Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau

Logistieke gegevens delen via blockchain veiliger dankzij iSHARE

Blockchain-startup CargoLedger treedt toe tot het iSHARE-stelsel

Delft, 29 april 2021 – Klanten van Blockchain-startup CargoLedger delen vanaf deze maand hun logistieke gegevens veiliger en gecontroleerd hun data via de blockchain. Met bekende, maar ook onbekende partijen. Dit kan nu omdat CargoLedger als deelnemer is toegetreden tot het iSHARE-stelsel.

CargoLedger zet blockchaintechnologie in om de data uitwisseling en de financiële afhandeling van het transport van goederen in de logistiek en supply chains veiliger, eenvoudiger en efficiënter te maken. De startup in de logistiek maakt daarbij nu ook gebruik van de mogelijkheden van iSHARE om rechten toe te kennen aan partijen om specifieke data op te halen en te bewerken.

Hjalmar van der Schaaf, medeoprichter van CargoLedger: “Wij laten goederen-, informatie- en financiële stromen efficiënter verlopen met blockchain. De blockchain biedt meer transparantie, meer vertrouwen en verlaagt risico’s in het zakendoen. Ook compliance wordt makkelijker. Via iSHARE kunnen data-eigenaren nu rechten en toegang tot data delegeren aan gebruikers van CargoLedger. Data-eigenaren houden daarbij volledige controle over hun gegevens. We kunnen hierdoor onze klanten makkelijker en veilig voorzien van data van derden, ons onbekende partijen. iSHARE biedt hier unieke mogelijkheden en een extra laag van vertrouwen.”

“Makkelijk, snel en vertrouwd delen en verifiëren van de juiste data is super relevant voor onze klanten. Bijvoorbeeld bij de aflevering van goederen waarbij partijen gebruik maken van een digitale vrachtbrief (eCMR) via de blockchain. Is deze persoon die de goederen aanneemt ook degene die mag tekenen? En dan de vraag in welke systemen moet die data uiteindelijk terecht komen? Dat gaat dan om de juiste toegang tot de systemen en de data van derden; identiteiten verifiëren, aanmelden en rechten checken. Daar, en in het uitwisselen van digitale handtekeningen biedt iSHARE uitkomst."

Om de extra service aan haar klanten te kunnen bieden heeft CargoLedger een technische aanpassing gedaan aan haar systemen. Zij heeft de API-specificaties van iSHARE geïmplementeerd, en heeft een contract met de Stichting iSHARE getekend waarin zij zich conformeert aan de kwaliteitseisen van het stelsel.

Gerard van der Hoeven, directeur Stichting iSHARE: “Vaak krijg ik de vraag of Blockchain iSHARE niet overbodig maakt, maar het tegenovergestelde is waar. Juist voor Blockchain-applicaties is het hebben van zekerheid over de identiteit van partijen en welke rechten zij hebben, cruciaal. Daarom ben ik heel blij met de toetreding van CargoLedger als eerste Blockchain-speler. Bovendien is CargoLedger - naast TransFollow en Collect + Go - de derde eCMR leverancier die toetreedt, waardoor het uitwisselen van data via de digitale vrachtbrief over nog meer leveranciers, mogelijk wordt. Dit geeft een boost aan het gebruik van eCMR in Nederland en dat sluit mooi aan bij de doelstellingen van de Topsector Logistiek.”
Laatste van iSHARE
‘DataMarketplace’ voldoet aan eisen iSHARE-standaard

Logistieke gegevens delen via blockchain veiliger dankzij iSHARE

Logistiek maakt nu nog makkelijker en veiliger gebruik van de digitale vrachtbrief