www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Digitale huisartsenpost passeert jaar na start de 16.000 online consulten

De digitale huisartsenpost en -praktijk Spreekuur.nl die vandaag precies een jaar geleden werd gelanceerd, kende - mede dankzij Corona- een vliegende start. Tijdens het inauguratiejaar van de digitale huisartsenpost- en praktijk namen meer dan 16.000 patiënten een digitaal consult af via Spreekuur.nl in drie regio’s in Nederland. Bij 75 procent van deze online consulten zou normaal gesproken een doktersbezoek nodig geweest zijn. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Spreekuur.nl vandaag bekendmaakte.

Op 11 maart 2020 werd Spreekuur, de eerste digitale huisartsenpost van Nederland, versneld uitgerold bij Huisartsenpost Eemland (Amersfoort, Barneveld) vanwege de Coronacrisis. Een tweede regio, Rijnmond (Rotterdam), volgde een maand later en Drenthe startte in december 2020 met Spreekuur.nl. Recent is Spreekuur.nl ook beschikbaar voor patiënten van een aantal dagpraktijken. De dienst is inmiddels toegankelijk voor zo’n twee miljoen patiënten in de drie zorggebieden.

Via Spreekuur.nl, een initiatief van ICT-leverancier Topicus en DigiDok, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor spoedvragen over bijvoorbeeld wonden, oogklachten, koorts en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto of video toe te voegen.

Huisartsen en triagisten krijgen deze informatie vervolgens overzichtelijk aangeboden via een digitaal systeem en kunnen vlot het consult afhandelen via een chat, maar desgewenst ook videobellen. Ook komt er een automatisch een samenvatting in het elektronisch patiëntendossier. Als er sprake is van zeer urgente spoed, dan krijgt een patiënt het advies om naar een spoedlijn te bellen.

Corona
In de piekperiode van de eerste Corona-golf was 40 procent van de consulten gerelateerd aan COVID-19. Daarnaast maakten patiënten vooral gebruik van Spreekuur.nl voor huidklachten, wonden, klachten door vallen, stoten en kneuzingen. Slechts drie procent van de patiënten is rechtstreeks naar de Spoedeisende Hulp verwezen door de huisarts na een digitaal consult via Spreekuur.nl.

Het afgelopen jaar behaalde Spreekuur.nl een prachtige Net Promotor Score (NPS) van 45. Deze NPS meet in welke mate een dienst wordt aanbevolen, in dit geval door patiënten aan andere patiënten. De gemiddelde leeftijd van de patiënten was 39 jaar, de oudste patiënt was 90 jaar, de jongste jonger dan een jaar. Tweederde van de consulten werd afgenomen bij vrouwen. Gemiddeld moesten patiënten op de huisartsenpost 13 minuten wachten op een consult.

Jack Baaij, medisch manager en huisarts Huisartsen Eemland. “We zijn heel tevreden over de behaalde resultaten en de positieve reacties van patiënten. Met Spreekuur.nl stellen we de patiënt echt centraal. Het doel is: kortere wachttijd, efficiënte consulten en minder fysieke consulten omdat we patiënten reistijd besparen.”

Inez Teunissen, initiatiefnemer Spreekuur.nl: “Digitale zorg op afstand is vanwege corona niet alleen veiliger, maar geeft ook efficiëntie in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts. Om meer patiënten en huisartsen hiervan te laten profiteren, willen we Spreekuur in 2021 in drie nieuwe regio’s introduceren en de online huisartsenpost voor zo’n drie miljoen Nederlanders beschikbaar maken.”
Laatste van Spreekuur.nl
Digitale huisartsenpost- en praktijk passeert de 25.000 online consulten

Digitale huisartsenpost passeert jaar na start de 16.000 online consulten

Digitale huisartsenpost vanaf vandaag ook beschikbaar voor alle inwoners van Drenthe
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf
Spreekuur.nl contact

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Schneider Electric
Logo PA Consulting