www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekers
PR: AxiCom

Mkb-bedrijven met vier of minder werknemers lopen grootste risico op wanbetaling

Experian deelt vooruitblik van 18 maanden op kredietscores en wanbetalingen bij mkb-bedrijven

Amsterdam - Experian publiceert nieuw onderzoek naar de status van het midden- en kleinbedrijf (mkb) in Nederland. Hieruit blijkt dat de kredietscores blijven dalen en dat het verwachte wanbetalingspercentage voor diverse bedrijfsgroottes en branches toeneemt. 93% van alle bedrijven in Nederland bestaat uit mkb-bedrijven met vier of minder werknemers. Uit de nieuwste gegevens van Experian blijkt dat deze kleine bedrijven met vier of minder werknemers het grootste risico lopen op wanbetaling en uiteindelijk insolventie.

In een eerder onderzoek over 2020 stelde Experian al dat kredietscores een negatieve trend zouden laten zien en dat het aantal faillissementen mogelijk met enige vertraging zou stijgen vanwege de afbouw van steunmaatregelen van de overheid. De nieuwe gegevens van januari – maart 2021 laten volgens Experian een nog grotere zorg zien voor de toekomstige gezondheid van het mkb in de getroffen branches. Daarnaast stelt het bedrijf dat er beter moet worden gekeken naar hoe kredietverstrekkers potentiële risico's kunnen inschatten bij kleinere bedrijven, aangezien deze bedrijven een grote rol spelen in de Nederlandse economie.

De belangrijkste bevindingen van Experian over het eerste kwartaal van 2021 zijn:
  • Mkb-bedrijven in de reisbranche zien hun kredietrisico het sterkst toenemen. Experian verwacht dat deze branche er het langst over zal doen om te herstellen van de gevolgen van COVID-19. Dit is vooral relevant omdat landen in en uit diverse stadia van lockdown gaan. Binnenlandse en internationale reizen naar en vanuit Nederland worden daardoor beperkt.
  • Het hoogste wanbetalingspercentage wordt nog steeds verwacht in de horeca, maar Experian ziet ook een stijging in de kunst- en cultuurbranche en de financiële dienstverlening.
  • In vergelijking met vorige kwartalen is het risico op wanbetaling voor middelgrote bedrijven (5-50+ werknemers) over het algemeen beter geworden. Kleinere bedrijven met vier of minder werknemers lopen echter een groter risico op wanbetaling naarmate de pandemie aanhoudt.
  • Eenmanszaken lopen de grootste risico's wat wanbetaling betreft, waardoor de kans groter is dat zij failliet gaan of ervoor kiezen hun zaak vrijwillig te sluiten.
  • De correlatie tussen de stijgende werkloosheid en het lagere aantal gemelde faillissementen bij mkb-bedrijven is in het afgelopen kwartaal gelijk gebleven. Dit kan betekenen dat bedrijven personeel ontslaan om de cashflow te ondersteunen. Volgens Experian kan het lagere aantal faillissementen ook te maken hebben met het aantal vrijwillige bedrijfsopheffingen, dat relatief hoog ligt sinds de uitbraak van de pandemie.
  • Kredietverstrekkers moeten bij het nemen van beslissingen niet alleen op historische gegevens vertrouwen, maar ook rekening houden met realtime data-inzichten en nieuwe datasets om risico's goed in te schatten en te verkleinen.
image
Afbeelding A (linksboven) toont de gezondheid van mkb-bedrijven per grootte, met de procentuele verandering in kredietscores over 2020 en tot en met maart 2021. Figuur B (rechtsboven) toont het verwachte wanbetalingspercentage per bedrijfsgrootte voor de komende 18 maanden. De gezondheid van mkb-bedrijven met vier of minder werknemers verslechtert, terwijl de vooruitzichten voor grotere mkb-bedrijven verbeteren.

Volgens de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) zijn “mkb-bedrijven oververtegenwoordigd in de sectoren die het zwaarst door de crisis zijn getroffen”1. Dit betekent dat de impact van COVID-19 het grootst blijft voor kleine ondernemers nu we in Nederland en in heel Europa nog steeds te maken hebben met lockdown maatregelen. De OESO beschouwt het mkb als de belangrijkste groep bedrijven in de EU.

“Het meest opvallend dit kwartaal is dat we zien dat een groot deel van de mkb-bedrijven in Nederland een hoog risico loopt op wanbetaling op basis van de scores en het verwachte wanbetalingspercentage in de komende 18 maanden”, zegt Herman Peeters, Principal Global Consultant bij Experian Nederland. “De kleinste bedrijven zijn het kwetsbaarst voor onvoorspelbare sluitingen en hebben minder financiële mogelijkheden. Dit betekent dat sommigen overgaan tot vrijwillige ontbinding of personeel ontslaan om in deze tijden de cashflow te ondersteunen. In de loop van 2021 verwachten we ook een stijging van het aantal faillissementen te zien.”

