www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
PR: ItsaRep

De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt

Het afgelopen jaar heeft de mobiele workforce in bedrijven een enorme duw gekregen en mobile services worden gezien als een kritisch element in de veerkracht van bedrijven. Dat wordt bevestigd door onderzoek uitgevoerd door IT-advies- en marktonderzoeksbureau IDC bij 1130 bedrijven in Europa, waaronder ook Nederlandse bedrijven. De noodzaak voor security ontwikkelt zich verder, maar er ontstaan ook nieuwe trends, zoals mobility teams binnen bedrijven en leveranciers die een one-stop-shop aanbieden. Stefan De Clerck, General Manager Benelux en Frankrijk bij HMD Global, het bedrijf dat Nokia smartphones op de markt brengt, licht de resultaten van het onderzoek toe en geeft daarbij enkele inzichten voor de Nederlandse markt mee.

Device management verantwoordelijkheid van mobility teams
Bij rondvraag naar welke business unit de beslissingen maakt wat betreft de keuze en aankoop van smartphones, blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt. Bij 18 procent van de Nederlandse bedrijven is de IT-afdeling verantwoordelijk voor deze beslissing. 28 procent van de bedrijven werkt met toegewijde mobility teams.

Ter vergelijking: in België ligt deze verantwoordelijkheid bij 20 procent van de bedrijven bij de IT-afdeling en werkt 23 procent met toegewijde mobility teams.

“Remote werken en mobiele medewerkers winnen vandaag meer dan ooit aan belang. Smartphones en andere zakelijke devices spelen daarin een belangrijke rol en het wordt een steeds grotere uitdaging voor bedrijven om dit goed te managen. Bedrijven streven een geïntegreerde aanpak na waar alle mogelijke zakelijke devices geconnecteerd zijn waardoor medewerkers vlot en veilig remote kunnen werken. Er wordt dus steeds meer vanuit een overkoepelende visie naar mobiliteit gekeken en het verbaast in die zin niet dat bedrijven daar toegewijde teams en experts op inzetten”, verklaart Stefan De Clerck.

Mobile security steeds belangrijker bij keuze smartphones
Er zijn een aantal punten waaraan bedrijven prioriteit geven bij het kiezen van hun smartphone-leverancier, waaronder veiligheid, betrouwbaarheid, functionaliteit, gebruiksgemak, merkherkenning, design en prijs. “Nu de markt afhankelijker wordt van het gebruik van mobiele apparaten, komen cyberaanvallen steeds vaker voor. Hierdoor is het noodzakelijk om te vertrouwen op steeds beter beveiligde toestellen en deze altijd up to date te houden”, zegt De Clerck. “Op de vraag waar bedrijven het meeste rekening mee houden bij aanschaf van een Nokia smartphone, wordt duidelijk dat de prijs/kwaliteit-verhouding nog steeds het belangrijkste argument is. Een sterk securitybeleid staat met 18 procent op de derde plaats in de keuze. In België is dit maar liefst 27 procent en staat een sterk securitybeleid op de tweede plaats.”

Android Enterprise Recommended toestellen winnen aan belang
Volgens het onderzoek van IDC staat Android op de eerste plaats in de keuze van een operating system voor smartphones in de zakelijke markt. In Nederland gebruikt maar liefst 59 procent van de ondervraagde bedrijven Android als OS. Het Android Enterprise Recommended (AER)-programma - een certificering door Google van toestellen die voldoen aan de hogere eisen voor hard- en software specifiek voor zakelijk gebruik - wint steeds meer aan belang in die zakelijke markt.

De Clerck licht toe: “ We zien dat meer en meer bedrijven naar het AER-programma kijken bij de keuze van mobiele toestellen voor hun werknemers. In West-Europa geeft meer dan 77 procent aan dat ze het AER-programma belangrijk vinden in hun keuze van smartphones. HMD Global volgt dit AER-programma al sinds 2018, toen Google startte met dit programma en bijna het volledige productportfolio is AER-proof. Op deze manier kunnen bedrijven zonder zorgen aan de slag met hun mobile devices die voldoen aan de hoogste standaarden.”

Leveranciers groeien naar all-in-one aanpak
Het aantal mobiele medewerkers in West-Europa zal in 2021 de 50 procent overstijgen. Bedrijven hebben daarom behoefte aan allround managed mobile services die ze kunnen afnemen bij één leverancier. Fabrikanten die kunnen meedenken en meegroeien in de behoefte van bedrijven om via een one-stop-shop alle toestellen en bijhorende diensten te kunnen afnemen, winnen dan ook aan populariteit.

