Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Nederlandse auto-uitleners riskeren onbewust hoge kosten

Schade kan ondanks verzekering oplopen tot 290 euro op per jaar

De grenzen gaan weer open en vakanties komen voorzichtig in beeld. Een tijd waarin auto's vaker worden uitgeleend. Ruim een derde van de Nederlandse autobezitters (37%) geeft zijn auto weleens aan een ander mee. Toch weet ruim de helft van de auto-uitleners niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Hoewel een autoverzekering de gemaakte schade dekt, beschermt deze niet voor de premiestijging die na schade volgt. De kosten die auto-uitleners riskeren als een ander schade rijdt, lopen op tot wel 290 euro per jaar vanwege de daling in het aantal schadevrije jaren. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenadviseur Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.

Autoverzekering niet persoonsgebonden
Volgens Mark van Zelst, Chief Product Officer bij Pricewise, is degene die de auto leent te allen tijde verzekerd via de autoverzekering van de autobezitter, als hij of zij schade veroorzaakt bij een ander. Mits de lener bevoegd is om te rijden. “Uit het onderzoek blijkt dat ook daar veel onduidelijkheid over is. Een kwart van de Nederlandse auto-uitleners denkt zelfs dat degene die de auto leent, verzekerd moet zijn. Een autoverzekering is niet persoonsgebonden, maar sluit je af op je kenteken. Dat is ook de reden dat gemaakte schade invloed heeft op de premie van de auto-uitlener en niet op die van de lener. Als de ander met jouw auto schade rijdt en jij deze schade claimt bij de verzekeraar, dan kun je flink meer premie gaan betalen door een daling in het aantal schadevrije jaren.”

Rekenvoorbeeld: altijd vijf treden achteruit
Als je de schade claimt bij de verzekeraar ga je er altijd vijf treden op achteruit, ongeacht de hoogte van de schadekosten. Uit een analyse van Pricewise blijkt dat Nederlandse autobezitters gemiddeld zeven schadevrije jaren hebben. De maandelijkse no-claimkorting kan door de daling in het aantal schadevrije jaren sterk dalen. Bij een gemiddelde premie van 540 euro per jaar met zeven schadevrije jaren loopt de extra premie op tot wel 290 euro per jaar. “Wat veel mensen niet weten is dat de verzekeraar bij schade rekent tot maximaal vijftien schadevrije jaren. De verzekeraar acht de kans op schade bij automobilisten die meer dan vijftien schadevrije jaren hebben namelijk even groot. Ook al heb je dertig schadevrije jaren en je claimt een schade, dan val je dus direct terug naar vijftien schadevrije jaren én ga je nog de standaard vijf treden naar beneden, waardoor je altijd terugvalt naar tien schadevrije jaren.

Autoschade niet claimen soms voordeliger
Volgens Van Zelst is het altijd goed om na te gaan hoeveel de reparatie van de schade ongeveer kost, voordat je deze claimt bij je verzekeraar. “In sommige gevallen is de schade goedkoper dan de extra premie door een lagere no-claimkorting. Dan loont het om deze zelf te betalen. Daarnaast ben je met een WA-verzekering of WA plus beperkt casco enkel verzekerd voor de schade die jij of degene die jouw auto leent bij een ander veroorzaakt. Met een allriskverzekering ben je ook verzekerd voor schade die jij of een ander aan je eigen auto veroorzaakt. Bij alle typen verzekeringen is er sprake van no-claimkorting bij schadevrije jaren. Denk dus goed na of het voordelig uitpakt als je schade claimt bij de verzekeraar en maak bijvoorbeeld goede afspraken met degene die jouw auto leent. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.”

Bron: Pricewise.nl - Nederlandse auto-uitleners riskeren onbewust hoge kosten
Laatste van Pricewise B.V.
Aantal jongeren betrapt op rijden zonder rijbewijs 30% toegenomen

Helft Nederlanders vindt vaste telefonie voor uitstervend ras

Nederlandse auto-uitleners riskeren onbewust hoge kosten

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo Workday