www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Clarity Benelux

Port of Den Helder: van fossiele thuishaven naar levensader voor de energietransitie

• Havenbedrijf schoolvoorbeeld van verduurzaming dankzij integrale aanpak
  • Besparingen van 9% op energie-inkoop en 29% op ODE-belasting dankzij duurzaam energieadvies ENGIE
Zwolle, 12 mei 2021 —Als zelfstandig havenbedrijf ondersteunt Port of Den Helder de scheepvaart op de Noordzee die actief is rond offshore energiewinning en -opwekking. Maar in het licht van de energietransitie ziet Port of Den Helder een groenere toekomst voor zich. Samen met energieleverancier ENGIE maken zij deze ambities waar.

Aan het begin van de samenwerking is een gezamenlijk ambitiedocument opgesteld, waarin het verduurzamingspad van Port of Den Helder is uitgestippeld. Vervolgens is als eerste de inkoop van 100% groene stroom gerealiseerd. ENGIE biedt hierbij ondersteuning voor budgetbewaking en kostenoptimalisatie door te adviseren over energie-inkoop en -belastingen. Het advies van ENGIE heeft dan ook geleid tot besparingen: 9% op de energie-inkoop voor 2021 en 29% op de energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE).

Om de haven verder klaar te stomen voor een groene toekomst, wordt ook de haveninfrastructuur onder handen genomen. Een goed voorbeeld hiervan is de aanleg van 19 walstroominstallaties, die ENGIE recent verzorgde. Kees Turnhout, Hoofd Infrastructuur & Ruimte bij Port of Den Helder: “Deze initiatieven worden verwelkomd door onze klanten, die op zoek zijn naar manieren om hun CO2-footprint zo klein mogelijk te maken, én door omwonenden, aangezien walstroom bijvoorbeeld voor significant minder geluidsoverlast en uitstoot van fijnstof leidt, omdat schepen hun dieselmotoren niet hoeven te laten draaien wanneer ze aangemeerd zijn.”

Een groene haven die draait op waterstof
Port of Den Helder ziet waterstof als essentieel onderdeel van een succesvolle energietransitie. Daarom werkt ENGIE samen met enkele consortiumpartners van Port of Den Helder aan een uniek pilotproject in de haven: een waterstofproductie en -tankstation. “Dit project is uniek in de zin dat de totale keten binnen de scope valt”, zegt Turnhout. “ENGIE wekt elektriciteit op met Helderse zonne-energie en produceert hier vervolgens waterstof mee met behulp van een elektrolyser. Vervolgens wordt het via het tankstation gedistribueerd voor zowel wegverkeer als maritiem gebruik – een unicum. Helemaal omdat er ook daadwerkelijk testvaartuigen op waterstof zullen varen.” Ook Jacoba Bolderheij, directeur van Port of Den Helder, is enthousiast over dit aansprekende project en ziet dit als een eerste stap richting de belangrijke rol die de haven zal gaan vervullen in het waterstofsysteem van Nederland.

Lees hier het hele verhaal over de samenwerking tussen Port of Den Helder en ENGIE. Meer informatie over de verduurzamingsmogelijkheden van ENGIE vindt u op de website.

Wilt u in gesprek met Port of Den Helder en ENGIE over hun rol in de Nederlandse energietransitie? Neem contact op met engie@clarity.pr om een afspraak in te plannen.

Over ENGIE Nederland
ENGIE Nederland is een services- en energiebedrijf dat de leiding neemt in duurzame verandering door op een verantwoorde manier in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen. Zo maken we de weg vrij voor een nieuwe, CO2-neutrale, duurzame en digitale generatie. Onze 6.000 medewerkers helpen bedrijven, instellingen en consumenten met slimme innovatieve technische oplossingen, integrale duurzame gebiedsontwikkeling, energiezuinige smart building oplossingen, en een betrouwbare opwekking en levering van groene energie.

Meer informatie vindt u op https://www.engie.nl/zakelijk

ENGIE Zakelijk Persdesk
Clarity
Sarada Sant
engie@clarity.pr
www.engie-zakelijk.nl
Laatste van ENGIE

AVK Plastics als eerste bedrijf in Nederland op de Road2Green van ENGIE

ENGIE: nog geen verplicht energielabel C voor meerderheid kantoorgebouwen
De UvA/HvA heeft Bergler Flex Solutions (wederom) de recente Europese aanbesteding Inhuur Tijdelijk ICT Personeel gegund

KnowBe4 presenteert winnaars 2021 EMEA Partner Programme Awards

Het Rode Kruis biedt veilig vervoer met WEBFLEET
Soliton en NewChannel bieden veilige network en remote access oplossingen

Website Fides Solutions in geheel nieuw jasje

Schneider Electric wint 'Sustainable Infrastructure Vendor of the Year' tijdens de CRN UK Tech Impact Awards

Zyxel breidt activiteiten uit in België en Luxemburg

Wereldwijd onderzoek: 9 op de 10 werknemers bereid salaris in te leveren in ruil voor keuze in hun werkdevice

Transitieprofs haalt new kid on the block in IT Service Management naar de Benelux

Barracuda introduceert tool om malware te vinden in Microsoft 365 en datalekken te voorkomen

Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Telindus behaalt Microsoft Azure Gold Partnership

Dijk Natural Collections reduceert deelleveringen met 20% en verhoogt klanttevredenheid en omzet dankzij op low-code gebaseerde order planning tool

Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers dankzij portal van Appronto

ROC Mondriaan schakelt SentinelOne in voor schoonmaak na ransomware-aanval

Dataiku door Gartner erkend als Peer Insights Customers’ Choice voor Data Science en Machine Learning Platforms

Nederlands bedrijf Kepler Vision lanceert nieuwe software met dé oplossing voor de zorg van dementiepatiënten in zorginstellingen

Onderzoek Check Point Research: Formbook is populairste malware in Nederland

Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone

Logo Clarity Benelux
ENGIE contact

Logo ENGIE

ENGIE sociaal

ENGIE tweets

Logo NewChannel
Logo Maunt
Logo Huisabc.nl
Logo Prof-IT4all
Logo Drimpy
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo DNA Services B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo Jamf
Logo Transitieprofs
Logo Barracuda Networks