www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekers
PR: Lubbers De Jong

Salaris Nederlandse developers stijgt in 5 jaar met 12%, groei houdt ook na pandemie aan

Covid-19 leidde tot grotere amplituden, maar gemiddeld aantal uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken en hoogte gemiddeld salaris bleef stijgen in 2020

AMSTERDAM, 6 mei 2021 - Het gemiddelde salaris van de Nederlandse developer is sinds 2016 gegroeid van €50.000 tot €56.000, een stijging van 12 procent. Hoewel de komst van de pandemie in 2020 tot fluctuerende loongemiddelden leidde, bleven het aantal uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken en gemiddelde salarissen toch stijgen. Dit blijkt uit cijfers van Honeypot die, met behulp van 12 duizend data points, de loongegevens van Nederlandse developers heeft geanalyseerd. Opvallend daarbij is de invloed van locatie en taal op het gemiddelde salaris.

Nederland is populair onder softwareontwikkelaars. Met name Amsterdam is een gewilde vestigingsplaats. De stad werd eerder door Hubspot uitgeroepen tot Europa’s beste werkplek, mede dankzij de hoge lonen. Deze salarissen zijn de afgelopen paar jaar dan ook sterk doorgestegen, zo blijkt uit het Developers Salaries 2021 Rapport dat door Honeypot is uitgebracht. In 2016 verdiende een Nederlandse software developer jaarlijks gemiddeld nog €50.000. Amper vijf jaar later komt dat gemiddelde jaarloon uit op €56.000 bruto. Opvallend genoeg zien developers die geen Nederlands spreken jaarlijks net iets meer op hun bankrekening bijgeschreven worden: iemand die de taal niet spreekt verdient in Nederland gemiddeld €58.000, en in Amsterdam is dat zelfs €60.000. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ontwikkelaars die naar Nederland gereisd zijn voor werk al waardevolle ervaring hebben opgedaan of unieke vaardigheden hebben die hen goede kandidaten maken. Ook zijn developers uit het buitenland meestal hoog opgeleid, wat de salarisverwachtingen verhoogt.

Impact Covid-19
De pandemie zette vorig jaar ook de arbeidsmarkt op zijn kop. Tussen maart en april 2020, het moment dat Nederland abrupt in lockdown ging, werden er 12 procent minder developers aangenomen ten opzichte van diezelfde periode het jaar daarvoor. Ook de rest van 2020 waren er opvallend instabiele en fluctuerende cijfers te zien: de gemiddelde jaarsalarissen varieerden maandelijks tussen de €53.000 en €61.000. Wanneer naar het volledige jaar wordt gekeken heeft de coronacrisis uiteindelijk niet echt invloed gehad op het gemiddelde salaris van de ontwikkelaar. Want hoewel de pandemie in Nederland over het algemeen tot lagere salarissen leidde, gold dat niet voor developers. Sterker nog: de gemiddelde salarissen blijven stijgen en het aantal uitnodigingen dat een ontwikkelaar voor een sollicitatiegesprek ontvangt, neemt alleen maar toe in ons land.

Salarisgroei het grootst in Amsterdam
Uit de cijfers van Honeypot blijkt ook dat Nederlandse developers grote loonstappen kunnen maken in hun carrière. Starters verdienen in hun eerste jaar gemiddeld €39.000 en groeien na een jaar al door naar een gemiddelde van €44.000. Afhankelijk van het soort functie - managementrollen leveren aanzienlijk meer op - zit een developer na zo’n 8 jaar ervaring gemiddeld op een jaarsalaris van €63.000. In Amsterdam hebben developers het nog iets beter voor elkaar: daar is de salarisgroei het hoogste vergeleken met andere steden in Nederland, maar ook in Duitsland en Oostenrijk.

Het zijn gouden tijden voor developers. En deze cijfers laten zien dat dit waarschijnlijk, ondanks de pandemie, voorlopig nog wel even zo blijft,” vertelt Laura Schukkink, de Nederlandse countrymanager van Honeypot. “Zeker in Amsterdam hebben developers het goed voor elkaar. Toch moeten ze goed overwegen of het salaris een verhuizing naar de stad waard is: de kosten van levensonderhoud in Amsterdam liggen fors hoger en is daardoor een stuk minder betaalbaar voor de gemiddelde ontwikkelaar dan andere grote steden zoals Berlijn, München of Wenen. Wel maakt de 30% belastingverlaging, de zogeheten 30% ruling, het voor buitenlandse developers aantrekkelijker om naar Nederland te komen. Met deze vergoeding worden hoogopgeleide, internationale werknemers 5 jaar lang gecompenseerd voor de extra kosten die ze maken wanneer ze voor werk naar ons land verhuizen. Dit zou een goede motivatie kunnen zijn om de stap toch te maken. En dat is ook hard nodig, want developers in Nederland zijn schaars, en de openstaande posities kunnen nooit allemaal opgevuld worden met lokaal techtalent.

Verantwoording
Bij het opstellen van het Developers Salaries 2021 Rapport zijn de salarissen die wervende bedrijven opgaven tijdens het sollicitatieproces op het Honeypot-platform als belangrijkste gegevensbron gebruikt. De bevindingen uit dit onderzoek zijn gebasseerd op meer dan 12.000 datapunten, verzameld in de afgelopen 5 jaar. Het volledige rapport is beschikbaar op cult.honeypot.io/developer-salary-report-2021/developer-salaries-netherlands-2021.

Over Honeypot
Honeypot richt zich op tech jobs: het verbindt bedrijven met een unieke pool van vooraf gescreend talent dat actief op zoek is naar werk in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De Talent Succes Managers van Honeypot begeleiden tech-talenten tijdens hun zoektocht naar een baan en voorziet hen van waardevolle informatie, zoals de gemiddelde salarissen binnen hun vakgebied. Bedrijven die op het platform willen solliciteren bij deze tech-talenten zijn verplicht transparant te zijn over voorwaarden zoals salaris, locatie, programmeertalen en gebruikte technologieën. Meer dan 200.000 tech-talenten meldden zich tot nu toe al bij Honeypot aan en elke week komen er daar zo’n 1.000 bij. De 70 Honeypotters werken in kantoren in Amsterdam, Berlijn en Wenen. Het bedrijf bestaat sinds 2015 en is inmiddels Europa's grootste banenplatform dat zich richt op developers. In april 2019 werd Honeypot overgenomen door het beursgenoteerde New Work SE.
Laatste van Honeypot

Werkomgeving, bedrijfscultuur en persoonlijke ontwikkeling belangrijker voor softwareontwikkelaars dan salaris

Developer Happiness Index: 86 procent developers in Nederland niet (echt) tevreden met hun salaris

Logo Lubbers De Jong