www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Progress Communications

Internationale vrouwendag: slechts 19% van tech-vrouwen geïnspireerd door vrouwelijk rolmodel IT branche

Utrecht, 8 maart, 2021 - Meer dan een derde (38%) van de vrouwen werkzaam in de IT- en tech-industrie geeft aan dat het gebrek aan vrouwen in de sector hen huiverig maakte op zoek te gaan naar een baan in de branche. Dit blijkt uit Kaspersky’s laatste Women in Tech rapport, Where are we now? Understanding the evolution of women in technology. Het rapport benadrukt het belang van vrouwelijke rolmodellen in de strijd naar meer gender diversiteit in de tech-industrie. Slechts 19% van de vrouwen, die momenteel werkzaam zijn in de sector, gaf aan te zijn aangemoedigd tot een baan in IT of technologie door een vrouwelijk rolmodel.

Uit het onderzoek, dat is afgenomen onder 13.000 mannen en vrouwen in de IT- branche, blijkt dat bijna de helft van de vrouwen (43%) via eigen initiatief haar weg moest vinden in de sector. Een derde gaf hierbij aan op de middelbare school of universiteit te zijn aangemoedigd om voor de tech-industrie te kiezen. Deze uitkomsten tonen de eerste tekenen van verandering, maar de behoefte aan meer vrouwelijke representatie blijft, om zo tot meer gendergelijkheid op de werkvloer te komen.

Ondanks pogingen om stereotypes te doorbreken, organisatorische structuren aan te passen en verandering te brengen in mentaliteit, is er slechts zoveel verandering mogelijk zonder meer vrouwelijke vertegenwoordiging. Als er niet genoeg sterke voorbeelden zijn, dan is het voor een vrouw lastig om vanuit haar studie de stap te maken naar deze industrie en vanuit daar haar carrière te vervolgen.

Evgeniya Naumova, Vice-President Global Sales Netwerk bij Kaspersky, zegt hierover: “de resultaten laten een belangrijk probleem zien en bevestigen het gevaar van het ‘sneeuwbaleffect’, zeker wanneer dit de verkeerde kant op gaat. Voor de ondervraagde vrouwen kan de sprong in het diepe in de IT-sector een intimiderende stap zijn geweest, omdat zo weinig vrouwen hen zijn voorgegaan. Toch schept het onderzoek ook heldere kaders en wijst het op de mogelijkheden als er in de toekomst een positieve omslag plaatsvindt. Met meer vrouwelijke voorbeelden in de sector kan het stereotype van de branche worden ontkracht en werken we samen toe naar minder gender ongelijkheid. Dit zou de katalysator kunnen zijn die de broodnodige verandering echt versnelt."

Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat vrouwen een weg vrij kunnen banen voor andere vrouwen. Het aanstellen van meer vrouwelijke rolmodellen zet de toon voor andere vrouwen betreft de voordelen van en competenties die nodig zijn in de IT-branche. Zo geeft 44% aan dat probleem-oplossend denken hiervan een goed voorbeeld is. Een ruime 40% noemde het salaris als voordeel van de sector. Deze pluspunten bereiken geïnteresseerde, jonge vrouwen echter niet goed genoeg. Door hier verandering in te brengen, is de verwachting dat meer vrouwen kiezen voor een IT-baan en zullen excelleren. Zo kunnen zij op hun beurt als rolmodel dienen en zorgen voor een positief sneeuwbaleffect.

Dr Patricia Gestoso, Hoofd Wetenschappelijk klant support bij BIOVIA, winnaar van ‘Women in Software Changemaker’ 2020 en lid van Ada’s List gelooft dat er vele mogelijkheden zijn voor het veranderen van het narratief voor vrouwen. Dit begint bij ‘het ontkrachten van het idee dat alle IT-banen over coderen gaan’.

Zij legt uit: “er is een scala aan mogelijkheden in de IT-branche zoals product management, project management, UX design, ondersteuning en training. Het is belangrijk om de voordelen te benoemen van een tech-carrière. Vaak worden competenties en interesses zoals wiskunde, computer en logica te veel benadrukt, maar laten we niet vergeten dat samenwerking, communicatie en klantenservice minstens zo belangrijk zijn voor vele banen in de sector.

Het is belangrijk om nu stappen te zetten zodat niet alleen meer vrouwen werk vinden in deze branche, maar er ook voortgang wordt geboekt. Deze vrouwen zijn de rolmodellen voor de volgende generatie. Het is belangrijk om een open discussie te blijven houden zodat gendergelijkheid dichterbij komt. International Women’s Day is een belangrijke dag om stil te staan bij de successen van vrouwen en anderen inspireert en motiveert om hetzelfde te doen.

Lees het volledige rapport Where are we now? Understanding the evolution of women in technology voor meer informatie en aanbevelingen tot het verbeteren van gendergelijkheid in de tech sector. Kijk voor meer inspirerende verhalen over vrouwelijke werknemers in de IT op Kaspersky's website.
Laatste van Kaspersky
Kaspersky publiceert zijn eerste Transparency Report

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Een op de tien onderzochte cybersecurityincidenten bij organisaties wordt door Kaspersky als ernstig beschouwd
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf

Kaspersky publiceert zijn eerste Transparency Report

Xperit onderdeel van AXELIO, een nieuwe groep Microsoft-partners

Lubbers De Jong versterkt team met drie nieuwe aanwinsten

Vier op de vijf supportprofessionals hoort zaken die voor de rest van de organisatie nog geheim zijn

Barracuda lanceert ‘cloud-native’ security om de implementatie van Secure Access Service Edge (SASE) te versnellen

Onderzoek Thales: Thuiswerken vraagt om een moderne security-aanpak

Financieel verantwoordelijken willen dat de vrije ruimte in werkkostenregeling blijvend verhoogd wordt naar 3 procent

Slechts helft huishoudens verandert standaard wachtwoord wifi-netwerk

GrassGreener slaat handen ineen met Twegos om visie op werving breder in te zetten

Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?

Universiteit van Oxford en Oracle helpen onderzoeksorganisaties om samen sneller COVID-19-varianten te identificeren

CCS benoemt Winfried van Holland als nieuwe CTO

Economie Randstad relatief hard getroffen in coronacrisis
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Lubbers De Jong

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials