Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: MCS PR

Bedrijven moeten zich voorbereiden op herstel van het zakenreizen, vanaf eind 2021

Sinds de start van de coronapandemie is het zakenreizen vrijwel tot stilstand gekomen. Bijeenkomsten met klanten worden online gedaan en professionals over de hele wereld hebben geleerd hoe ze contact met klanten, partners en collega’s kunnen onderhouden zonder in een vliegtuig of trein te springen. Maar online communicatie blijkt ook nadelen te kennen. Videovergaderen is weliswaar een uitkomst, maar steeds meer mensen hebben intussen last van ‘Zoom-vermoeidheid’. Daarnaast is er steeds meer behoefte aan persoonlijk contact en interactie. Zeker nu het vaccineren wereldwijd op stoom is gekomen, staan medewerkers weer klaar om op reis te gaan en mensen te ontmoeten. De Global Business Travel Association verwacht in de meest recente Business Traveler Index Outlook - Annual Report & Forecast dat het herstel van Europese zakenreizen eind 2021 zal zijn ingezet.

“Reizen zal een belangrijk onderdeel van zakendoen blijven, maar zal er anders uitzien dan voor de pandemie. Met het oog op hun zorgplicht moeten bedrijven de hoogste prioriteit blijven geven aan het nemen van de juiste voorzorgsmaatregelen”, zegt Jan-Willem Basselier, director business development travel EMEA bij SAP Concur. “Daarbij spelen verschillende overwegingen een rol voor medewerkers. Welk vervoersmiddel biedt de beste bescherming tegen besmetting? Worden bij er bij reizen tickets geboekt voor plaatsen die voldoende ruimte tot medepassagiers mogelijk maken? Worden er hotels en luchtvaartmaatschappijen van een hogere klasse gekozen omdat deze meer individuele ruimte bieden en mogelijk strengere hygiëne- en veiligheidsnormen hanteren? Is het huren van een taxi of huurauto beter dan het openbaar vervoer? Het is belangrijk dat reizende medewerkers weten dat hun bedrijf aan dit soort zaken denkt en hun gezondheid voorop stelt.”

Duurzaamheid blijft aandachtspunt
Hoewel het herstel naar verwachting in 2021 wordt ingezet, is het onwaarschijnlijk dat het zakenreizen weer het peil van voor corona zal bereiken. Dit betekent minder zakenreizen en lagere reiskosten voor bedrijven. Daarbij zullen sommige organisaties zich ook gaan afvragen of duurzame reisprogramma’s nog wel noodzakelijk zijn. Zeker omdat voor duurzaam zakenreizen vaak wat meer betaald moet worden. Daarbij moet men echter bewust zijn van de mogelijke risico’s van het afstappen van duurzaam reizen. Men kan dan minder aantrekkelijk zijn voor nieuw talent, het gebrek aan duurzaamheid kan van invloed zijn op aanvragen van klanten en het kan de merkreputatie schaden.

Om een goede afweging te maken over het duurzaam reizen zijn gegevens essentieel. Alleen met volledig inzicht, van koolstofemissies tot groene reispartners, kunnen bedrijven en hun reizende werknemers de juiste duurzaamheidskeuzes blijven maken. Volgens de Corporate Travel Sustainability Index zijn in ieder geval werknemers bereid om hun steentje bij te dragen. Bijna alle ondervraagde zakenreizigers (98%) uit de Benelux zijn bereid om langer te reizen, als dat hen een duurzamer reiziger maakt. 37% is zelfs bereid om meer dan vier uur langer te reizen als men daarmee de impact van de trip op het milieu aanzienlijk vermindert.

Het is vrijwel zeker dat het zakenreizen er in de toekomst anders uit zal zien. Maar persoonlijk contact bij zakendoen is nog net zo belangrijk als voor corona, dus medewerkers zullen zeker weer in het vliegtuig, de trein en de taxi stappen. Platforms die reismanagers ondersteunen bij het zorgen voor de veiligheid van medewerkers, bij het beheersen van de kosten en bij het beschermen van onze planeet, zijn daarbij een belangrijk hulpmiddel.

Contact voor de pers:
MCS PR, SAP Concur Persdesk, e-mail sapconcur@mcspr.nl, tel. 023 - 562 8208
Laatste van SAP Concur
Concur Detect by Oversight: nieuwe oplossing pakt fraude en niet-conforme uitgaven aan met AI

TripIt Pro biedt nieuwe functies rond veiligheid en gezondheid van zakenreizigers

Logo MCS PR

Logo People First Group
Logo Arrow Electronics
Logo Schneider Electric
Logo Momentive (voorheen SurveyMonkey)
Logo Zoom
Logo Ivanti