Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

BIM4Production wil de bouwsector blijvend veranderen, project bij Spaansen is antwoord op de vraag: ‘hoe dan?’

RIJSSEN - ‘Let’s automate your production with BIM.’ Het is de slogan van BIM4Production, het Rijssense bedrijf dat software heeft ontwikkeld waarmee innovatieve bedrijven in de bouwsector vanuit 3D BIM-modellen hun planning, productie én transport efficiënt kunnen beheren. Onlangs heeft het bedrijf een bijzonder project afgerond bij Spaansen, dat prefab betonnen wandelementen produceert. “Spaansen is wat ons betreft een geweldig voorbeeld van hoe bedrijven in de sector over een paar jaar állemaal kunnen werken.”

“Onze software heeft er bij Spaansen aan bijgedragen dat hun fabriek nu verregaand geautomatiseerd én gerobotiseerd is, zodat ze een op een industriële manier een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het landelijke productiedoel van 100.000 woningen per jaar”, vertelt Henk Jan Nieuwenhuis, directeur van BIM4Production. “Een bedrijf als Spaansen werkt aan tientallen projecten tegelijkertijd, en al die projecten bestaan uit honderden tekeningen met daarop tienduizenden elementen die geproduceerd moeten worden. Onze software gebruikt 3D-tekeninformatie uit BIM-modellen om voor al die tienduizenden elementen een visuele productieplanning te maken. Vanuit die planning stuurt de software daarna de machines of robots aan die in de fabriek de daadwerkelijke producten maken. Bij Spaansen zijn dat natuurlijk betonnen elementen, maar onze software kan ook overweg met bijvoorbeeld houtskeletbouw elementen, (delen van) prefab badkamers, kozijnen, gevels, staalconstructies en andersoortige prefab producten. Vervolgens helpt de software ook bij het efficiënt transporteren van die producten. Zo wordt per project geproduceerd en geleverd wát nodig is wánneer het nodig is - just-in-time dus.”

In co-creatie samenwerken
De markt verandert. Net als Spaansen automatiseren en robotiseren steeds meer bedrijven in de bouwsector hun fabrieken, om zo efficiënter te kunnen werken. Met dit soort partijen werkt BIM4Production graag in een co-creatie samen. Nieuwenhuis vertelt: “We hebben in ontwikkeltrajecten met diverse klanten al gezien dat het belangrijk is dat we in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken worden, zodat de klant onze kennis en ervaring optimaal kan inzetten. Deze co-creatie resulteert in projecten met een duidelijke aanpak en scope. Nadat we samen de lange termijn droom en de waardecreatie hebben bepaald, gaan we denken en doelen stellen om vervolgens in de doe-modus te schieten. Dit is intussen een bewezen aanpak. Een aanpak waarmee we samen met klanten werken aan een gezamenlijk ambitie.”

De bouwsector blijvend veranderen
Die ambitie is voor BIM4Production duidelijk: het Rijssense bedrijf droomt ervan om de bouwsector blijvend te veranderen. “De bouwsector heeft sociale innovatie nodig”, zegt Nieuwenhuis. “Zoals veel landen heeft Nederland een kenniseconomie, en als gevolg hiervan worden duizenden banen in de bouwsector ingevuld door buitenlandse werknemers. Maar hoe humaan is het eigenlijk om deze mensen uit hun eigen sociale omgeving te halen, simpelweg omdat we zelf niet genoeg metselaars, timmerlieden en andere vakmensen hebben die ons werk kunnen doen? Als je het ons vraagt, is het dat niet. Robots verrijken en verbeteren niet alleen de productiemogelijkheden, maar zorgen er ook voor dat onze eigen kenniswerkers het werk kunnen doen. En met onze software zorgen we ervoor dat de bouwsector klaar is voor deze robotisering. Spaansen is wat ons betreft een geweldig voorbeeld van hoe bedrijven in de sector over een paar jaar állemaal kunnen werken.”

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henk Jan Nieuwenhuis (hjnieuwenhuis@profity.nl) of Karel Kamp (kkamp@profity.nl). Beide zijn ook bereikbaar op telefoonnummer 0548 - 53 93 29. Ook vindt u meer informatie op www.bim4production.nl.
Laatste van BIM4Production
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials