www.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: Marcommit

Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis

Ruim kwart technische bedrijven zag in 2020 omzet stijgen

Ede – De technische branche kijkt positief uit naar 2021. Ruim de helft (51%) van de technische bedrijven verwacht dat in 2021 de omzet van zijn organisatie gaat stijgen. Daar staat slechts 8 procent tegenover die een daling verwacht. Dit blijkt uit de TechBarometer, een onderzoek uitgevoerd door ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland. Ruim 700 respondenten uit de technische branche geven in het rapport antwoord op vragen over markt-, HR- en opleidingstrends binnen de techniek.

Omzet in 2020
Uit de resultaten blijkt dat de coronacrisis ook zijn sporen heeft achtergelaten in de technische branche. In 2020 zag 27 procent de omzet stijgen, bij 32 procent is de omzet gedaald. Het jaar ervoor, in 2019, steeg de omzet nog bij meer dan de helft (55%) van de bedrijven en zag slechts 9 procent een omzetdaling. Om toekomstige doelstellingen te halen, is ruim twee derde (69%) van plan om werkprocessen te optimaliseren. Zo kunnen bijvoorbeeld kosten worden bespaard. Andere populaire maatregelen die getroffen worden om doelstellingen te behalen, zijn het opleiden van medewerkers (50%) en het uitbreiden van producten of diensten (26%).

Personeelstekort belemmert organisatiegroei
Een meerderheid (54%) vindt het tekort aan technici de belangrijkste ontwikkeling binnen de branche. Bijna vier op de tien (37%) denkt tevens dat dit kwantitatieve tekort zal zorgen voor een stagnerende groei van de organisatie.

John Huizing, directeur ROVC: “Ondanks dat de coronacrisis ook de technische sector geraakt heeft, blijft optimisme de boventoon voeren. Tegelijkertijd zijn er zorgen over het blijvende personeelstekort, wat de groei van organisaties kan beperken. Het opleiden van personeel biedt hiervoor uitkomst. Door middel van korte trainingen of cursussen kunnen mensen snel functioneel inzetbaar zijn, ook als ze nog geen eerdere technische ervaring hebben. Daarnaast kan bijscholing van huidige technici helpen om hen, en daarmee de technische bedrijven, in staat te stellen om mee te bewegen met ontwikkelingen binnen de branche. Dat is cruciaal om een positief bedrijfsresultaat te waarborgen en draagt bovendien bij aan de Nederlandse economie, die al genoeg onder druk staat door de coronacrisis.”

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Over de TechBarometer
De TechBarometer is een onderzoek uitgevoerd door ROVC onder 705 werkgevers uit de technische sector. De respondenten zijn werkzaam in organisaties uiteenlopend van 0-99 medewerkers tot 1000+ medewerkers, verdeeld over verschillende sectoren door het hele land. Van de respondenten was 80 procent man en 20 procent vrouw.

Laatste van ROVC
ROVC breidt productportfolio uit met ATEX-cursussen

Technische branche roept overheid op om te investeren in oplossing werknemerstekort

Technische bedrijven werven ondanks coronacrisis onverminderd door

Logo Marcommit
ROVC contact

Logo ROVC

ROVC sociaal

ROVC tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo devolo
Logo Unisys
Logo Banking Circle