www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekers
PR: ItsaRep

Pandemie stimuleert app-modernisering, AI en Edge Computing

F5's zevende State of Application Strategy (SOAS)-rapport geeft grotere focus op AI, telemetrie en multi-cloud weer

Het jaarlijkse State of Application Strategy (SOAS) onderzoek van F5 onderschrijft de extra snel toegenomen vraag tijdens de pandemie naar betere connectiviteit, lagere latency, betere security en datagedreven inzichten. Het rapport geeft echter ook aan hoe die doelen worden bereikt. Er is een verhoogde interesse in cloud, ‘as-a-service’-oplossingen, edge computing, applicatiebeveiliging en oplossingen voor applicatielevering.

Het rapport, dat nu voor het zevende jaar bestaat, bevat onderzoeksdata van 1.500 respondenten uit een breed scala aan industrieën, organisatiegroottes en professionele functies. Veel ontwikkelingen die uit eerder onderzoek kwamen, zouden normaal gesproken nog zo’n tien jaar hebben geduurd, maar hebben het afgelopen jaar al plaatsgevonden.

App-modernisering verdubbelt en AI verdrievoudigt
De acceptatiegraad van AI en machine learning is kenmerkend voor de bepaling in welke fase de digitale transformatie zit. Deze is het afgelopen jaar meer dan verdrievoudigd tot 56 procent. Bovendien greep 57% van de respondenten zijn kans in digitale expansie, een stijging van 37% ten opzichte van vorig jaar. Dit toont een toenemende focus op automatisering van bedrijfsprocessen, aansturing en digitale workflows, waarbij ongelijksoortige applicaties worden samengevoegd om naadloze digitale ervaringen te creëren. Hetzelfde doel wordt bereikt door het gebruik van API's.

Meer dan de helft van de respondenten zei dat ze infrastructuur nu als code behandelen. Het rapport laat zien dat organisaties die deze aanpak gebruiken, twee keer zoveel kans hebben om apps vaker te implementeren, zelfs als ze automatisering gebruiken. Ze hebben ook vier keer meer kans op volledig geautomatiseerde applicatie-pipelines en tweemaal zoveel kans dat meer dan de helft van hun applicatie-portfolio's wordt geïmplementeerd met volledig geautomatiseerde pipelines. Bovendien gebruikte tweederde minstens twee methoden om moderne workloads te creëren en van de respondenten die beweerden slechts één methode te gebruiken, zei 44 procent dat ze moderne interfaces mogelijk maakten, hetzij via API's, hetzij via componenten zoals containers. Slechts 11 procent, voornamelijk technologie-organisaties, is uitsluitend bezig met het herstructureren van de code van applicaties.

“Veel meer organisaties dan ooit hebben applicaties gemoderniseerd en dichter bij de gebruiker aangeboden - inclusief de bijbehorende security en delivery support-services. Voeg daar het gebruik van edge computing aan toe, en we beginnen een ongelooflijk momentum te zien voor de opkomst van echt adaptieve applicaties die kunnen groeien, krimpen, verdedigen en zichzelf kunnen genezen op basis van de omgeving waarin ze zich bevinden en hoe ze worden gebruikt”, aldus Lori MacVittie, Principal Technical Evangelist, Office of the CTO bij F5.

Architectuurtrends en verschuivingen
De overgrote meerderheid van organisaties zal zowel traditionele als moderne applicaties en architecturen blijven beheren. Bijna de helft van alle organisaties - 30 procent meer dan vorig jaar - stelt dat ze ten minste vijf verschillende architecturen beheren.

Volgens bijna de helft van de respondenten was de pandemie de belangrijkste factor bij het versnellen van de overgang naar cloud en SaaS. Meer dan tweederde van de respondenten host nu ten minste een deel van hun applicatiebeveiliging en delivery-technologieën in de cloud. Tegelijkertijd proberen organisaties de architectonische complexiteit aan te pakken die het gevolg is van het toevoegen van SaaS- en edge-oplossingen, het onderhouden van on-premise en multi-cloudomgevingen en het moderniseren van applicaties.

Vier op de vijf respondenten stelt dat applicatiebeveiliging en delivery-oplossingen cruciaal zijn in klantervaring en service level agreements (SLA's). SaaS-gebaseerde beveiliging werd geïdentificeerd als de belangrijkste strategische focus van organisaties in de komende twee tot vijf jaar.

Groeiende ambities aan de edge
Maar liefst 76 procent van de ondervraagde organisaties zegt dat ze edge computing initiatieven hebben ondernomen of actief plannen, met het oog op verbeteren van de applicatieprestaties en het verzamelen van gegevens. Bovendien gelooft 39 procent dat edge computing de komende jaren strategisch belangrijk zal zijn, en 15 procent host nu al applicatiebeveiliging en delivery-technologie aan de edge.

MacVittie: “Cloud-datacenters ondersteunen weliswaar brede toegang, maar zijn slechts iets meer gedistribueerd dan datacenters op locatie. De edge daarentegen stelt organisaties in staat applicaties dichter bij gebruikers te leveren. In veel opzichten is de edge slechts de volgende stap naar buiten in een groeiend universum van gedistribueerde applicaties, met voor- en nadelen in lijn met die van multi-cloudstrategieën. Data-analyse vormt een belangrijke use-case bij de edge, die de inzichten mogelijk maakt die nodig zijn voor digitale transformatie-initiatieven.”

Organisaties beschikken over gegevens, maar missen inzichten en vaardigheden
Meer dan de helft van de SOAS-respondenten gelooft dat ze al over de tools beschikken die ze nodig hebben om te rapporteren over de status van belangrijke applicaties. Toch zegt de overgrote meerderheid (95 procent) dat ze inzichten missen in hun bestaande monitoring- en analyse-oplossingen.

De verzamelde gegevens worden voornamelijk gebruikt voor het oplossen van problemen, gevolgd door vroege waarschuwingen over prestatieproblemen. Slechts 12 procent stuurt de gegevens terug naar de bedrijfseenheden, terwijl minder dan een kwart van de organisaties gegevens en inzichten gebruikt om te kijken naar mogelijk prestatieverlies. Wel meet bijna tweederde de prestaties in termen van responstijd om apps te moderniseren.

"Alleen organisaties met de juiste combinatie van inzichten en automatisering zullen in staat zijn om overweldigende gegevens te doorzoeken, dreigende beschikbaarheid en prestatieproblemen te herkennen voordat ze zich voordoen, en snel genoeg te handelen om ze te voorkomen", aldus MacVittie. “Tot die tijd zullen velen niet ten volle kunnen profiteren van hun vooruitgang op het gebied van digitale transformatie of extra snelheid kunnen genereren voor op AI gebaseerde bedrijven. Uiteindelijk vereist dit een applicatiestrategie die applicatiebeveiliging en delivery omvat die de apps volgen, zelfs nu de implementaties zich blijven verspreiden over meerdere omgevingen die dichter bij gebruikers en aan de edge zijn gepositioneerd."

Het hele rapport is te vinden op https://www.f5.com/state-of-application-strategy-report
Laatste van F5
Pandemie stimuleert app-modernisering, AI en Edge Computing

Aantal incidenten met inloggegevens verdubbeld, hoeveelheid gestolen data omlaag