www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

Een op de vier werknemers heeft een oproep gemist door te doen alsof toestellen aan het updaten zijn

Utrecht, 25 mei 2021 - 26% van de Nederlandse werknemers bevestigde dat ze hebben gedaan alsof hun apparaten updates aan het installeren waren zodat ze niet naar een gesprek of vergadering hoefden te gaan. Wereldwijd lag dit percentage op 21%. Dit excuus is aannemelijk omdat software-updates werkdagen kunnen verstoren: 31% van de werknemers in Nederland zegt wel eens te laat te zijn geweest voor een gesprek vanwege updates. Dit zijn de bevindingen van een recent onderzoek dat Kaspersky heeft laten uitvoeren naar de houding en gewoonten van werknemers internationaal ten opzichte van updates.

Frequente vergaderingen worden vaak gezien als een van de meest onaangename zaken in de kantoorroutine. De overgang naar werken op afstand en virtuele vergaderingen heeft het probleem niet geholpen, aangezien mensen vermoeid raakten van videogesprekken en zich aan het eind van de werkdag minder fit voelden. Zoals uit het recente onderzoek van Kaspersky blijkt, vonden sommige werknemers een excuus om sommige gesprekken over te slaan - ze deden alsof hun werkapparaten niet beschikbaar waren vanwege updates.

Collega's kunnen het bedrog geloven, omdat ze zich kunnen inleven in de ervaring dat ze zelf een apparaat moesten updaten. Naast gemiste afspraken geeft 34% van de Nederlandse werknemers aan een deel van hun niet-opgeslagen werk of gegevens kwijtgeraakt te zijn toen hun pc of laptop opnieuw opstartte na het installeren van updates.

Sommige werknemers zien deze device downtime als een kans om te treuzelen, waarbij internationaal 27% van de respondenten toegeeft dat ze updates hebben geïnstalleerd om opzettelijk tijd te verspillen op het werk. In Nederland ligt dit percentage op 21%. Toch vinden werknemers het meestal niet leuk als hun werk wordt onderbroken. Internationaal geeft 65% aan dat het zou willen dat updates buiten werktijd plaatsvonden om hun productiviteit op peil te houden. In Nederland ligt dit percentage een stuk lager, 48%.

"Doorgaans worden updates tijdens werktijd in stille modus gedownload en hebben ze geen invloed op een bedrijf. Om ze op het systeem toe te passen, is echter een herstart nodig. Natuurlijk kunnen sommige zakelijke kwesties niet worden uitgesteld, dus meestal kan een gebruiker binnen een bepaald tijdsbestek opnieuw opstarten. Zoals we kunnen zien, missen sommige mensen dergelijke meldingen of willen ze dit niet doen. Daarom kan de vereiste herstart plaatsvinden op het meest ongelegen moment - vlak voor een belangrijk gesprek of wanneer ze een lange e-mail aan het schrijven zijn," - zegt Egor Kharchenko, IT Service and Asset Group Manager bij Kaspersky.

Om updates handig te maken voor werknemers en IT-beheerders, raadt Kaspersky het volgende aan:

1. Plan updates dichter tegen het einde van de werkdag, wanneer apparaten nog aan staan en vereiste updates kunnen downloaden, maar de activiteit van werknemers doorgaans lager is.
2. Gebruik, indien mogelijk, wake-on-LAN. Deze technologie maakt het mogelijk werkstations via het netwerk aan te zetten, zodat updates kunnen worden gedownload buiten de werkuren.
3. Verdeel de gebruikers in verschillende groepen, waaronder een testgroep. Werk ze één voor één bij, zodat de IT-afdeling iedereen tijdig kan helpen als er iets misgaat.
4. Informeer het personeel over de AutoSave-functie die in sommige kantoorsoftware voor productiviteit beschikbaar is - deze zal al hun wijzigingen automatisch opslaan.
5. Installeer een endpoint protection oplossing met patch management functies, zoals Kaspersky Endpoint Security for Business Daarnaast zorgen gedragsdetectie en exploitpreventietechnologieën ervoor dat kwaadwillenden geen gebruik kunnen maken van ongepatchte beveiligingsproblemen.

Het volledige verslag is beschikbaar via deze link.

Over het onderzoek
In april 2021 heeft Kaspersky Savanta opdracht gegeven een online enquête uit te voeren onder 15.000 respondenten om de neiging van mensen om hun apparaat te updaten te onderzoeken. De steekproef omvatte 1.000 respondenten uit elk van het VK, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje; en 500 uit elk van de VS, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Roemenië, UAE, Turkije, Zuid-Afrika, China, India, Australië, Brazilië, Mexico, Argentinië, Colombia, Chili, Peru en Rusland. Alle respondenten gebruikten een pc, smartphone en/of tablet voor hun privé- of beroepsleven en 76% van de respondenten werkte momenteel.
Laatste van Kaspersky
Doxing en dating: persoonlijke gegevens van elke 6de persoon op straat bij daten

Kaspersky ontdekt nieuwe banking Trojan

Logo People First Group