Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl

Ruim helft slachtoffers ransomware betaalt losgeld, slechts een kwart krijgt bestanden volledig terug

Utrecht, 30 maart 2021 - Volgens een wereldwijd onderzoek onder 15.000 consumenten, uitgevoerd door Kaspersky, betaalde meer dan de helft (56%) van de ransomware-slachtoffers vorig jaar het losgeld om toegang tot hun gegevens te herstellen. In 17% van de gevallen was het betalen van het losgeld geen garantie tot teruggave van gestolen gegevens. In Nederland gaf 47% van de ondervraagden aan losgeld te hebben betaald om opnieuw toegang tot data te krijgen. Hierbij gaf 38% aan dat het betalen van het losgeld niet tot een positief resultaat had geleid. Naarmate het publieke bewustzijn van potentiële cyberdreigingen toeneemt, is er reden voor optimisme in de strijd tegen ransomware.

Ransomware is een type malware dat criminelen gebruiken om geld af te persen. Het bevat gegevens om losgeld te betalen met behulp van codering of door gebruikers de toegang tot hun apparaat te ontzeggen.

Het percentage slachtoffers dat vorig jaar het losgeld betaalde om de toegang tot hun gegevens te herstellen, was met 65% het hoogst onder 35-44-jarigen. Dit in vergelijking met iets meer dan de helft (52%) van de 16-24-jarigen en slechts 11% van de 55-plussers. Het lijkt erop dat jongere gebruikers eerder geneigd zijn om losgeld te betalen, dan 55-plussers.

Gevallen van het betalen van losgeld bij gebruikers die een ransomware-infectie hebben ondervonden, op basis van leeftijdsindeling

Of ze nu betaalden of niet, slechts 29% van de slachtoffers kon na een aanval al hun versleutelde of geblokkeerde bestanden herstellen. De helft verloor ten minste enkele bestanden, 32% verloor een aanzienlijk deel, 18% verloor een klein aantal bestanden en 13% verloor bijna al hun gegevens.

Uit deze gegevens blijkt dat we hebben gezien dat een aanzienlijk deel van de consumenten de afgelopen 12 maanden losgeld heeft betaald voor hun gegevens. Maar het overhandigen van geld is geen garantie voor de terugkeer van gegevens en moedigt cybercriminelen alleen aan om door te gaan met de praktijk. Daarom raden we degenen die getroffen zijn door ransomware altijd aan om niet te betalen, aangezien dat geld deze vorm van cyberaanvallen in stand houdt ”, zegt Marina Titova, hoofd Consumer Product Marketing bij Kaspersky.

In plaats daarvan moeten consumenten ervoor zorgen dat ze investeren in initiële bescherming en beveiliging van hun apparaten en regelmatig een back-up maken van alle gegevens. Dit zal de aanval zelf minder aantrekkelijk of lucratief maken voor cybercriminelen, het gebruik ervan verminderen en een veiligere toekomst bieden voor internetgebruikers. "

Momenteel beweren ongeveer vier op de tien (39%) van de ondervraagden dat ze de afgelopen 12 maanden op de hoogte waren van ransomware. Het is belangrijk dat dit aantal stijgt naarmate werken op afstand productiever wordt. Om consumenten beter te helpen zichzelf te beschermen terwijl ze meer te weten komen over deze vorm van cyberaanval, is het essentieel dat ze begrijpen waar ze op moeten letten en wat ze moeten doen als ze ransomware tegenkomen.

Kaspersky beveelt het volgende aan:
  • Betaal geen losgeld als een apparaat is vergrendeld. Door buitensporig losgeld te betalen worden cybercriminelen alleen maar aangemoedigd om door te gaan met hun praktijken. Neem in plaats daarvan contact op met de plaatselijke wetshandhavingsinstantie en meld de aanval.
  • Probeer de naam van de ransomware Trojan te achterhalen. Deze informatie kan cybersecurity-experts helpen de dreiging te decoderen en toegang tot uw bestanden te behouden.
  • Bezoek noransom.kaspersky.com voor de nieuwste decryptors, hulpprogramma's voor het verwijderen van ransomware en informatie over bescherming tegen ransomware.
  • Klik niet op links in spam-e-mails of op onbekende websites en open geen e-mailbijlagen van afzenders die u niet vertrouwt.
  • Steek nooit USB-sticks of andere verwijderbare opslagapparaten in uw computer als u niet weet waar ze vandaan komen.
  • Bescherm uw computer tegen ransomware met een uitgebreide internetbeveiligingsoplossing, zoals Kaspersky Internet Security
  • Maak een back-up van uw apparaten zodat uw gegevens veilig blijven als u een ransomware-aanval ervaart.
Bezoek deze pagina om het volledige rapport te lezen.
Laatste van Kaspersky
Hoe blijf je veilig tegen doxing?

Oud maar goud: 11% van Nederlandse pc-gebruikers draait oud Windows besturingssysteem

Aanvallen via ransomware op high-profile slachtoffers bijna verachtvoudigt in periode 2019-2020
Qexpertise lanceert volledig nieuwe website

Zoom gaat meerjarig partnerschap met de European Tour aan

€150,00 claimen van HP?

NTT Global Threat Intelligence Report: stijging van 300 procent in aanvallen van opportunistic targeting

Maak een succes van elke meeting, met de nieuwe generatie van Poly’s populairste draadloze headset voor top-‘Focus’

Banking Circle sluit zich bij P27 aan om betalingsecosysteem Nordics te ondersteunen

Lightspeed en Google helpen retailers bij het verhogen van hun lokale winkelomzet

Verhoek Europe kiest voor Thinkwise low-code platform om Transport Management Systeem te vervangen

Uitzendorganisatie Abiant gaat datagedreven werken: ilionx implementeert Microsoft Azure en Power BI

IT-organisaties verruilen hun VPN voor Zero Trust

Geschillencommissie bepaalt dat klanten van VodafoneZiggo eigen modem mogen gebruiken

Beyond Identity breidt activiteiten uit naar Benelux

Quantum Delta NL lanceert LightSpeed om13,6 miljard euro investeringspotentieel aan te boren

Onderzoek Financial Times: Wat scheidt de automatisering “Koplopers” van “Achterblijvers” in de financiële dienstverlening?

Toucan Toco lanceert native integratie met data cloud platform Snowflake

Razer introduceert vernieuwde Razer Blade 15 Advanced Model met nieuwe Intel-processor

Veeam rapporteert 25% groei in Q1 2021

Acer kondigt gaminglaptops Predator Triton 300, Predator Helios 300 en Nitro 5 aan met nieuwe 11e generatie mobiele processoren uit Intel Core H-serie

Webfleet Solutions breidt uit in Centraal- en Oost-Europa met aanwezigheid in Hongarije

Appian onthult nieuwste versie van het Appian Low-code Automation Platform
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo Techniekopleiding.nl
Logo GNX
Logo Visma | Raet