www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com
PR: Marcommit

45 procent C-level executives voelt zich persoonlijk verantwoordelijk voor falen IT

Bijna de helft bang om een nieuw IT-project te starten vanwege lage slagingskans

Utrecht – Maar liefst 45 procent van de C-level executives voelt zich persoonlijk verantwoordelijk voor het falen van IT-projecten, blijkt uit een onderzoek gehouden door strategisch IT partner Telindus onder 153 C-level executives. Een kwart geeft aan zich soms verantwoordelijk te voelen. Daarnaast laat 45 procent weten bang te zijn om een nieuw IT-project op te starten in verband met de lage slagingskans.

Gebrek aan draagvlak voor IT-projecten
De redenen waarom IT-projecten falen zijn uiteenlopend. Zo denkt 29 procent dat dit met name te maken heeft met te weinig budget. Daarnaast blijken ook het stellen van onrealistische doelen (26%), gebrek aan communicatie (24%) en teveel betrokkenen (21%) een grote bottleneck te zijn tijdens IT-projecten en wijzen de ondervraagden dit aan als reden van het falen. Verder zegt bijna drie op de vijf (58%) het lastig te vinden om de gehele organisatie mee te krijgen in IT-projecten. Dat is ook verklaarbaar als je bedenkt dat IT-projecten regelmatig over de organisatie worden uitgestort zonder goed na te denken over de vraag wat dit betekent voor de medewerkers.

Een falend IT-project kost een organisatie veel tijd en geld. Wanneer dit toch gebeurt vindt 41 procent dat iemand in zijn organisatie hiervoor moet opdraaien. Gelukkig is er nog een klein lichtpuntje, want volgens de meerderheid (54%) is een project dat mislukt niet voor niets geweest. Zij geven zelfs aan dat een falend project waardevoller is voor de kennisverrijking in de organisatie. Slecht 15 procent is het hier niet mee eens.

Joost van Wieringen, Manager Strategy & Marketing bij Telindus: “Het starten van een IT-project is voor elke organisatie een uitdaging en tegelijkertijd spannend. Dit is volkomen begrijpelijk. Toch maak ik me wel een klein beetje zorgen als ik zie dat 45 procent van de ondervraagden bang is om een nieuw IT-project te starten vanwege de lage slagingskans. Het is namelijk ontzettend belangrijk om te blijven investeren in allerlei IT-initiatieven. Laat vooral de angst niet de overhand nemen, en kijk vooruit naar wat het je in the end kan opleveren. Om de slagingskans te vergroten is het slim om een project ‘klein’ te maken. Deel een project op en definieer mijlpalen. Op deze manier is het makkelijker rapporteren en kan je op ieder moment bijsturen. Ook zul je vanuit de boardroom ervoor moeten zorgen dat de factoren technologie, processen en de mensen in evenwicht zijn. Zo helpt het om concrete voorbeelden van de voordelen te benoemen en zullen medewerkers de innovatie eerder omarmen. Dit is in mijn ogen de aanpak en mindset waardoor een IT-project slaagt en een structurele bijdrage levert aan het korte en lange termijn succes van de organisatie.”

Het volledige onderzoeksrapport, getiteld ‘IT van vandaag staat de business van morgen van weg’ is hier te downloaden.

Over het onderzoek - niet voor publicatie

Over het onderzoek
Dit onderzoek is in opdracht van Telindus uitgevoerd door Markteffect onder 153 C-level executives van omvangrijke organisaties in Nederland.
Laatste van Telindus
Telindus groeit op alle fronten in Giarte IT Xperience Monitor 2021

Helft van C-level executives bekent dat strategische businessplannen in de la verdwijnen

Eurotransplant migreert naar toekomstbestendige infrastructuur met Telindus

Logo Marcommit
Telindus contact

Logo Telindus

info@telindus.nl
  www.telindus.nl
Telindus sociaal

Telindus tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Lightspeed
Logo Citrix
Logo Extreme Networks
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.