www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com
PR: ItsaRep

De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt

Het afgelopen jaar heeft de mobiele workforce in bedrijven een enorme duw gekregen en mobile services worden gezien als een kritisch element in de veerkracht van bedrijven. Dat wordt bevestigd door onderzoek uitgevoerd door IT-advies- en marktonderzoeksbureau IDC bij 1130 bedrijven in Europa, waaronder ook Nederlandse bedrijven. De noodzaak voor security ontwikkelt zich verder, maar er ontstaan ook nieuwe trends, zoals mobility teams binnen bedrijven en leveranciers die een one-stop-shop aanbieden. Stefan De Clerck, General Manager Benelux en Frankrijk bij HMD Global, het bedrijf dat Nokia smartphones op de markt brengt, licht de resultaten van het onderzoek toe en geeft daarbij enkele inzichten voor de Nederlandse markt mee.

Device management verantwoordelijkheid van mobility teams
Bij rondvraag naar welke business unit de beslissingen maakt wat betreft de keuze en aankoop van smartphones, blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt. Bij 18 procent van de Nederlandse bedrijven is de IT-afdeling verantwoordelijk voor deze beslissing. 28 procent van de bedrijven werkt met toegewijde mobility teams.

Ter vergelijking: in België ligt deze verantwoordelijkheid bij 20 procent van de bedrijven bij de IT-afdeling en werkt 23 procent met toegewijde mobility teams.

“Remote werken en mobiele medewerkers winnen vandaag meer dan ooit aan belang. Smartphones en andere zakelijke devices spelen daarin een belangrijke rol en het wordt een steeds grotere uitdaging voor bedrijven om dit goed te managen. Bedrijven streven een geïntegreerde aanpak na waar alle mogelijke zakelijke devices geconnecteerd zijn waardoor medewerkers vlot en veilig remote kunnen werken. Er wordt dus steeds meer vanuit een overkoepelende visie naar mobiliteit gekeken en het verbaast in die zin niet dat bedrijven daar toegewijde teams en experts op inzetten”, verklaart Stefan De Clerck.

Mobile security steeds belangrijker bij keuze smartphones
Er zijn een aantal punten waaraan bedrijven prioriteit geven bij het kiezen van hun smartphone-leverancier, waaronder veiligheid, betrouwbaarheid, functionaliteit, gebruiksgemak, merkherkenning, design en prijs. “Nu de markt afhankelijker wordt van het gebruik van mobiele apparaten, komen cyberaanvallen steeds vaker voor. Hierdoor is het noodzakelijk om te vertrouwen op steeds beter beveiligde toestellen en deze altijd up to date te houden”, zegt De Clerck. “Op de vraag waar bedrijven het meeste rekening mee houden bij aanschaf van een Nokia smartphone, wordt duidelijk dat de prijs/kwaliteit-verhouding nog steeds het belangrijkste argument is. Een sterk securitybeleid staat met 18 procent op de derde plaats in de keuze. In België is dit maar liefst 27 procent en staat een sterk securitybeleid op de tweede plaats.”

Android Enterprise Recommended toestellen winnen aan belang
Volgens het onderzoek van IDC staat Android op de eerste plaats in de keuze van een operating system voor smartphones in de zakelijke markt. In Nederland gebruikt maar liefst 59 procent van de ondervraagde bedrijven Android als OS. Het Android Enterprise Recommended (AER)-programma - een certificering door Google van toestellen die voldoen aan de hogere eisen voor hard- en software specifiek voor zakelijk gebruik - wint steeds meer aan belang in die zakelijke markt.

De Clerck licht toe: “ We zien dat meer en meer bedrijven naar het AER-programma kijken bij de keuze van mobiele toestellen voor hun werknemers. In West-Europa geeft meer dan 77 procent aan dat ze het AER-programma belangrijk vinden in hun keuze van smartphones. HMD Global volgt dit AER-programma al sinds 2018, toen Google startte met dit programma en bijna het volledige productportfolio is AER-proof. Op deze manier kunnen bedrijven zonder zorgen aan de slag met hun mobile devices die voldoen aan de hoogste standaarden.”

