www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl

Forse stijging fraudemeldingen online shoppen

Het aantal meldingen van fraude rond de online aan- en verkoop van goederen is fors gestegen. In de eerste maanden van 2021 meldden zich bij de Fraudehelpdesk al bijna evenveel gedupeerden als in heel 2019.

De stijging van oplichting bij online winkelen was vorig jaar al zichtbaar: in 2020 was het aantal meldingen twee keer zo hoog als in 2019. Als deze ontwikkeling zich doorzet, is het aantal gedupeerden in 2021 ook ongeveer twee keer zo hoog als in 2020. De geschatte schade voor 2021 is ruim 1 miljoen euro.

Dat de coronacrisis daarbij een rol speelt ligt voor de hand. Doordat veel winkels waren gesloten, waren ook mensen die voorheen hun aankopen niet online deden aangewezen op webwinkels en handelsplaatsen. Daarnaast zagen we dat oplichters inspeelden op de situatie, bijvoorbeeld door mondkapjes, zelftests, desinfectiemiddelen of fitnessapparatuur aan te bieden.

Cijfers:

Advies
Shoppen bij een onbekende webshop? Zoek de naam van de webwinkel dan eerst via internet. Neem bij negatieve reviews van anderen geen risico. Wees ook alert wanneer de domeinnaam niet hetzelfde is als de naam van de webshop of niet overeenkomt met de aangeboden producten. Een website vol spelfouten of kromme zinnen is in alle opzichten foute boel, evenals een webshop met slechts een handvol producten.

Op de website van de webwinkel is te zien waar het bedrijf is gevestigd en hoe de webshop bereikbaar is. Controleer bijvoorbeeld via Google Maps of dit wel klopt. En wat is het beleid met betrekking tot het retourneren van producten en andere algemene voorwaarden? Als daar niets over is vermeld, kunt u beter bij een andere winkel shoppen.

Zoek via de website who.is uit waar en wanneer het domein (het internetadres) is geregistreerd. Een site die pas zeer recent is geregistreerd en/of een Nederlandse website die is aangevraagd in het buitenland kunt u als verdacht beschouwen.

Controleer of de winkel is aangesloten bij een organisatie die een keurmerk uitgeeft. Ga naar de website van het keurmerk en kijk in de ledenlijst op de website of de webshop wordt vermeld. Is de webwinkel bekend bij de Kamer van Koophandel?

U kunt altijd het beste achteraf betalen, of via PayPal of creditcard. Betalen met een creditcard betekent een extra zekerheid. Komt de bestelling niet binnen, dan kunt u de transactie aanvechten. De creditcardmaatschappij boekt het aankoopbedrag terug. De winkelier moet kunnen bewijzen dat het product is geleverd.
Laatste van Fraudehelpdesk
Campagne: krijg geen slapeloze nachten van je droomvakantie

Forse stijging fraudemeldingen online shoppen

Campagne: herken de koers van een beleggingsfraudeur!
Fraudehelpdesk contact

Logo People First Group
Logo Arrow Electronics
Logo Schneider Electric