www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlContentbureau

Fontys Hogeschool ICT deelnemer 4de editie Hack The Waste

Hack The Waste is een hackathon, waarbij het wereldwijde afvalprobleem centraal staat. Elk jaar word teen totaal van 2,12 miljard ton afval geproduceerd. Dat is niet alleen een milieuprobleem, maar heeft ook een maatschappelijke impact. Hack The Waste draait om het vinden van creatieve oplossingen en dit jaar gingen 64 studenten van verschillende internationale onderwijsinstellingen de uitdaging aan: in 24 uur een werkbare oplossing bedenken voor een toegepast afvalprobleem.

4de Editie Hack The Waste
Op 26 en 27 maart 2021 vond de 4de editie van Hack The Waste, zoals elk jaar, geheel online plaats. Fontys Hogeschool ICT is al langere tijd deelnemer en partner in de hackathon. Gedurende het 24-uur durende evenement kregen de studenten dit jaar ondersteuning van coaches in het uitwerken van hun projecten. Namens Fontys waren Michael Schifferling (docent & coördinator ICT & Game Desing en Technology), Chris Geene (docent ICT & Media Design) en Pieter Wels (docent Concept & Design) aanwezig om diep in de nacht hun expertise te delen. Wouter Sluis-Thiesscheffer (Senior Researcher Applied Game Design) is organisatorisch betrokken bij het evenement, en zorgde dit jaar ook voor de opbeurende muziek op de zware momenten in de kleine uurtjes. Andere onderwijsinstellingen betrokken bij het evenement zijn UC Leuven Limburg (België), Belgium Campus ITversity (Zuid-Afrika), UNESP (Brazilië, University College of Northern Denmark, Avans Hogescholen en Banku Augstskola (Letland).

Hoe verbeter je afvalscheiding in het MKB?
De uitdaging dit jaar werd verstrekt door afvalverwerker Renewi. Deze was als volgt "How might Renewi enthuse or help SME clients in dense cities to separate their waste?" Het betreft dus het MKB, wat gestimuleerd moet worden hun afval beter te scheiden. Betere afvalscheiding verhoogt het percentage afval dat gerecycled kan worden. Sorteren is namelijk vaak te duur bij de verwerkers, waardoor verbranding toch de goedkopere optie is. Als het afval gesorteerd aangeleverd wordt door de bron, ontstaan er nieuwe mogelijkheden. De case had diverse kaders en in de 24 uur mochten studenten een oplossing bedenken. De deliverables zijn een business model, een proof of concept, een persbericht, marketingcampagne, risicoanalyse en financiële analyse. Dit wordt in een korte pitch gedeeld met de jury. Niet enkel een ICT uitdaging dus, maar een multi-disciplinaire, internationale samenwerking van studenten uit Nederland, België, Zuid-Afrika, Letland, Denemarken en Brazilië. Culturele verschillen, dus maar ook heel praktische problemen zo nu en dan. Een opdracht recht uit het werkveld.

Gamification als oplossing
Alle studenten wisten succesvol de opdracht af te ronden. Veel van de oplossingen zochten naar een manier om het menselijk gedrag aan te passen met een gamified systeem of online credentials. Een enkele groep kwam met een compleet andere hardware oplossing, zoals smart containers. De winnende groep studenten bedacht een gamification oplossing, waarmee gebruikers badges kunnen verdienen via een app, die de score schaalt naar het formaat en type organisatie. De badges zijn credentials voor de bedrijven, die zij zelf kunnen showcasen. Het marketingplan rustte vooral op een shock-campagne, om bewustzijn te vergroten onder de doelgroep en hen te activeren. De winnaars kregen voor hun bijdrage de kans om namens Renewi bomen te planten als positieve bijdrage aan de wereld. Alle deelnemers krijgen micro-credentials voor hun deelname aan het event.

Hack The Waste is een goed voorbeeld van de realiteit van het werkveld. Oplossingen voor grotere problemen komen voort uit toegepast denken en samenwerken tussen disciplines. ICT is hierbinnen een middel om een positieve impact te faciliteren.

Meer weten over Hack The Waste, een jaarlijks terugkerend event? Neem contact op met Wouter Sluis-Thiesscheffer.

wouter.sluis@fontys.nl

We vertellen er graag meer over.

Fontys Hogescholen is met ruim 44.000 studenten en 4.400 medewerkers de grootste kenniscommunity van Zuid-Nederland.Fontys stimuleert groei door aandacht en uitdaging. Dat begint bij goed en inspirerend onderwijs. Fontys haalt het beste uithaar studenten en medewerkers. Groei in kennis en groei als persoon. Samen werken we aan ambities, aan het verwezenlijken van dromen. Samen Denken we Groter!

De maatschappij verandert razendsnel en vraagt een meer ondernemende en nieuwsgierige houding van studenten en professionals. Fontys ziet het als haar opdracht om in dit proces een centrale rol te spelen. Kennis en vaardigheden die hiervoor essentieel zijn noemen we TEC: Technology, Entrepreneurship en Creativity. Wie over TEC-skills beschikt, wilbegrijpen hoe technologie vraagstukken kan oplossen,durftte ondernemen en zoekt naar creatieve oplossingen en samenwerkingen. Onze studenten, afgestudeerden, docenten en onderzoekers leveren zo een proactieve bijdrage aan een duurzame en rechtvaardige samenleving. TEC for Society!

Kijk voor meer informatie over de verschillende opleidingen en lesplaatsen op www.fontys.nl.Kijk voor meer nieuws over Fontys op www.fontys.nl/nieuws.