Leveranciers groeien naar all-in-one aanpak
Het aantal mobiele medewerkers in West-Europa zal in 2021 de 50 procent overstijgen. Bedrijven hebben daarom behoefte aan allround managed mobile services die ze kunnen afnemen bij één leverancier. Fabrikanten die kunnen meedenken en meegroeien in de behoefte van bedrijven om via een one-stop-shop alle toestellen en bijhorende diensten te kunnen afnemen, winnen dan ook aan populariteit.

“Ook bij HMD Global zijn we ons bewust van deze trend. Deze stond aan de basis van de lancering van onze eigen centrale simkaartbeheertool die bedrijven snel en handig van simkaarten voorziet voor wereldwijd IoT- en machine-to-machine (M2M) datagebruik. We willen de meest complete ondersteuning kunnen bieden en blijven analyseren hoe we de vraag van de markt zo goed mogelijk kunnen bedienen. Daarnaast werken we aan een verdere uitbreiding van onze zakelijke dienstverlening, onder meer op het vlak van verlengde garanties en verzekering”, besluit De Clerck.

Over HMD Global
HMD Global Oy, gevestigd in Espoo, Finland, is home of Nokia-telefoons. HMD ontwerpt en verkoopt een reeks smartphones en feature phones voor een brede waaier van consumenten en in verschillende prijscategorieën. HMD is de trotse exclusieve licentiehouder van het Nokia-merk voor telefoons en tablets en zet sterk in op innovatie en kwaliteit. Meer informatie vind je op www.hmdglobal.com. Nokia is een geregistreerd handelsmerk van Nokia Corporation.

Voor vragen met betrekking tot de IDC-studie kunt u contact opnemen met Francisco Jeronimo, Associate Vice President, Devices IDC EMEA via fjeronimo@idc.com

Onderzoek: IDC European Enterprise Mobility & Devices Survey, 2020
Laatste van HMD Global
HMD Global introduceert levensbestendige Nokia smartphone met 4-3-3-1 duurzaamheidsbelofte

HMD Global sluit partnership met Nokia en CGI en versterkt services voor zakelijke IoT-markt

HMD Global groeit door naar one-stop-shop met introductie van nieuwe EMM-service HMD Enable Pro
Extreme Networks brengt als eerste in de branche enterprise-grade Wi-Fi 6E-oplossing op de markt

Essentra Components neemt Chinese onderdelenfabrikant over

Britse defensieonderdelen Royal Air Force en Royal Navy verbeteren recruitmentproces met Pega’s low-code software

Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen

Onderzoek Red Hat: Ruim twee derde developers zet containers actief in

Onderzoek Trend Micro: 88% van de Europese organisaties verwacht komend jaar een cyberaanval op klantdata

BlackBerry-oplossing monitort schoon water en overstromingsrisico's

Total Economic Impact-onderzoek: Dataiku levert bedrijven een return-on-investment van 423 procent

Macaw wordt comdirect’s socialmedia-leadagency

KnowBe4 ontvangt vier ISO-certificeringen van ISOQAR
Worldstream breidt uit naar Duitsland met nieuw datacenter bij maincubes in Frankfurt

fonQ groeit met 142% jaar over jaar dankzij gebruik van Mirakl-marktplaatsplatform

53 procent van de Nederlanders vindt dat ze voor een normaal leven hun gegevens moeten delen met techreuzen als Google

Werkgevers overschatten de productiviteit van medewerkers bij het thuiswerken

Conscia benoemt Pascal Huijbers tot CTO Conscia Group

Visma | Raet splitst op in Visma | Raet en Visma | YouServe

Waard€volle Club partners CBMK Creditmanagement en Budgetcoach Groep lanceren Landelijk Kenniscentrum Financiële Vitaliteit

Proactiviteit vereist voor toekomstig succes in e-commerce

Fortinet lanceert security service FortiTrust: flexibele licentie per gebruiker

Rooskens Group kiest voor Oracle Transportation Management ter ondersteuning van snelle bedrijfsuitbreiding
HMD Global contact

Logo HMD Global

HMD Global sociaal

HMD Global tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.
Logo NTT DATA
Logo Barracuda Networks