Circle