www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste

Houten, The Netherlands, 19 March 2021 - T-Mobile Nederland heeft eind 2020 de koppositie veroverd op de Nederlandse mobiele markt, na de overname van de grootste MVNO Simpel. KPN is nu tweede, Vodafone is de nummer 3, blijkt uit de nieuwste editie van het Telecompaper kwartaalrapport over de Nederlandse mobiele operators. De groei komt niet alleen door deze overname, want het hoofdmerk T-Mobile had ook de sterkste organische groei in 2020. Dit suggereert dat T-Mobile binnen niet al te lange tijd merken zou kunnen opheffen.

T-Mobile heeft zijn klanten ook bij de merken Tele2, Ben en (sinds december) Simpel. Bij elkaar hadden ze eind 2020 meer dan 32 procent van alle retail-simkaarten. KPN en Vodafone bleven stabiel, maar de groep onafhankelijke MVNO's werd kleiner. Op zichzelf staat het merk T-Mobile nog steeds op de derde plaats op de Nederlandse markt, maar het groeide vorig jaar sterk. T-Mobile wist 0,7 procentpunt marktaandeel toe te voegen tot bijna 19 procent van alle simkaarten, blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Het bedrijf KPN zakte overall naar de tweede plaats, maar is met het merk KPN nog steeds marktleider, met bijna 28 procent van de simkaarten. KPN verloor het grootste deel van het jaar terrein en keerde pas in het vierde kwartaal terug naar groei, dankzij de migratie van klanten van het beëindigde merk Yes Telecom naar KPN.

"T-Mobile presteerde het beste van de drie hoofdmerken: het haalde in 2020 meer dan twee keer zoveel nieuwe klanten binnen als Vodafone", zegt Alejandra van de Roer, senior analist bij Telecompaper voor de mobiele markt en auteur van het rapport, Dutch Mobile Operators. "Aangezien Tele2 gestaag terrein verliest en Ben weinig groei laat zien, verwachten we dat een of misschien beide merken eind 2021 zullen verdwijnen."

Vodafone eindigde ook in 2020 op de derde plaats, maar vergrootte zijn marktaandeel licht tot bijna 25 procent van de retail-aansluitingen, geholpen door de vraag naar vast-mobiele pakketten met Ziggo en groei in het zakelijke segment. Het aandeel van Vodafone in de omzet uit telefonie is met iets meer dan 28 procent hoger, dankzij een groot aandeel van postpaid in het klantenbestand en de hoogste ARPU.

De totale Nederlandse markt is vorig jaar met 1,6 procent gegroeid tot ruim 21 miljoen aansluitingen, wat neerkomt op een penetratie van 121 procent van de bevolking. Sinds de overname van Simpel door T-Mobile is het belang van onafhankelijke MVNO’s afgenomen tot nog maar 12,5 procent van de Nederlandse mobiele markt. De totale omzet uit mobiele diensten daalde met 2,9 procent tot EUR 3,6 miljard, vanwege de felle concurrentie en kortingen op vast-mobiele pakketten die prijzen onder druk zetten. Ook werkte de pandemie door in de omzet, door minder verbruik buiten de bundel en lagere inkomsten uit roaming.

Voor de redactie

Het Dutch Mobile Operators 2020 Q4-rapport is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten. Het rapport omvat de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile inclusief Tele2 en inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten over het vierde kwartaal van 2020, zowel de omzet als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het vierde kwartaal van 2019 (jaar-op-jaar) en het derde kwartaal (sequentieel) van 2020. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen. Het rapport geeft ook een prognose van vijf jaar voor de omzet en het aantal klanten voor de Nederlandse markt.

Over Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en een persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Dutch Mobile Operators 2020 Q4 is een onderzoeksrapport van Telecompaper. De prijs is EUR 995.

Alejandra van de Roer
Research analist
Email: alejandra@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
DDA verwelkomt Maunt als partner

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf
Telecompaper contact

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo PA Consulting

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials