Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: Clarity Benelux

Malware campagnes ook in Q1 voor groot deel gestoeld op corona-ontwikkelingen

E-mailcampagnes gericht op thuiswerkers zijn voor cybercriminelen nog steeds succesvol, blijkt uit Infoblox rapport

Amsterdam, 17 mei 2021 - De cyberveiligheid van bedrijven loopt nog steeds risico’s door de toename van het aantal thuiswerkers door de coronacrisis. De toename van het aantal endpoints op het netwerk, maar ook het verminderde toezicht op activiteiten door eindgebruikers, zorgen voor zwakheden die door cybercriminelen volop worden benut. Dit blijkt uit het Q1 Cyber Threat Intelligence Report van Infoblox Inc., leider in Secure Cloud-Managed Network Services.

Cloud blijft kwetsbaar
Cyberaanvallen op de cloud zijn talrijk. Risico’s ontstaan onder meer door fouten in cloudbeheer, - configuratie en set-up. IT-afdelingen krijgen te maken met te veel verschillende dashboards en verliezen het overzicht over de gehele cloud. De IT-architectuur richt zich vaak op een hybride model, omdat er gewerkt wordt met zowel on-premises als cloudoplossingen. Security-oplossingen om zo’n hybride architectuur te beschermen zijn nog lang niet overal uitgerold.

Uit het kwartaalonderzoek van Infoblox blijkt dat veel bedrijven gebruik maken van security-oplossingen die niet meeschalen met de groei van de IT-architectuur. Door gebrek aan overzicht over het gehele IT-landschap ontstaan risico’s: van menselijke fouten tot aanvallen van buitenaf waarbij kostbare gegevens worden buitgemaakt.

Meer mogelijkheden voor aanvallen van buitenaf
Veel bedrijven staan werknemers toe om thuis te werken en daarbij gebruik te maken van hun eigen internetverbinding. Daardoor neemt het potentiële aanvalsgebied voor cyberaanvallers enorm toe: gevoelige data bevindt zich op verschillende plekken in het netwerk en wordt breder verspreid. Ook in het eerste kwartaal van 2021 lijkt daaraan niets veranderd of verbeterd.

Wereldwijd laat onderzoek zien dat thuiswerkers een nummer één doelwit van cyberaanvallers zijn. Zo geeft Keith Kruger, CEO van het Consortium for School Networking (CoSN), aan dat phishing aanvallen vaak plaatsvinden op onderwijsinstellingen. “Zo’n drie procent van de Amerikaanse docenten klikt wel eens op een phishing-link”, aldus Krueger. “Wanneer diezelfde docent thuiswerkt, neemt dat percentage ineens toe tot 15 tot 20%.”

E-mail als grote verleider
Vooral aanvallen via e-mail zijn daarbij succesvol: zo’n 75 tot 90% van de malware komt een netwerk binnen via e-mail. Hoe vaak medewerkers ook gewaarschuwd of zelfs getraind zijn: ze blijven op frauduleuze links klikken, in hun privé en zakelijke mail.

Ook in Q1 constateert Infoblox dat deze activiteiten onverminderd doorgaan. E-mailcampagnes worden hyperpersoonlijk, waardoor frauduleuze mails voor (onervaren) gebruikers bijna onmogelijk van echt te onderscheiden zijn. Daarnaast worden dit soort phishing-campagnes op steeds grotere schaal uitgevoerd.

Corona als ingang
Veel van deze e-mailcampagnes zijn gestoeld op coronagerelateerde boodschappen. Google rapporteerde dagelijks zo’n 18 miljoen COVID-19 e-mails richting gebruikers te blokkeren. Naast malware en phishing hield Google ook nog eens meer dan 240 miljoen spamberichten met hetzelfde onderwerp tegen. Cyberaanvallers deden zich voor als de World Health Organization om Trickbot-malware gericht op internetbankieren op apparaten te krijgen. Anderen deden zich voor als Unicef.

