www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl

Digitale huisartsenpost passeert jaar na start de 16.000 online consulten

De digitale huisartsenpost en -praktijk Spreekuur.nl die vandaag precies een jaar geleden werd gelanceerd, kende - mede dankzij Corona- een vliegende start. Tijdens het inauguratiejaar van de digitale huisartsenpost- en praktijk namen meer dan 16.000 patiënten een digitaal consult af via Spreekuur.nl in drie regio’s in Nederland. Bij 75 procent van deze online consulten zou normaal gesproken een doktersbezoek nodig geweest zijn. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Spreekuur.nl vandaag bekendmaakte.

Op 11 maart 2020 werd Spreekuur, de eerste digitale huisartsenpost van Nederland, versneld uitgerold bij Huisartsenpost Eemland (Amersfoort, Barneveld) vanwege de Coronacrisis. Een tweede regio, Rijnmond (Rotterdam), volgde een maand later en Drenthe startte in december 2020 met Spreekuur.nl. Recent is Spreekuur.nl ook beschikbaar voor patiënten van een aantal dagpraktijken. De dienst is inmiddels toegankelijk voor zo’n twee miljoen patiënten in de drie zorggebieden.

Via Spreekuur.nl, een initiatief van ICT-leverancier Topicus en DigiDok, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor spoedvragen over bijvoorbeeld wonden, oogklachten, koorts en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto of video toe te voegen.

Huisartsen en triagisten krijgen deze informatie vervolgens overzichtelijk aangeboden via een digitaal systeem en kunnen vlot het consult afhandelen via een chat, maar desgewenst ook videobellen. Ook komt er een automatisch een samenvatting in het elektronisch patiëntendossier. Als er sprake is van zeer urgente spoed, dan krijgt een patiënt het advies om naar een spoedlijn te bellen.

Corona
In de piekperiode van de eerste Corona-golf was 40 procent van de consulten gerelateerd aan COVID-19. Daarnaast maakten patiënten vooral gebruik van Spreekuur.nl voor huidklachten, wonden, klachten door vallen, stoten en kneuzingen. Slechts drie procent van de patiënten is rechtstreeks naar de Spoedeisende Hulp verwezen door de huisarts na een digitaal consult via Spreekuur.nl.

Het afgelopen jaar behaalde Spreekuur.nl een prachtige Net Promotor Score (NPS) van 45. Deze NPS meet in welke mate een dienst wordt aanbevolen, in dit geval door patiënten aan andere patiënten. De gemiddelde leeftijd van de patiënten was 39 jaar, de oudste patiënt was 90 jaar, de jongste jonger dan een jaar. Tweederde van de consulten werd afgenomen bij vrouwen. Gemiddeld moesten patiënten op de huisartsenpost 13 minuten wachten op een consult.

Jack Baaij, medisch manager en huisarts Huisartsen Eemland. “We zijn heel tevreden over de behaalde resultaten en de positieve reacties van patiënten. Met Spreekuur.nl stellen we de patiënt echt centraal. Het doel is: kortere wachttijd, efficiënte consulten en minder fysieke consulten omdat we patiënten reistijd besparen.”

Inez Teunissen, initiatiefnemer Spreekuur.nl: “Digitale zorg op afstand is vanwege corona niet alleen veiliger, maar geeft ook efficiëntie in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts. Om meer patiënten en huisartsen hiervan te laten profiteren, willen we Spreekuur in 2021 in drie nieuwe regio’s introduceren en de online huisartsenpost voor zo’n drie miljoen Nederlanders beschikbaar maken.”
Laatste van Spreekuur.nl
Digitale huisartsenpost passeert jaar na start de 16.000 online consulten

Digitale huisartsenpost vanaf vandaag ook beschikbaar voor alle inwoners van Drenthe

Spreekuur.nl maakt als eerste volledig online huisartsenconsult beschikbaar voor kinderen
Spreekuur.nl contact

Logo Spreekuur.nl

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Cellnex