“Ook bij HMD Global zijn we ons bewust van deze trend. Deze stond aan de basis van de lancering van onze eigen centrale simkaartbeheertool die bedrijven snel en handig van simkaarten voorziet voor wereldwijd IoT- en machine-to-machine (M2M) datagebruik. We willen de meest complete ondersteuning kunnen bieden en blijven analyseren hoe we de vraag van de markt zo goed mogelijk kunnen bedienen. Daarnaast werken we aan een verdere uitbreiding van onze zakelijke dienstverlening, onder meer op het vlak van verlengde garanties en verzekering”, besluit De Clerck.

Over HMD Global
HMD Global Oy, gevestigd in Espoo, Finland, is home of Nokia-telefoons. HMD ontwerpt en verkoopt een reeks smartphones en feature phones voor een brede waaier van consumenten en in verschillende prijscategorieën. HMD is de trotse exclusieve licentiehouder van het Nokia-merk voor telefoons en tablets en zet sterk in op innovatie en kwaliteit. Meer informatie vind je op www.hmdglobal.com. Nokia is een geregistreerd handelsmerk van Nokia Corporation.

Voor vragen met betrekking tot de IDC-studie kunt u contact opnemen met Francisco Jeronimo, Associate Vice President, Devices IDC EMEA via fjeronimo@idc.com

Onderzoek: IDC European Enterprise Mobility & Devices Survey, 2020
Laatste van HMD Global
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt

HMD Global blijft leider in Android-updates met 1000e implementatie van software-updates in drie jaar tijd

HMD Global introduceert wereldwijde IoT- en enterprise device roaming-oplossing met centraal SIM-beheer ‘HMD Connect Pro’
Pilot Cellnex en Techtenna versnelt realisatie IoT netwerk Tilburg

Klantcontact.nl lanceert de Klantcontact Partnership Studie (KPS)

Resultaten Unit4 Q1 opgestuwd na groei-investering door TA Associates van meer dan 2 miljard dollar

Vattenfall Foundation start kennisgedreven vrijwilligerswerk door samenwerking met Impact Matters

Nieuw onderzoek biedt inzicht in belangrijkste oorzaken burn-outs onder zorgpersoneel

Werkomgeving, bedrijfscultuur en persoonlijke ontwikkeling belangrijker voor softwareontwikkelaars dan salaris

Pega Process AI biedt zelfoptimaliserende procesautomatisering

Arrow Electronics breidt ArrowSphere uit met Bitdefender MSP-portfolio voor cyberbeveiliging

VMware ondersteunt de huidige Anywhere Workforce met nieuwe propositie

Zscaler verbetert Zero Trust-security voor de digitale organisatie en ontwricht daarmee decennia aan verouderde IT-security- en netwerkmodellen

Dell Technologies: Betere prestaties en meer automatisering voor Dell EMC PowerStore-gamma

Gezichtsverificatie iProov geselecteerd door itsme om wereldwijde groei te ondersteunen

Maandalert Woningmarkt | april 2021, Blijvende prijsstijgingen op de woningmarkt

TIE Kinetix helpt Nederlands Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de volgende stap te maken met e-procurement
BIM4Production wil de bouwsector blijvend veranderen, project bij Spaansen is antwoord op de vraag: ‘hoe dan?’

Ivanti introduceert Neurons voor ITSM en ITAM om Everywhere Workplace mogelijk te maken

Zoom stelt $100 miljoen beschikbaar voor ontwikkelaars Zoom Apps

Updates voor Jamf Parent en Jamf Teacher ondersteunen online, hybride en fysiek onderwijs

Rick Schouten wordt Head of Finance BPSOLUTIONS

PayIBAN innoveert met aanbieden van iDEAL en Incassomachtigen zonder transactiekosten

Startupbootcamp Lanceert Digitale Accelerator Voor One Single Hub

Earth Day: duurzaamheid begint bij de fabrikant volgens Lexmark

KnowBe4-rapport laat zien dat we slimmer worden in het herkennen van corona-gerelateerde phishing-mails

JOGO haalt €2 miljoen op voor innovatief ontwikkelingsplatform voor voetbaltalent
HMD Global contact

Logo HMD Global

HMD Global sociaal

HMD Global tweets

Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Arrow Electronics
Logo Databricks
Logo Avit Group