Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Kredietverzekeraar Coface voorzichtig optimistisch over herstel Nederlandse economie

Doeltreffend vaccinatiebeleid is sleutel tot herstel van de wereldeconomie

• Nederland behoudt de laagste risicobeoordeling die op dit moment wordt afgegeven, maar de moeizame vaccinatiecampagne bepaalt een voorzichtig economisch vooruitzicht
  • Risicobeoordelingen van landen met zeer succesvolle vaccinatiecampagnes zijn opgewaardeerd
  • Sterke prestaties van de Amerikaanse economie stimuleren de groeiprognose voor de wereldeconomie
  • Het is onwaarschijnlijk dat de Eurozone vóór 2022 terugkeert naar het BBP-niveau van vóór de crisis

Kredietverzekeraar Coface voorspelt dat de wereldwijde economische trends onevenwichtig blijven als gevolg van aanhoudende onzekerheden rond de verspreiding van het virus. De versnelling van het vaccinatieproces, en de doeltreffendheid ervan bij de verschillende mutatievarianten, zijn de sleutel tot een economisch herstel. In deze context zijn de vooruitzichten voor een terugkeer naar een normale situatie onzeker. Toch stelt Coface zijn groeiprognose voor de wereldeconomie met een half punt naar boven bij (+5,1% voor 2021).

Deze beoordeling is met name te danken aan een sterker dan verwachte groei in de Verenigde Staten. Daartegenover staat echter dat veel Europese landen in het eerste kwartaal van 2021 te maken hebben met een krimpende economie als gevolg van een langdurende pandemiegolf. Deze ontwikkeling drukt de economische prognoses voor heel Europa. Voor Nederland voorspelt Coface een bijna ongewijzigde stijging van het BBP met 3,5% ten opzichte van het voorgaande jaar.

De Coface-landenrisicobeoordeling van Nederland blijft ongewijzigd op niveau A2. Hiermee beschikt Nederland over de beste beoordeling die de kredietverzekeraar op dit moment aan landen toeschrijft. Slechts 13 van de 163 landen die Coface actief beoordeelt, krijgen een A2-rating, wat duidt op een relatief lage gemiddelde kans op wanbetaling van handelsvorderingen door bedrijven die in dat specifieke land gevestigd zijn. De A2-rating wijst op relatief goede betalingservaringen en macro-economische vooruitzichten, maar er blijft nog wel ruimte voor verdere verbetering.

Vaccins
“De economische vooruitzichten voor Nederland zijn nog niet goed genoeg voor een opwaardering tot het hoogste niveau, A1. Het belangrijkste aspect blijft de ontwikkeling van de pandemie, niet alleen in Nederland zelf, maar ook bij zijn voornaamste handelspartners. Momenteel bevindt Nederland zich in de derde golf van de pandemie en het vaccinatieproces verloopt traag. Bovendien zijn de vooruitzichten voor de komende maanden onzeker vanwege mogelijke aanpassingen in het gebruik van bepaalde vaccins in Nederland en daarbuiten. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat de huidige situatie in Europa - van tijdelijke versoepelingen gevolgd door een terugkeer naar strengere maatregelen - nog enkele weken zal aanhouden. Tenzij het goede weer en de hogere temperaturen helpen om de pandemie in te dammen”, legt Christiane von Berg, Coface regio-econoom Noord-Europa, uit.

Afzonderlijke landen die snel een hoge vaccinatiegraad behalen zorgen voor opvallende veranderingen in de landenrisicometer van Coface. Zo heeft de kredietverzekeraar het landenrisico van Israël, de Verenigde Arabische Emiraten, Chili en het Verenigd Koninkrijk dit kwartaal al opgewaardeerd als gevolg van succesvolle vaccinatiecampagnes aldaar.

Eurozone
Coface acht de kans zeer klein dat de eurozone vóór 2022 terugkeert naar het BBP-niveau van vóór de crisis. Edwin Busio, directeur van Coface Nederland, duidt de huidige situatie: “Onder de oppervlakte speelt een aantal belangrijke factoren die het economisch herstel van Nederland en Europa zullen beïnvloeden. Ondanks het stabiliserende effect van overheidssteun is de financiële gezondheid van bedrijven in 2020 aanzienlijk verslechterd. Dit kan leiden tot een toename van het aantal faillissementen in Europa. Daarnaast zal de toegenomen schuldenlast van ondernemingen hun investeringscapaciteit beperken. De belangrijkste mobiliteitsbeperkingen zullen tegen het einde van de zomer worden opgeheven, en de steunmaatregelen worden geleidelijk afgebouwd. Daardoor zou ook de werkloosheid kunnen toenemen.”

Diverse steunmaatregelen hebben voorkomen dat veel door de crisis getroffen bedrijven failliet zijn gegaan. Het aantal bedrijfsinsolventies heeft in veel landen zelfs een historisch dieptepunt bereikt. Volgens de berekeningen van Coface hadden de insolventies in 2020 moeten toenemen met bijvoorbeeld 19% in Spanje, 6% in Frankrijk, 6% in Duitsland en 7% in Italië. Het feit dat ze zijn gedaald, wijst er hoogstwaarschijnlijk op dat veel insolventies zijn uitgesteld in plaats van voorkomen. Er is sprake van een groot aantal “verborgen insolventies” waarvan de effecten pas later zichtbaar zullen zijn.

Laatste van Coface
De UvA/HvA heeft Bergler Flex Solutions (wederom) de recente Europese aanbesteding Inhuur Tijdelijk ICT Personeel gegund

KnowBe4 presenteert winnaars 2021 EMEA Partner Programme Awards

Het Rode Kruis biedt veilig vervoer met WEBFLEET
Soliton en NewChannel bieden veilige network en remote access oplossingen

Website Fides Solutions in geheel nieuw jasje

Schneider Electric wint 'Sustainable Infrastructure Vendor of the Year' tijdens de CRN UK Tech Impact Awards

Zyxel breidt activiteiten uit in België en Luxemburg

Wereldwijd onderzoek: 9 op de 10 werknemers bereid salaris in te leveren in ruil voor keuze in hun werkdevice

Transitieprofs haalt new kid on the block in IT Service Management naar de Benelux

Barracuda introduceert tool om malware te vinden in Microsoft 365 en datalekken te voorkomen

Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Telindus behaalt Microsoft Azure Gold Partnership

Dijk Natural Collections reduceert deelleveringen met 20% en verhoogt klanttevredenheid en omzet dankzij op low-code gebaseerde order planning tool

Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers dankzij portal van Appronto

ROC Mondriaan schakelt SentinelOne in voor schoonmaak na ransomware-aanval

Dataiku door Gartner erkend als Peer Insights Customers’ Choice voor Data Science en Machine Learning Platforms

Nederlands bedrijf Kepler Vision lanceert nieuwe software met dé oplossing voor de zorg van dementiepatiënten in zorginstellingen

Onderzoek Check Point Research: Formbook is populairste malware in Nederland

Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone
Coface contact

Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo DNA Services B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo Jamf