www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl
PR: Clarity Benelux

Markt voor alternatieve eiwitten groeit naar minstens € 245 miljard in 2035

Uniek onderzoek van BCG en Blue Horizon Corporation laat zien dat in 2035 elke tiende portie vlees, eieren, zuivel en zeevruchten die wereldwijd wordt gegeten gemaakt is van een alternatieve bron van eiwitten

Amsterdam, 24 maart 2021 - De markt voor alternatieven voor vlees, eieren, zuivel en zeevruchten groeit naar verwachting tegen 2035 naar een waarde van tenminste 245 miljard euro (290 miljard USD). Deze ongekende groei van alternatieven op basis van planten, micro-organismen en dierlijke cellen ontstaat met name door de veranderende vraag van consumenten. Dit blijkt uit een nieuw rapport van Boston Consulting Group (BCG) en Blue Horizon (BH).

Het rapport “Food for Thought: The Protein Transformation” laat zien dat de markt voor alternatieve eiwitten groeit van de huidige 13 ton per jaar naar 97 ton in 2035. In dit basisscenario is dat goed voor 11% van de gehele proteïnemarkt. Door snellere technologische innovatie en ondersteunende wet- en regelgeving kan het aandeel zelfs doorgroeien tot 22% van de gehele markt in 2035. In dat tempo bereiken Europa en Noord-Amerika in 2025 al hun ‘vleespiek’, waarna de consumptie van dierlijke eiwitten in die werelddelen zelfs begint terug te lopen.

“De arena voor alternatieve eiwitten staat wijd open en er worden grote stappen gezet. Er ligt nu een geweldige kans voor investeerders om vroegtijdig in te stappen en grote spelers te worden in de toekomst van voedsel. Maar om deze markt succesvol te bespelen, moeten zij wel hun technologische kennis aanscherpen en ervoor zorgen dat ze potentiële disrupties een stap voor zijn”, zegt Björn Witte, managing partner en CEO bij Blue Horizon.

De keuze voor alternatieve eiwitten heeft een meetbaar positief effect op het milieu en draagt bij aan een aantal belangrijke duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties, zoals verantwoorde consumptie en productie, en het tegengaan van hongersnood. Alleen al de verschuiving naar plantaardige alternatieven voor vlees en eieren levert een vermindering op van ruim 1 gigaton CO2 in 2035. Dit is gelijk aan het CO2-neutraal maken van Japan voor een heel jaar. Ook bespaart het 39 miljard kubieke meter water - genoeg om heel Londen 40 jaar lang van water te voorzien.

Benjamin Morach, managing director en partner bij BCG: “Binnenkort zijn alternatieve eiwitten niet meer te onderscheiden in smaak, textuur en prijs. We verwachten dat die gelijkwaardigheid een nieuwe groeigolf aanwakkert. Dat geeft deze opkomende markt een forse steun in de rug, met aanzienlijke positieve gevolgen voor het milieu en nog snellere groei in het verschiet.”

De voordelen voor het milieu en de voedselzekerheid zijn weliswaar bemoedigend, maar de sleutel tot de acceptatie van de consument is gelijkwaardigheid. De alternatieven moeten hetzelfde smaken en hetzelfde aanvoelen als de dierlijke variant. Daarnaast moet ook de prijs minimaal gelijk blijven en bij voorkeur zelfs lager zijn. Volgens het onderzoek zijn er drie fases met verschillende tijdslijnen voor de verschillende alternatieve eiwitten en de producten die zij vervangen:
  • Gelijkwaardige plantaardige alternatieven voor producten als hamburgers, zuivel en eieren gemaakt van soja, erwten en andere eiwitten, zijn beschikbaar vanaf 2023 of zelfs eerder.
  • Eiwitten gemaakt van micro-organismen zoals schimmels, gist en eencellige algen vormen vanaf 2025 een gelijkwaardig alternatief.
  • Eiwitten die direct uit dierlijke cellen groeien worden een gelijkwaardig alternatief vanaf 2032.
Ook investeerders hebben veel te winnen bij deze eiwittransformatie, die goede kansen biedt op het gebied van milieu, maatschappij en corporate governance. Om de alternatieve eiwittechnologieën te perfectioneren zijn grote kapitaalinvesteringen nodig - denk aan honderden miljarden om de productie op te schalen naar industriële niveaus.

Geïnteresseerden kunnen het rapport hier aanvragen of de video bekijken.

Noot voor de redactie
Als journalist kunt u het rapport direct downloaden. Mocht u in het artikel willen refereren naar een download van het rapport, dan verzoeken we u vriendelijk deze URL te gebruiken.

Over Blue Horizon
Blue Horizon geeft vorm aan de groei van de markt van alternatieve eiwitten als een wereldwijde pionier met bevoorrechte toegang tot het Food 4.0-ecosysteem. Het bedrijf streeft ernaar de wereldwijde voedingsindustrie te transformeren door middel van impactkapitaal en waardecreatie. Het investeert in de levenscyclus van bedrijven die als missie hebben dierlijke eiwitten te vervangen door gezonde en duurzame alternatieve bronnen van eiwitten. Blue Horizon werd in 2016 opgericht door Roger Lienhard en is gevestigd in Zürich. Tot op heden heeft het bedrijf meer dan 650 miljoen dollar opgehaald en geïnvesteerd in meer dan 50 bedrijven in de alternatieve eiwitsector. Zijn bedrijfsmodel biedt een aantrekkelijke kans om te investeren in de evolutie van het wereldwijde voedsel-ecosysteem en tegelijkertijd bij te dragen aan een gezonde en duurzame wereld. Meer informatie op www.bluehorizon.com

Over Boston Consulting Group
Boston Consulting Group werkt samen met leiders in het bedrijfsleven en de samenleving om hun belangrijkste uitdagingen aan te pakken en grote kansen te benutten. BCG is opgericht in 1963 als pionier in bedrijfsstrategie. BCG werkt nauw samen met klanten om hen te helpen groeien door middel van een transformationele aanpak, gericht op alle belanghebbenden. Zo wordt een duurzaam concurrentievoordeel opgebouwd en worden positieve maatschappelijke effecten gerealiseerd.

Onze diverse, internationale teams brengen diepgaande expertise en verschillende perspectieven die verandering stimuleren. BCG levert oplossingen door toonaangevende management consulting, technologie en design, en zakelijke en digitale ondernemingen. BCG werkt met een uniek samenwerkingsmodel met als doel klanten te helpen groeien en via hen de wereld te verbeteren. Meer informatie op www.bcg.com

Voor meer persinformatie:

Logo E-mergo
Logo Schneider Electric
Logo GrassGreener Europe
Logo Momentive (voorheen SurveyMonkey)
Logo ChargePoint
Logo Honeypot