www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nl

Maandalert Woningmarkt | mei 2021, De prijzen op de woningmarkt stijgen erg hard, aantal transacties neemt erg fors toe

In maart 2021 is er sinds de start van de coronapandemie voor het eerst sprake van een stijging van de woningprijzen in alle gemeenten in Nederland. Ook het aantal verkochte woningen neemt erg fors toe. De regio Utrecht kent deze maand de grootste prijsstijgingen en deze stijgingen zijn uitzonderlijk fors.

In alle gemeenten in Nederland stijgen de woningprijzen

In maart 2021 stegen de woningprijzen in Nederland met meer dan 1,5%. Ten opzichte van een jaar geleden zijn de prijzen meer dan 12% gestegen. De prijzen in de gemeente Utrecht en de aangrenzende gemeenten stegen deze maand het meest met bijna 2,5%. Van alle provincies stijgen de prijzen het meest in de provincie Utrecht. In deze provincie stijgen de prijzen deze maand meer dan 2%. Flevoland kent op dit moment nog steeds de hoogste stijging op jaarbasis van ruim 15%. De prijzen stegen het minst in de Drentse gemeente Assen en de omliggende gemeenten. Hierdoor kent de provincie Drenthe deze maand de kleinste prijsontwikkeling. Er is op dit moment echter geen gemeente waar de prijzen dalen. Figuur 1.

Figuur 1: Prijsontwikkeling per gemeente, ervaar zelf met de interactieve kaart via deze link.

Het aantal verkopen neemt fors toe

Het aantal transacties is in maart fors hoger (50%) dan in februari 2021. Ook ten opzichte van februari 2020 neemt het aantal transacties flink toe met 30% meer verkochte woningen. Het totaal aantal transacties bedraagt deze maand 29.900 verkopen. Er werden bijna 13.000 woningen verkocht met een koopsom hoger dan € 400.000,-. Wanneer je als jonge koper van tussen de 18 en 35 jaar een huis koopt boven deze prijs geldt vanaf 1 april geen vrijstelling van de overdrachtsbelasting meer. Wellicht is de toename in het aantal verkopen deels te verklaren doordat de vrijstelling van de overdrachtsbelasting deze maand voor het laatst gold. Zie figuur 2.

Figuur 2: In onderstaande grafiek staan de aantallen woningtransacties per maand in Nederland geplot van de afgelopen 15 jaar. Zo zijn eventuele seizoenseffecten eenvoudig zichtbaar.

Bekijk en lees het volledige rapport met interactieve kaarten op de Maandalert Woningmarkt website via deze link.

Over Real Estate Valuation

Ortec Finance biedt producten en diensten die efficiënte, betrouwbare en transparante waardering door vastgoedeigenaren, overheden, taxateurs en kredietverstrekkers mogelijk maken.

Over Ortec Finance

Ortec Finance is een wereldwijde leverancier van toonaangevende technologie en oplossingen voor het nemen van investeringsbeslissingen. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam, daarnaast heeft Ortec Finance kantoren in Amsterdam, Londen, Toronto, Melbourne en Zürich. Wij ontwerpen, bouwen en leveren hoogwaardige softwaremodellen voor asset-liability management, ex-ante en ex-post risicobeheer, performance meting en risico attributie en financiële planning. Onze klanten zijn marktleider op het gebied van pensioenen, sovereign en private wealth, verzekeringen en asset management. Ook gemeenten en woningcorporaties behoren tot onze klantenkring.
Laatste van Ortec Finance

Logo Avit Group
Logo ManpowerGroup
Logo Workday