Het Q1 threat report van Infoblox laat zien dat hoewel de samenleving weer op lijkt te krabbelen, we onze greep op cybersecurity niet mogen laten verslappen. Hoewel thuiswerken nu de norm lijkt, moeten we niet vergeten welke risico’s daarbij komen kijken: alleen vertrouwen op de kennis van eindgebruikers is onvoldoende. Cyberaanvallen zullen blijven toenemen en criminelen blijven profiteren van de onrust en het gebrek aan overzicht bij IT-afdelingen die ineens een heel nieuw IT-landschap moeten managen. Het blijft daarom belangrijk om kritisch te kijken naar het gehele securitylandschap, tot de laatste thuisgebruiker aan toe.

De Cyber Intelligence Unit (CIU) van Infoblox heeft in Q1 van 2021 rapporten gepubliceerd over de volgende campagnes: Valyria Trojan Drops Emotet, Snake Keylogger, Italian Emotet, Buer Loader Trojan, RuRAT Trojan, BazarStrike, Warezov Worm, Dridex Banking Trojan, Hancitor Downloader, Trickbot Loader, en Burkina Trojan.

Over Infoblox:
Infoblox levert een next-level netwerkervaring met zijn Secure Cloud Managed Network services. Als voorloper op het gebied van betrouwbare, beveiligde en geautomatiseerde netwerken streeft Infoblox naar een zo eenvoudig mogelijk next-level netwerk. Infoblox is een erkend marktleider met een marktaandeel van meer dan 50 procent in de DDI-netwerkmarkt met 8.000 klanten, waaronder 350 uit de Fortune 500. Meer informatie op https://www.infoblox.com.

Voor meer persinformatie:
Clarity
Wouter Blijleven
E-mail: infoblox@clarity.pr
Laatste van Infoblox
Infoblox 3.0 combineert hybride DDI en beveiliging voor cloud-first strategieën

Cloudgebaseerde bedreigingen kosten financiële dienstverleners naar schatting 3,4 miljoen euro

Malware campagnes ook in Q1 voor groot deel gestoeld op corona-ontwikkelingen
Gelekte persoonlijke info kopen is makkelijk en goedkoop

Lightspeed lanceert ‘Lightspeed Payments’ in Nederland: Een geïntegreerde betaaloplossing voor horecaondernemers om hun dagelijkse processen te vereenvoudigen

RobotWise laat op meerdere zomerscholen ruim 700 leerlingen kennismaken met technologie

Nieuw programma van Startupbootcamp en We-Rise moet komende jaren tientallen vrouwelijke ondernemers voortbrengen

Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Rockwell Automation en Kezzler ontwikkelen een cloudgebaseerde oplossing voor industriële traceerbaarheid

Iraanse cybercriminele groep TA456 richt zich met social media-persona “Marcella Flores” op militaire doelwitten

DataRobot haalt 300 miljoen USD op en neemt Algorithmia over

ThoughtSpot benoemt Damien Brophy tot VP EMEA en zet regionale groei voort

TIE Kinetix verzorgt elektronische facturatie voor Rabobank
Ivanti breidt het Ivanti Neurons Platform uit met automatiseringsmogelijkheden voor HR en Facility Managers

De uitdagingen van een gegevensgerichte wereld

Avanade viert Pride Week met nieuw beleid voor transitie en verandering van geslachtsexpressie

Worldstream lanceert software-defined portfolio met 12 IT-oplossingen ‘as-a-service’

Voergroep Zuid vindt juiste bestuurders met GrassGreener

Licentieadapter verbindt CodeMeter met oudere licentiëringssystemen

Rapid Circle versterkt positie door erkenning drie categorieën Microsoft Partner of the Year Awards

Arrestaties 24-jarige software engineer en 15-jarige jongen onderstrepen mondiale karakter van phishing

Kwart werknemers: “Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie”

Cybercriminelen gebruiken exotische programmeertalen

Logo Clarity Benelux
Infoblox contact

Logo Infoblox

www.infoblox.com
Infoblox sociaal

Infoblox tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo People First Group
Logo Arrow Electronics
Logo Schneider Electric