www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: Clarity Benelux

Eaton: energietransitie vergt meer aandacht voor PV en groepenkasten in woningen

Hengelo, 3 mei 2021 - Powermanagementbedrijf Eaton lanceert vandaag een nieuwe campagne om installateurs te informeren over de invloed van de energietransitie op het ontwerp van de groepenkast in woningen. Met deze campagne wil Eaton installateurs handvatten bieden waarmee zij op deze veranderingen kunnen inspelen en een veilige installatie kunnen garanderen.

In het kader van de energietransitie vervangen we steeds meer fossiele brandstoffen door duurzame energiebronnen. In de praktijk leidt dit tot toenemende elektrificatie van de woonhuisinstallatie. Energie wordt opgewekt met zonnepanelen, de woning wordt verwarmd met een warmtepomp, er wordt elektrisch gekookt en ook elektrisch rijden (en daarmee het aan huis elektrisch laden van auto’s) is sterk in opkomst.

Om handvatten te bieden over hoe de veiligheid kan worden gewaarborgd, start Eaton daarom met een bewustwordingscampagne. Wendy van der Aa, Segment Manager Residential bij Eaton: “De toenemende elektrificatie van de woonhuisinstallatie zorgt voor een toenemende belasting van de groepenkast. Het ontwerp van de groepenkast, de documentatie en naleving van wettelijke voorschriften is een niet te onderschatten proces en niet zonder risico’s. Het is als installateur bijvoorbeeld goed om te beseffen dat een zelf samengestelde groepenkast niet voorzien is van een KEMA-KEUR, ook als alle onderdelen dat wél zijn. Om installateurs te ontzorgen, bieden we hen middels deze campagne daarom de nodige handvatten, zodat zij veilige oplossingen kunnen leveren aan hun klanten.”

Elektrificatie vindt zijn weerslag in de groepenkast. Meer aansluitingen en de toevoeging van zonnepanelen als extra energiebron, maar vooral ook een hogere en continue belasting op specifieke eindgroepen. In traditionele woonhuisinstallaties zijn piekbelastingen vaak van korte duur (bijvoorbeeld wanneer de wasmachine het water verwarmt). Maar wanneer duurzame installaties zoals zonnepanelen worden toegepast, kan in de zomer de groepenkast langdurig en constant met de geleverde PV-stroom worden belast. Daarom dient de groepenkast geschikt te zijn voor het veilig distribueren van de extra PV-stroom die met de aansluiting van zonnepanelen aan de installatie wordt toegevoegd. Hetzelfde geldt voor situaties wanneer een warmtepomp is aangesloten en de accu van een elektrische auto wordt opgeladen. Installateurs moeten voor deze specifieke groepen dan ook rekening houden met gelijktijdigheid van 1, in plaats van een gelijktijdigheid van bijvoorbeeld 0,6. Gebeurt dit niet, dan kunnen de temperaturen in de groepenkast gevaarlijk hoog oplopen, met als gevolg ongewenst afschakelen van groepen of zelfs brand.

Onder meer een whitepaper, infographic en een leaflet zijn inzichtelijk voor installateurs. Daarmee hebben ze alle informatie in handen om de energietransitie met zekerheid tegemoet te gaan. Meer informatie vindt u hier.

Over Eaton
Eaton’s powermanagement-divisie is wereldwijd toonaangevend, met diepgaande expertise van regionale toepassingen op het gebied van stroomdistributie en circuitbescherming, stroomkwaliteit, back-up en energieopslag, beheer en automatisering, persoonlijke veiligheid en beveiliging, structurele oplossingen en omgevingsoplossingen voor gecompliceerde of gevaarlijke omgevingen. Eaton levert diensten binnen het gehele proces, via verschillende kanalen en een geïntegreerd digitaal platform voor inzichten. Op die manier levert Eaton de energie voor wat er echt toe doet in industrieën over de hele wereld, en helpt het bedrijf klanten bij het oplossen van hun grootste uitdagingen op het gebied van power management.

Eaton’s missie is om de kwaliteit van leven en het milieu te verbeteren door gebruik te maken van technologieën en diensten voor energiebeheer. Eaton biedt duurzame oplossingen die klanten helpen om hun elektrische, hydraulische en mechanische energie veiliger, efficiënter en betrouwbaarder te beheren. De omzet van Eaton in 2020 bedroeg $17.9 miljard en de producten van het bedrijf worden in meer dan 175 landen verkocht. Eaton heeft ongeveer 92.000 medewerkers. Meer informatie is te vinden op Eaton.com.

Voor meer persinformatie:
Eaton Persdesk
Tijs Manniën
eaton@clarity.pr
Laatste van Eaton
Eaton bereikt met eerste DC grid in Nederland nieuwe mijlpaal in energietransitie

Eaton lanceert vernieuwd Licentiepartnerschap voor paneelbouwers

Eaton lanceert universele PowerXL DG1 General Purpose frequentieregelaars

Logo Clarity Benelux
Eaton contact

Logo Eaton

Eaton sociaal

Eaton tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo