www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Lubbers De Jong

Onderzoek naar gebruik QR-codes: meerderheid nieuwe gebruikers onbewust van de risico’s

Onderzoek Ivanti toont aan dat 83% van de respondenten het afgelopen jaar voor het eerst een QR-code gebruikte voor financiële transacties

Den Bosch, 20 april 2021 – Uit een onderzoek van Ivanti naar het gebruik van QR-codes door consumenten blijkt dat de populariteit van ervan blijft stijgen. 57 procent van de respondenten zegt sinds maart 2020 steeds vaker QR-codes gebruikt te hebben, wat deels gerelateerd is aan de toegenomen behoefte aan contactloze transacties als gevolg van COVID-19. Verder gebruikte 83 procent van de respondenten voor het eerst een QR-code voor een betaling. Van deze groep gebruikte maar liefst de helft (54 procent) in de afgelopen drie maanden voor het eerst een QR-code voor een financiële transactie.

Dit onderzoek is een vervolg op een onderzoek uit september 2020 naar het gebruik van QR-codes door consumenten. Het recente onderzoek toont aan dat de QR-code van een handige techniek in een contactloze wereld is veranderd naar een praktische noodzaak op steeds meer gebieden in het nieuwe normaal. In het begin van de pandemie gebruikten restaurants QR-codes nog vooral voor menu's of betaalopties, maar naarmate de pandemie in 2020 voortduurde, werd te techniek steeds vaker ingezet voor praktische zaken, zoals een bezoek aan een dokterspraktijk of het ophalen van een recept - met een stijging van 9% in 2020 tot 14% in 2021. Sociale activiteiten zoals uit eten gaan of een drankje drinken in een bar zagen het gebruik van QR-codes in die periode van zes maanden juist dalen van 44% tot 36%. Op kantoren en werkplekken nam het gebruik weer toe van 11% tot 14%, wat de verschuiving in het gebruik van QR-codes tijdens de pandemie benadrukt. Consumenten voelden zich ook meer op hun gemak om QR-codes voor financiële transacties te gebruiken. 65 procent van hen gaf aan een toename te zien van plaatsen waar QR-codes kunnen worden gebruikt voor betalingen, en 87% voelt zich veilig bij het gebruik van een QR-code voor een financiële transactie.

Everywhere Workplace
Veel organisaties laten hun werknemers nog steeds thuiswerken vanwege de aanhoudende pandemie.Hierdoor is het belang van mobiele apparaten voor werknemers over de hele wereld toegenomen. In de nieuwe ‘Everywhere Workplace’ hebben werknemers op afstand toegang nodig tot bedrijfsapps en gegevens vanaf elk apparaat, waar en wanneer ze ook werken. Ondanks het feit dat 39% van de consumenten door sociale afstand meer op hun telefoon vertrouwt, zegt slechts 51% van de respondenten beveiligingssoftware op hun mobiele apparaten te hebben geïnstalleerd. Veel consumenten blijken echter niet te weten wat een QR-code kan doen zodra deze is gescand, waardoor de beveiligingsrisico’s aanzienlijk toenemen voor zowel de gebruiker als hun organisatie. Sterker nog: 31% van de respondenten zegt wel eens een QR-code te hebben gescand die iets onverwachts deed of naar een verdachte website leidde.

Een aantal opvallende resultaten uit het onderzoek:
  • 47% van de respondenten beweert te weten dat een QR-code een URL kan openen.
  • Slechts 37% weet dat een QR-code een app kan downloaden en slechts 22% weet dat een QR-code de fysieke locatie kan prijsgeven.
  • Twee derde van de respondenten denkt een kwaadaardige URL te kunnen identificeren, maar slechts 39% zegt een kwaadaardige QR-code te kunnen identificeren.
  • 49% van de respondenten zegt geen beveiliging op zijn of haar mobiele apparaat te hebben geïnstalleerd of weet niet of dat het geval is.
"Als gevolg van de pandemie gebruiken werknemers hun mobiele apparaten meer dan ooit tevoren om vanaf elke locatie toegang te krijgen tot bedrijfsgegevens en -diensten," aldus Chris Goettl, senior director product management bij Ivanti. "Naarmate QR-codes in populariteit en gebruik blijven toenemen, zullen ze ongetwijfeld steeds vaker worden ingezet door cybercriminelen om apparaten te infiltreren en bedrijfsgegevens te stelen. Dit rapport onderstreept hoe belangrijk het is dat bedrijven van elke omvang prioriteit geven aan mobiele beveiliging voor hun werknemers, ongeacht of het apparaat eigendom is van het bedrijf of van de werknemer. Organisaties moeten Mobile Threat Defense (MTD) software implementeren om mobiele gebruikers te beschermen tegen QRL-jacking, phishing-aanvallen, en om kwetsbaarheden in mobiele besturingssystemen of applicaties te identificeren."

Ivanti levert een Mobile Threat Defense (MTD) oplossing die bescherming biedt tegen bekende en onbekende bedreigingen voor Android- en iOS-apparaten, waaronder kwaadaardige QR-codes. MTD biedt de ideale oplossing voor het inzetten, detecteren en herstellen bij aanvallen die plaatsvinden op apparaat-, netwerk- en applicatieniveau. En er is geen actie van de eindgebruiker nodig om MTD in te zetten op mobiele apparaten die zijn aangemeld bij de Ivanti UEM client. Als gevolg hiervan kunnen organisaties 100 procent gebruikersadoptie bereiken zonder de productiviteit te beïnvloeden. Mobile Threat Defense is een cruciaal onderdeel van een zero trust beveiligingsstrategie en draagt bij aan een goede device-hygiëne.

Voor het onderzoek werden 4.157 consumenten uit de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, China en Japan ondervraagd.

Over Ivanti
Het Ivanti-automatiseringsplatform maakt elke IT-verbinding tussen apparaten, infrastructuur en mensen slimmer en veiliger. Van pc's en mobiele apparaten tot virtuele desktopinfrastructuur en het datacenter, Ivanti ontdekt, beheert, beveiligt en onderhoudt IT-middelen van cloud tot edge in de hele onderneming - en levert tegelijkertijd gepersonaliseerde werknemerservaringen. In de 'everywhere enterprise' stromen bedrijfsgegevens vrijelijk tussen apparaten en servers, waardoor werknemers in staat zijn om productief te zijn waar en hoe ze ook werken. Het hoofdkantoor van Ivanti is gevestigd in Salt Lake City, Utah en heeft kantoren over de hele wereld. Voor meer informatie, ga naar www.ivanti.nl en volg @GoIvanti.
Laatste van Ivanti
Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Ivanti erkend als enige visionair in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ for Unified Endpoint Management Tools

Ivanti breidt cybersecurity-aanbod uit met Neurons for Zero Trust Access
De UvA/HvA heeft Bergler Flex Solutions (wederom) de recente Europese aanbesteding Inhuur Tijdelijk ICT Personeel gegund

KnowBe4 presenteert winnaars 2021 EMEA Partner Programme Awards

Het Rode Kruis biedt veilig vervoer met WEBFLEET
Soliton en NewChannel bieden veilige network en remote access oplossingen

Website Fides Solutions in geheel nieuw jasje

Schneider Electric wint 'Sustainable Infrastructure Vendor of the Year' tijdens de CRN UK Tech Impact Awards

Zyxel breidt activiteiten uit in België en Luxemburg

Wereldwijd onderzoek: 9 op de 10 werknemers bereid salaris in te leveren in ruil voor keuze in hun werkdevice

Transitieprofs haalt new kid on the block in IT Service Management naar de Benelux

Barracuda introduceert tool om malware te vinden in Microsoft 365 en datalekken te voorkomen

Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Telindus behaalt Microsoft Azure Gold Partnership

Dijk Natural Collections reduceert deelleveringen met 20% en verhoogt klanttevredenheid en omzet dankzij op low-code gebaseerde order planning tool

Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers dankzij portal van Appronto

ROC Mondriaan schakelt SentinelOne in voor schoonmaak na ransomware-aanval

Dataiku door Gartner erkend als Peer Insights Customers’ Choice voor Data Science en Machine Learning Platforms

Nederlands bedrijf Kepler Vision lanceert nieuwe software met dé oplossing voor de zorg van dementiepatiënten in zorginstellingen

Onderzoek Check Point Research: Formbook is populairste malware in Nederland

Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone

Logo Lubbers De Jong
Ivanti contact

Logo Ivanti

Ivanti sociaal

Ivanti tweets

Logo NewChannel
Logo Maunt
Logo Huisabc.nl
Logo Prof-IT4all
Logo Drimpy
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo DNA Services B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo Jamf
Logo Transitieprofs
Logo Barracuda Networks