www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl

BIM4Production wil de bouwsector blijvend veranderen, project bij Spaansen is antwoord op de vraag: ‘hoe dan?’

RIJSSEN - ‘Let’s automate your production with BIM.’ Het is de slogan van BIM4Production, het Rijssense bedrijf dat software heeft ontwikkeld waarmee innovatieve bedrijven in de bouwsector vanuit 3D BIM-modellen hun planning, productie én transport efficiënt kunnen beheren. Onlangs heeft het bedrijf een bijzonder project afgerond bij Spaansen, dat prefab betonnen wandelementen produceert. “Spaansen is wat ons betreft een geweldig voorbeeld van hoe bedrijven in de sector over een paar jaar állemaal kunnen werken.”

“Onze software heeft er bij Spaansen aan bijgedragen dat hun fabriek nu verregaand geautomatiseerd én gerobotiseerd is, zodat ze een op een industriële manier een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het landelijke productiedoel van 100.000 woningen per jaar”, vertelt Henk Jan Nieuwenhuis, directeur van BIM4Production. “Een bedrijf als Spaansen werkt aan tientallen projecten tegelijkertijd, en al die projecten bestaan uit honderden tekeningen met daarop tienduizenden elementen die geproduceerd moeten worden. Onze software gebruikt 3D-tekeninformatie uit BIM-modellen om voor al die tienduizenden elementen een visuele productieplanning te maken. Vanuit die planning stuurt de software daarna de machines of robots aan die in de fabriek de daadwerkelijke producten maken. Bij Spaansen zijn dat natuurlijk betonnen elementen, maar onze software kan ook overweg met bijvoorbeeld houtskeletbouw elementen, (delen van) prefab badkamers, kozijnen, gevels, staalconstructies en andersoortige prefab producten. Vervolgens helpt de software ook bij het efficiënt transporteren van die producten. Zo wordt per project geproduceerd en geleverd wát nodig is wánneer het nodig is - just-in-time dus.”

In co-creatie samenwerken
De markt verandert. Net als Spaansen automatiseren en robotiseren steeds meer bedrijven in de bouwsector hun fabrieken, om zo efficiënter te kunnen werken. Met dit soort partijen werkt BIM4Production graag in een co-creatie samen. Nieuwenhuis vertelt: “We hebben in ontwikkeltrajecten met diverse klanten al gezien dat het belangrijk is dat we in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken worden, zodat de klant onze kennis en ervaring optimaal kan inzetten. Deze co-creatie resulteert in projecten met een duidelijke aanpak en scope. Nadat we samen de lange termijn droom en de waardecreatie hebben bepaald, gaan we denken en doelen stellen om vervolgens in de doe-modus te schieten. Dit is intussen een bewezen aanpak. Een aanpak waarmee we samen met klanten werken aan een gezamenlijk ambitie.”

De bouwsector blijvend veranderen
Die ambitie is voor BIM4Production duidelijk: het Rijssense bedrijf droomt ervan om de bouwsector blijvend te veranderen. “De bouwsector heeft sociale innovatie nodig”, zegt Nieuwenhuis. “Zoals veel landen heeft Nederland een kenniseconomie, en als gevolg hiervan worden duizenden banen in de bouwsector ingevuld door buitenlandse werknemers. Maar hoe humaan is het eigenlijk om deze mensen uit hun eigen sociale omgeving te halen, simpelweg omdat we zelf niet genoeg metselaars, timmerlieden en andere vakmensen hebben die ons werk kunnen doen? Als je het ons vraagt, is het dat niet. Robots verrijken en verbeteren niet alleen de productiemogelijkheden, maar zorgen er ook voor dat onze eigen kenniswerkers het werk kunnen doen. En met onze software zorgen we ervoor dat de bouwsector klaar is voor deze robotisering. Spaansen is wat ons betreft een geweldig voorbeeld van hoe bedrijven in de sector over een paar jaar állemaal kunnen werken.”

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henk Jan Nieuwenhuis (hjnieuwenhuis@profity.nl) of Karel Kamp (kkamp@profity.nl). Beide zijn ook bereikbaar op telefoonnummer 0548 - 53 93 29. Ook vindt u meer informatie op www.bim4production.nl.
Laatste van BIM4Production
BIM4Production contact

Logo BIM4Production

info@bim4production.nl
  bim4production.nl
BIM4Production sociaal

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo Lightspeed
Logo Thinkwise
Logo ilionx