www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekers
PR: AxiCom

Extra waakzaamheid geboden voor thuiswerkers tijdens World Password Day 2021

Jim Cox, Proofpoint Area Vice President, Benelux:
"In 2021 zien we nog steeds een groot percentage werknemers die volledig vanaf huis werken. Dat is heel wat anders dan slechts één of twee keer per week thuiswerken. Extra waakzaamheid is dus geboden als het gaat om de bescherming van je data. Des te meer omdat aanvallers zullen proberen in te spelen op een aantal technologische kwetsbaarheden die gepaard gaan met thuiswerken.

Op deze World Password Day herinneren we alle organisaties eraan dat zij een mensgerichte cybersecurity-aanpak moeten hanteren. Daarnaast moeten zij ervoor zorgen dat werknemers die op afstand werken training en voorlichting krijgen over best practices op het gebied van cybersecurity. Zo moeten zij weten hoe zij een phishing-poging kunnen herkennen en hoe zij wachtwoorden moeten beheren. Werknemers moeten op hun hoede zijn voor berichten waarin om inloggegevens wordt gevraagd of waarin wordt gedreigd een dienst of account op te schorten als niet op een link wordt geklikt. Alleen al het verbeteren van het wachtwoordbeheer kan een groot verschil maken in de algehele veiligheid van bedrijven."

Tips voor wachtwoordbeheer
  • Wijzig wachtwoorden regelmatig en hergebruik ze nooit. Als je denkt dat er een kans is dat je data gevaar loopt, neem deze voorzorgsmaatregel dan direct en stel je manager op de hoogte van het beveiligingsprobleem.
  • Schrijf nooit je wachtwoorden ergens op. Maar als je je wachtwoord dan toch moet opschrijven, zorg er dan in ieder geval voor dat deze niet zichtbaar is.
  • Gebruik een wachtwoordmanager om willekeurige wachtwoorden te maken die veilig worden opgeslagen, gecodeerd en toegankelijk zijn op alle persoonlijke apparaten. Dergelijke software is relatief eenvoudig te implementeren en beschikbaar als een cloud-gebaseerde dienst, waardoor het een verstandige investering is voor bedrijven
  • Implementeer, indien beschikbaar, tweefactor-authenticatie op accounts en apparaten om apparaten verder te beveiligen. Dit is vooral belangrijk voor personeel met toegang tot gevoelige informatie.
Tips voor het aanmaken van wachtwoorden
  • Wachtwoorden moeten uit ten minste 12 tekens bestaan, met minimaal twee of drie verschillende soorten tekens op willekeurige plaatsen. Vermijd hoofdletters aan het begin en cijfers of symbolen aan het eind. Hoewel deze vereisten lastig lijken, kunnen ze heel effectief zijn en kan de rompslomp worden verminderd door gebruik te maken een wachtwoordmanager.
  • Vermijd het gebruik van persoonlijke informatie bij het maken van een wachtwoord, zoals geboortedata of de namen van personen, huisdieren of sportteams.
  • Maak een wachtwoordzin: Maak een zin en gebruik de eerste letter of de eerste twee letters van elk woord als je wachtwoord en combineer dit met andere tekens.
Laatste van Proofpoint
DDoS-afperser Fancy Lazarus terug van weggeweest

Wat zijn “Payroll Redirects”?

Proofpoint levert geavanceerde Data Loss Prevention voor Microsoft Teams

Logo Avit Group
Logo ManpowerGroup
Logo Workday