Volgens het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) is het aantal vrijwillige ontbindingen in 2020 toegenomen, met name bij bedrijven met een kleiner aantal werknemers en bij eenmanszaken. De keuze voor vrijwillige ontbinding draagt bij aan het lagere aantal faillissementen in 2020. Het CBS wijst echter ook op een lichte stijging van het aantal faillissementsaanvragen onder mkb-bedrijven in maart 2021 ten opzichte van februari 2021. Dit wijst erop dat bedrijven niet meer voldoende hebben aan de financiële overheidssteun en dat de risico’s toenemen.

Kleinere mkb-bedrijven hebben vaak minder financiële armslag en zijn “financieel kwetsbaarder” [1] dan grotere ondernemingen, waardoor deze bedrijven in hun branche nog meer risico lopen wanneer zich een crisis voordoet.

“Voor financiële instellingen die leningen verstrekken aan het mkb, is het belangrijk om de klantenportefeuille goed te monitoren en te beoordelen op deze risico’s. Door toegang tot realtime data-inzichten - naast traditioneel gebruikte historische data - en door het toevoegen van nieuwe databronnen aan bestaande risicomodellen, kunnen kredietverstrekkers een veel beter beeld krijgen van de financiële situatie van het bedrijf of de klant,” voegt Peeters toe.

Experian verwacht nog meer insolventies en wanbetalingen van bedrijven naarmate het jaar vordert en de verder verwachte afname van overheidssteun zich voortzet.

[1] Financing SMEs and Entrepreneurs: An OECD Scoreboard, Pagina 16: November 2020

Over Experian
Experian is de grootste leverancier van informatiediensten ter wereld. Wij helpen particulieren om toegang tot financiële diensten te krijgen, bedrijven om slimmere beslissingen te nemen en te floreren, kredietverstrekkers om meer verantwoordelijkheid te nemen en organisaties om identiteitsfraude en criminaliteit te voorkomen.

We hebben 17.800 medewerkers in 45 landen en investeren dagelijks in nieuwe technologieën, getalenteerde mensen en innovaties. Dit doen we om onze klanten te helpen het maximale uit elke kans te halen. Wij hebben een notering aan de London Stock Exchange (EXPN) en zijn opgenomen in de FTSE 100 Index.

Ga voor meer informatie naar  https://www.experian.nl/ of lees op  https://experianacademy.com/nl het laatste nieuws.
Laatste van Experian
Veronica Flyckt benoemd tot directeur van Experian Nederland

Inzichten in de snel veranderende e-commerce-branche
Qexpertise lanceert volledig nieuwe website

Zoom gaat meerjarig partnerschap met de European Tour aan

€150,00 claimen van HP?

NTT Global Threat Intelligence Report: stijging van 300 procent in aanvallen van opportunistic targeting

Maak een succes van elke meeting, met de nieuwe generatie van Poly’s populairste draadloze headset voor top-‘Focus’

Banking Circle sluit zich bij P27 aan om betalingsecosysteem Nordics te ondersteunen

Lightspeed en Google helpen retailers bij het verhogen van hun lokale winkelomzet

Verhoek Europe kiest voor Thinkwise low-code platform om Transport Management Systeem te vervangen

Uitzendorganisatie Abiant gaat datagedreven werken: ilionx implementeert Microsoft Azure en Power BI

IT-organisaties verruilen hun VPN voor Zero Trust

Geschillencommissie bepaalt dat klanten van VodafoneZiggo eigen modem mogen gebruiken

Beyond Identity breidt activiteiten uit naar Benelux

Quantum Delta NL lanceert LightSpeed om13,6 miljard euro investeringspotentieel aan te boren

Onderzoek Financial Times: Wat scheidt de automatisering “Koplopers” van “Achterblijvers” in de financiële dienstverlening?

Toucan Toco lanceert native integratie met data cloud platform Snowflake

Razer introduceert vernieuwde Razer Blade 15 Advanced Model met nieuwe Intel-processor

Veeam rapporteert 25% groei in Q1 2021

Acer kondigt gaminglaptops Predator Triton 300, Predator Helios 300 en Nitro 5 aan met nieuwe 11e generatie mobiele processoren uit Intel Core H-serie

Webfleet Solutions breidt uit in Centraal- en Oost-Europa met aanwezigheid in Hongarije

Appian onthult nieuwste versie van het Appian Low-code Automation Platform
Experian contact

Logo Experian

070 - 440 4000
  www.experian.nl
Experian sociaal

Experian tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo Techniekopleiding.nl
Logo GNX
Logo Visma | Raet