www.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

Hoe blijf je veilig tegen doxing?

Kaspersky-experts delen gids

Utrecht, 29 april 2021 - Foto's delen en taggen, documenten uploaden naar de cloud, een nieuwe applicatie installeren en in online winkels rondneuzen - we hebben dagelijks te maken met het beheren van onze persoonsgegevens, of we ons dat nu realiseren of niet. Vaak is het niet duidelijk welke gegevens we delen, en belangrijker nog, wie de uiteindelijke ontvangers zijn van deze gegevens, die ons kwetsbaar kunnen maken. Een van de bedreigingen waarmee online gebruikers van alle leeftijden, beroepen en achtergronden te maken krijgen, is doxing - de techniek waarbij persoonlijke informatie wordt verzameld met als doel deze te publiceren of op een andere manier te gebruiken om iemand schade aan te richten. Om gebruikers te helpen de controle over hun gegevens terug te krijgen en zich te beschermen tegen doxing, hebben privacy-experts van Kaspersky een uitgebreide checklist ontwikkeld over hoe op verantwoorde wijze kan worden omgegaan met privégegevens, zonder dat het een hoofdpijn dossier wordt.

Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat de zorg voor privégegevens een punt van aandacht is. Zo geeft 50% van de consumenten aan geen gebruik meer te zullen maken van een online dienstverlener na een datalek, en maakt 57% zich zorgen over de gevolgen voor hun veiligheid en privacy van 'slimme' en op internet aangesloten apparaten. Deze bezorgdheid is terecht, want online gebruikers worden dagelijks met gegevensrisico's geconfronteerd.

We zijn nog aan het leren hoe we onze relatie met technologie precies moeten opbouwen, zodat we technologie beter kunnen vertrouwen met onze persoonlijke gegevens. Zo kan de onschuldige foto van een tiener met een pas afgegeven identiteitsbewijs in handen komen van financiële oplichters, en een emotionele boodschap aan vrienden - door een vreemde gezien en gerapporteerd als radicaal en aanstootgevend. Foto's van het laatste feestje kunnen zonder toestemming online verschijnen en de smartwatch van een kind kan zijn live locatie 24/7 uitzenden.

Hoewel sommige risico's - zoals datalekken en ransomware-aanvallen op organisaties - grotendeels buiten de controle van een gebruiker liggen, kunnen andere bedreigingen, zoals doxing, door gebruikers zelf worden aangepakt. Doxing is mogelijk omdat er zoveel openbare kanalen zijn (forums, sociale media, en toepassingsregisters) waar gebruikersgegevens worden blootgegeven, maar dat kan worden voorkomen.

Digitale risico's betekenen niet dat gebruikers moeten stoppen zich online uit te drukken - en dat is ook niet iets wat de meeste mensen willen doen. Technologie en innovatie moeten het leven verbeteren en ons geestelijk welzijn versterken. Daarom moet digitaal welzijn voor iedereen een topprioriteit zijn, vooral in de uitdagende tijd waarin we leven. Digitale burgers moeten leren hoe ze verantwoordelijk kunnen omgaan met persoonsgegevens online - net zoals we met onze financiën omgaan en voor onze fysieke bezittingen zorgen.

Privacy-experts van Kaspersky hebben met hulp van externe deskundigen een korte gids samengesteld waardoor de risico's en stress van gegevensverlies afneemt en het doxing-potentieel voor een gebruiker vermindert. De checklist, die is onderverdeeld in drie secties, gaat in op hoe om te gaan met de gegevens die we wel, en niet in de hand hebben, het volgen van browseractiviteiten en applicaties, en de gegevens van anderen die je mogelijk tegenkomt. Door gebruikers te voorzien van de juiste kennis en hulpmiddelen om veilig op het internet te navigeren, kunnen zij zelfbewuster worden en minder digitale stress ervaren, zodat zij zorgeloos van technologie kunnen genieten.

"Nu ons leven zo verweven is met de digitale wereld, is het geen wonder dat we regelmatig te maken krijgen met online bedreigingen. Tools voor zelfexpressie kunnen ook tegen ons worden gebruikt, met doxing dat aan populariteit blijft winnen als een manier om mensen te straffen en te kwetsen. Helaas is het niet mogelijk om alles wat online over ons te vinden is te controleren, maar het is zeker een goed idee om een aantal stappen in die richting te nemen. Om onze gegevens veilig te houden en de risico's te verkleinen, moeten we goed nadenken over met wie we onze gegevens delen en hoe, en moeten we bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen om er controle over te houden. Gelukkig kunnen die voorzorgsmaatregelen deels worden opgelost door de juiste privacy tools te installeren en te beheren, zoals wachtwoordbeheerders of browser-extensies die privacy mogelijk maken. Met deze checklist hopen we gebruikers een eenvoudige, begrijpelijke manier te bieden om hun persoonlijke gegevens veiliger te houden - en hun naasten te helpen hetzelfde te doen", aldus Anna Larkina, senior beveiligingsexpert bij Kaspersky.

"Gegevenshygiëne is een vorm van zelfzorg. Het accepteren dat er risico's zijn verbonden aan mensen, online of offline, is een goede eerste stap op weg naar een beter digitaal veiligheidsplan. Als we de lat hoger leggen voor onze eigen digitale privacy en veiligheid, dragen we ook ons steentje bij aan de zorg voor anderen met wie we in contact komen. Hoe menselijker we de digitale aspecten van ons leven maken, hoe minder ontmoedigend die eerste paar stappen kunnen zijn om de lat hoger te leggen. Deze checklist is een goede plek om te beginnen", zegt Daly Barnett, staftechnoloog bij de Electronic Frontier Foundation.

Leer wat doxing is en hoe je jezelf en je naasten hiertegen kunt beschermen in de gratis online cursus van Kaspersky.

Lees de "Definitieve checklist: hoe uw gegevens online beschermen hier of download een afdrukbare versie.
Laatste van Kaspersky
Doxing en dating: persoonlijke gegevens van elke 6de persoon op straat bij daten

Een op de vier werknemers heeft een oproep gemist door te doen alsof toestellen aan het updaten zijn

Kaspersky ontdekt nieuwe banking Trojan