Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl

Een op de twee consumenten mijdt serviceprovider na een datalek

Utrecht, 7 april 2021 – Volgens een wereldwijd onderzoek onder 15.000 consumenten, uitgevoerd door Kaspersky, zou de helft van de consumenten (47% in Nederland) weglopen van een online serviceprovider als deze zou lijden onder enige vorm van datalek. Het idee van vermijdbaar datamisbruik zal waarschijnlijk nog meer verontwaardiging opleveren, met 61% van de ondervraagden in Nederland die aangeeft dat ze de provider niet langer zouden gebruiken uit angst dat hun gegevens aan een derde partij worden verkocht. Naarmate consumenten meer begrijpen van de verantwoordelijkheden van bedrijven op het gebied van gegevens en privacy, is er meer transparantie nodig van bedrijven hoe zij hiermee omgaan.

Het feit dat we online winkelen, communiceren en werken heeft waarschijnlijk geleid tot een groter bewustzijn hoeveel gegevens er worden aangeboden, en wat de gevolgen van deze groei zouden kunnen zijn. Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders (51%) maakt zich zorgen dat hun online activiteiten voortdurend worden gevolgd door websites of services die ze bezoeken.

Niet alleen zou 47% van de Nederlandse consumenten stoppen met het gebruik van een online provider als ze een inbreuk zouden tegenkomen, maar een groot deel eist al van tevoren meer bescherming van hun gegevens, zowel van bedrijven als van overheden. Hetzelfde percentage geeft aan dat ze willen dat bedrijven transparant zijn in hun gegevensverwerking, terwijl 44% vindt dat bedrijven open moeten zijn over hoe hun technologie werkt. Ditzelfde aantal roept regeringen op transparant te zijn over hun respectieve gegevensverzamelings- en beheerprocessen.

Dit wil niet zeggen dat consumenten noodzakelijkerwijs tegen het idee van gegevensverwerking zijn. Wereldwijd geeft 68% aan dat de apps en digitale diensten die ze gebruiken hun leven aanzienlijk makkelijker maken. In Nederland is 53% het hiermee eens. Echter, bij meer dan 7% (in Nederland) zijn persoonlijke gegevens gelekt of is op ongepaste wijze data gedeeld met een derde partij. Dit leidde bij 67% tot het onthullen van geheime informatie of het verlies van geld in 50% van de gevallen. Voorzichtigheid blijft daarom ook in de toekomst belangrijk.

Hoe moet transparantie worden geïmplementeerd door bedrijven en organisaties?

Uit de data blijkt duidelijk dat mensen een gevoel van controle hebben ontwikkeld en dat ze nu openheid eisen over hoe en waar hun data wordt beheerd. Dit is iets wat we steunen en aanmoedigen bij Kaspersky, mede daarom hebben we het belang van transparantie in de infosec-ruimte aan het licht hebben gebracht. We hebben zelf onlangs de gegevensverwerking verplaatst naar Zwitserland. Gedragsveranderingen onder consumenten dragen bij om het verwerken van gegevens veiliger en transparanter te maken in de toekomst.
Bedrijven moeten beseffen hoe schadelijk het zou zijn voor de merkreputatie wanneer ze deze ontwikkelingen negeren
”, zegt Marina Titova, hoofd Consumer Product Marketing bij Kaspersky.

Naast maatregelen die door dienstverleners worden genomen, zijn er ook maatregelen die consumenten kunnen nemen om zichzelf en hun informatie veilig te houden. Hiervoor doet Kaspersky de volgende aanbevelingen:
  • Bijwerken van programma’s en besturingssystemen wanneer daarom wordt gevraagd. Binnen deze updates worden kwetsbaarheden gepatcht, wat betekent dat inbreuken minder snel plaatsvinden.
  • Kies een gecodeerde Wi-Fi verbinding om uw computers en informatie te beschermen. U kunt ook een oplossing gebruiken zoals Kaspersky Security Cloud, die een breed scala aan tools aanbiedt zoals accountcontrole, privé browser, blokkeermodi, anti-ransomware, mobiele beveiliging en wachtwoordbeheer.
  • Als u verbinding moet maken met openbare Wi-Fi, overweeg dan om een virtueel particulier netwerk (VPN) te gebruiken. Het beschermt uw gegevens en bewaart niet uw geschiedenis van bezochte sites, zoekopdrachten of andere acties, zodat u beschermd bent tegen een mogelijke inbreuk.
  • Wijzig regelmatig account wachtwoorden, evenals standaard wachtwoorden voor uw apparaten en router. Standaardwachtwoorden zijn veelal te zwak en reeds bekend onder hackers.
  • Ten slotte, blijf waakzaam voor kwaadwillende maar overtuigende e-mails en blijf op de hoogte van privacy instellingen op alle apps en services.
Lees hier het volledige rapport
Laatste van Kaspersky
Een op de twee consumenten mijdt serviceprovider na een datalek

Kaspersky lanceert nieuw MDR-product op basis van machine learning voor MKB

Ruim helft slachtoffers ransomware betaalt losgeld, slechts een kwart krijgt bestanden volledig terug
Klantcontact.nl lanceert de Klantcontact Partnership Studie (KPS)

Resultaten Unit4 Q1 opgestuwd na groei-investering door TA Associates van meer dan 2 miljard dollar

Vattenfall Foundation start kennisgedreven vrijwilligerswerk door samenwerking met Impact Matters

Nieuw onderzoek biedt inzicht in belangrijkste oorzaken burn-outs onder zorgpersoneel

Werkomgeving, bedrijfscultuur en persoonlijke ontwikkeling belangrijker voor softwareontwikkelaars dan salaris

Pega Process AI biedt zelfoptimaliserende procesautomatisering

Arrow Electronics breidt ArrowSphere uit met Bitdefender MSP-portfolio voor cyberbeveiliging

VMware ondersteunt de huidige Anywhere Workforce met nieuwe propositie

Zscaler verbetert Zero Trust-security voor de digitale organisatie en ontwricht daarmee decennia aan verouderde IT-security- en netwerkmodellen

Dell Technologies: Betere prestaties en meer automatisering voor Dell EMC PowerStore-gamma

Gezichtsverificatie iProov geselecteerd door itsme om wereldwijde groei te ondersteunen

Maandalert Woningmarkt | april 2021, Blijvende prijsstijgingen op de woningmarkt

TIE Kinetix helpt Nederlands Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de volgende stap te maken met e-procurement
BIM4Production wil de bouwsector blijvend veranderen, project bij Spaansen is antwoord op de vraag: ‘hoe dan?’

Ivanti introduceert Neurons voor ITSM en ITAM om Everywhere Workplace mogelijk te maken

Zoom stelt $100 miljoen beschikbaar voor ontwikkelaars Zoom Apps

Updates voor Jamf Parent en Jamf Teacher ondersteunen online, hybride en fysiek onderwijs

Rick Schouten wordt Head of Finance BPSOLUTIONS

PayIBAN innoveert met aanbieden van iDEAL en Incassomachtigen zonder transactiekosten

Startupbootcamp Lanceert Digitale Accelerator Voor One Single Hub

Earth Day: duurzaamheid begint bij de fabrikant volgens Lexmark

KnowBe4-rapport laat zien dat we slimmer worden in het herkennen van corona-gerelateerde phishing-mails

JOGO haalt €2 miljoen op voor innovatief ontwikkelingsplatform voor voetbaltalent
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis