www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: LEWIS

Het kiezen van EV-software is geen koud kunstje

Negen tips om op te letten bij het selecteren van de juiste leverancier

Amsterdam, 23 maart 2021 – Technische innovaties volgen elkaar in een rap tempo op en zetten zodoende de autowereld op zijn kop. Elektronische voertuigen (EV's) boeken vooruitgang. Daardoor zijn autonomie, connectiviteit en het veilig delen van data de volgende grote stappen voor EV-fabrikanten. Leiders in mobiliteit moeten hun EV-softwareleveranciers daarom zorgvuldig selecteren. Software als uitgangspunt is de beste tactiek.

Traditionele autofabrikanten hebben vaak niet genoeg expertise in huis op het gebied van softwarevaardigheden en vice versa; techbedrijven hebben meer kennis van auto’s nodig. EV-fabrikanten moeten daarom een partner kiezen met diepgaande expertise in autosoftware om hen te helpen bij het oplossen van hun uitdagingen. Om meer inzicht te geven, deelt Grant Courville, VP bij BlackBerry QNX, negen belangrijke punten voor het selecteren van een EV-softwareleverancier.

1. Veiligheid boven alles
Een betrouwbare softwareleverancier is een bedrijf dat de juiste investeringen doet in veiligheidscertificeringen én voldoet aan de industrienormen voor veilige producten.

2. Certificering en competentie
Gecertificeerde software is niets zonder het deskundige en technische personeel erachter. Dit geldt zowel voor nieuwe EV-makers als voor gevestigde autofabrikanten die nieuwe lidarsystemen bouwen en experimenteren met infotainment. Het in-house EV-engineeringpersoneel van de meeste autofabrikanten is veelal niet op de hoogte van bepaalde certificering.

3. Software voor de gehele auto
Elke verbonden auto wordt ondersteund door tientallen afzonderlijke subsystemen die elk aspect regelen: deursloten, ramen, remsystemen, verlichting, motor, airbags en nog veel meer. Eén enkele softwarearchitectuur is essentieel om de software in elke module overkoepelend, of holistisch, te beheren – zowel veiligheidsmodules onder de motorkap als de applicaties op dashboards. EV-software moet daarom aansluiten bij nieuwe EV-architecturen, waardoor eenvoudig onderhoud, updates en aanpassingen mogelijk zijn.

4. Hypervisors en isolatie
Virtualisatie is een andere architectonische verandering in de branche die de kosten verlaagt en elektronica vereenvoudigt. Hypervisors maken dit mogelijk door elk subsysteem te isoleren en verschillende functies apart uit te voeren, zoals instrumentenclusters, infotainment en displays. Het maakt ook updates op afstand voor EV-teams mogelijk en voorkomt catastrofale cyberaanvallen door elk subsysteem gescheiden te houden.

5. Gebouwd voor beveiliging
Als auto's niet verbonden waren, waren er geen zorgen over aanvallers die data zouden stelen of auto's zouden uitschakelen. Dat is niet langer het geval; nieuwe, altijd verbonden EV-architectuur moet goed beveiligd zijn en dit inbouwen in de architectuur. Betrouwbare kennispartners zijn van cruciaal belang voor de algehele naleving én beveiliging.

6. Verbonden met de cloud
Iedereen vertrouwt regelmatig op over-the-air (OTA) software-updates voor hun telefoons en verbonden apparaten. Hierdoor zijn bugfixes en beveiligingspatches mogelijk voor optimaal gebruik. Hetzelfde is nodig voor elektrische voertuigen, waardoor het gebruiksgemak toeneemt en de felbegeerde merkentrouw wordt gerealiseerd.

7. Fusie van sensoren
Sensoren verzamelen continu gegevens van autonome voertuigen en hun omgeving: camera, lidar, gps-locatie, enzovoorts. Sensorfusie voegt deze databronnen vervolgens samen tot één datastroom die de herkennings-, beslissings- en controlemechanismen van de autonome auto aanstuurt. Eenmaal ingevoerd in de cloud, voeden die gegevens ook de algoritmen voor machine learning (ML) waarmee voertuigen voortdurend kunnen verbeteren. Hiervoor moet EV-software met de cloud verbonden zijn.

8. Betrouwbaar zelfrijdend
Het zelfrijdende systeem van een auto gebruikt andere softwaretechnologieën dan normale embedded software voor auto's. ML-algoritmen gebruiken bijvoorbeeld vaak de programmeertaal Python, terwijl machine vision-systemen meestal GPU-programmering nodig hebben. Beide systemen vereisen echter nog steeds real-time prestaties en betrouwbaarheid. De combinatie van deze attributen en technologieën is een cruciale factor bij het kiezen van een leverancier.

9. De verst haalbare afstand
Elektronica voor verbrandingsmotoren (ICE) kan altijd vertrouwen op een draaiende motor om een constante stroomtoevoer te leveren. Dit betekent dat de elektrische componenten van de auto niet erg energiezuinig zijn – en dat was ook niet nodig. Een auto met elektrische batterij maakt energie-efficiëntie een aanzienlijke prioriteit; de elektriciteit moet worden uitgebalanceerd tussen systemen en blijven bewegen. Slecht ontworpen software kan te veel stroom verbruiken en kan ervoor zorgen dat minder actieradius wordt behaald.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ingrid van den Nieuwenhof of Evi van Lieshoud van LEWIS:
Tel: +31 40 235 46 00
E-mail:  blackberryNL@teamlewis.com
Laatste van BlackBerry
Nieuwe partnerships en software-aankondigingen tijdens BlackBerry Security Summit 2021

BlackBerry en Deloitte werken samen aan IoT-softwarebeveiliging

BlackBerry UEM verbetert integratie met Microsoft 365
Check Point Research schetst landschap cyberaanvallen en meldt 86 procent toename in Nederland

Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden

Vier SAP-partners fuseren en gaan samen verder onder bedrijfsnaam Aiden

CTS organiseert tweedaagse Google Innovation Bootcamp
ValidSign Official eSigning Partner PSV

Fullstaq geselecteerd als partner Belastingdienst voor Cloud Native & Container expertise

Boomi voor achtste jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant

Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien

Friends for Brands onderdeel van Powered by Meaning Groep

Schneider Electric tekent de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES)

Shippeo bereikt 103% jaarlijkse groei als ’s werelds meest aanbevolen RTTV-leverancier

Acht keer goud voor Hogeschool Tio in EW Beste Studies 2021

Van Ameyde lanceert IT-platform voor snellere schade-afhandeling

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Red Hat OpenStack Platform 16.2 verbetert ondersteuning hybrid cloud- en edge-omgevingen

True stelt Marjolein Rietveld aan als COO

Dell Technologies telecom-software en -solutions versnellen 5G- en Open RAN-innovatie

Dell Technologies brengt IT met vernieuwde Edge-oplossingen tot ver buiten het datacenter

Nutanix voor het eerst genoemd als visionair in het 2021 Gartner Magic Quadrant voor Distributed Files and Objects Storage

Zscaler sluit zich aan bij de CrowdStrike CrowdXDR Alliance en kondigt nieuwe integraties aan die Zero Trust Protection uitbreiden naar interne en externe applicaties
BlackBerry contact

Logo BlackBerry

BlackBerry sociaal

BlackBerry tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo DNA Services B.V.
Logo Boomi
Logo Citrix