www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

FTTH-concurrentie stuwt de markt naar records: 533.000 homes passed in 2020

Houten, The Netherlands, 17 March 2021 - De concurrentiestrijd op de Nederlandse FTTH-markt neemt steeds grotere vormen aan. Met 533.000 nieuwe glasvezelaansluitingen in Nederland werd er in 2020 een record geboekt. Nog niet eerder werden er zoveel huishoudens voorzien van een glasvezelaansluiting. Per eind 2020 hadden in totaal 3,68 miljoen huishoudens een FTTH-aansluiting, zo'n 46 procent van alle huizen in Nederland. In 2021 wordt dit record nog scherper gezet. Ook kenmerkend voor de concurrentiestrijd: inclusief de eerste maanden van 2021 kochten de grote spelers in totaal ruim 50.000 FTTH-lijnen van kleinere partijen.

Dat blijkt uit  FTTH in the Netherlands 2021, het jaarlijkse rapport van Telecompaper waarin de aantallen en de dynamiek op de FTTH-markt worden geanalyseerd. Typerend voor de Nederlandse FTTH-markt in 2020 is de toenemende concurrentiestrijd tussen vier partijen. KPN NetwerkNL, Delta Fiber Netwerk, E-Fiber en Primevest/T-Mobile groeiden allemaal harder dan in het voorgaande jaar en de ambities voor dit jaar zijn weer hoger.

KPN NetwerkNL marktleider

Er zijn vier partijen in Nederland actief die in het hele land nieuwe netwerken uitrollen en de ambitie hebben om dat ook de komende jaren te blijven doen. Daarnaast zijn er ruim dertig bedrijven actief op lokaal of regionaal niveau.

KPN NetwerkNL is met ruim 75 procent marktaandeel de grootste. Dit bedrijf wist in 2020 zijn totaal met 319.000 homes passed uit te breiden en wil de komende jaren daar steeds een half miljoen aan toevoegen. Op termijn zal KPN daarmee zijn marktaandeel verder vergroten, maar dat was niet het geval in 2020. In 2019 bedroeg het aandeel van KPN ruim 78 procent. Nummer twee Delta Fiber Netwerk (14%), nummer drie E-Fiber (3%) en nummer vier Primevest/T-Mobile (2%) wisten alle drie hun marktaandeel in 2020 uit te breiden.

Consolidatie nog niet afgelopen

Inclusief de eerste maanden van dit jaar kochten de grote spelers in totaal ruim 50.000 FTTH-lijnen van kleinere partijen. Daarnaast kocht Delta Fiber een aantal partners in joint ventures uit, waarmee meer dan 100.000 lijnen in volledig eigendom van dat bedrijf kwamen.

De FTTH-markt in Nederland bestaat ruim vijftien jaar en daarin hebben meer dan dertig partijen kleinere of grotere glasvezelnetwerken aangelegd. Sinds vorig jaar is de trend zichtbaar dat kleine partijen het onderhoud en de dienstverlening niet langer volhouden, waarna een verkoop volgt. Met nog altijd heel veel actieve lokale netwerken en de druk om schaalgrootte te creëren bij de grote partijen, verwacht Telecompaper een verdere consolidatie in de komende jaren.

Verwachtingen voor 2021 en verder

Als de grote vier partijen hun doelstellingen voor 2021 waarmaken, dan zullen er dit jaar bijna 900.000 homes passed worden toegevoegd. Daarnaast is een aantal kleinere partijen ook nog actief aan het uitrollen. Die ambitie zegt veel over de hevige concurrentie en de actuele versnelling van de verglazing van Nederland. Telecompaper verwacht echter dat de markt dit jaar zal toenemen met ruim 700.000 homes passed. Niet alle partijen zullen erin slagen de doelstellingen volledig te behalen. Bovendien zal een deel van de groei gebaseerd zijn op overnames, waarmee het totaal niet toeneemt.

De groei zet onmiskenbaar door, ook in de jaren na 2021. Telecompaper verwacht dat de teller eind 2025 op meer dan 7 miljoen staat. Dat betekent dat tegen die tijd zo’n 84 procent van de Nederlandse huishoudens toegang heeft tot glasvezel.

Het rapport

Het rapport FTTH in the Netherlands 2021 bevat onder andere een analyse van de te verwachte groei en een aantal andere belangrijke ontwikkelingen in de Nederlandse FTTH-sector. Er wordt tevens inzicht gegeven in de ontwikkelingen per provincie. Tot slot bevat het rapport beschrijvingen van de strategie en de ontwikkelingen van een aantal spelers, waaronder KPN NetwerkNL, Delta Fiber Netwerk, E-Fiber, Primevest Capital en T-Mobile Nederland.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

FTTH in the Netherlands 2021 is een onderzoeksrapport van Telecompaper. De prijs is EUR 5.950.

Erik Compter
Telefoon: +31 30 6349600
E-mail: erik@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Belgische FTTP-markt is aan inhaalslag begonnen; verdubbeling aantal aansluitingen

Kwaliteit van breedbandverbinding voor de Nederlandse consument net zo belangrijk als de prijs

Groei televisie/video-markt fors lager nu de pandemie uit de jaar-op-jaarvergelijking loopt
Check Point Research schetst landschap cyberaanvallen en meldt 86 procent toename in Nederland

Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden

Vier SAP-partners fuseren en gaan samen verder onder bedrijfsnaam Aiden

CTS organiseert tweedaagse Google Innovation Bootcamp
ValidSign Official eSigning Partner PSV

Fullstaq geselecteerd als partner Belastingdienst voor Cloud Native & Container expertise

Boomi voor achtste jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant

Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien

Friends for Brands onderdeel van Powered by Meaning Groep

Schneider Electric tekent de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES)

Shippeo bereikt 103% jaarlijkse groei als ’s werelds meest aanbevolen RTTV-leverancier

Acht keer goud voor Hogeschool Tio in EW Beste Studies 2021

Van Ameyde lanceert IT-platform voor snellere schade-afhandeling

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Red Hat OpenStack Platform 16.2 verbetert ondersteuning hybrid cloud- en edge-omgevingen

True stelt Marjolein Rietveld aan als COO

Dell Technologies telecom-software en -solutions versnellen 5G- en Open RAN-innovatie

Dell Technologies brengt IT met vernieuwde Edge-oplossingen tot ver buiten het datacenter

Nutanix voor het eerst genoemd als visionair in het 2021 Gartner Magic Quadrant voor Distributed Files and Objects Storage

Zscaler sluit zich aan bij de CrowdStrike CrowdXDR Alliance en kondigt nieuwe integraties aan die Zero Trust Protection uitbreiden naar interne en externe applicaties
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo DNA Services B.V.
Logo Boomi
Logo Citrix