www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekersContentbureau
PR: Wisse Kommunikatie

Leica Geosystems ontwikkelt 3D scanoplossing met Spot-robot

RTC360 3D laserscanner op Spot-robot maakt scannen op moeilijk bereikbare of gevaarlijke locaties mogelijk

Leica Geosystems, onderdeel van Hexagon en marktleider in 3D-scantechnologie, heeft een mobiele oplossing voor reality capture ontwikkeld. Door de Leica RTC360 3D-laserscanner op een Spot-robot van Boston Dynamics te monteren ontstaat een flexibele oplossing, die de inzet van menselijke operators kan verminderen. De robot kan geprogrammeerd worden om geautomatiseerde scanpaden te herhalen. Dat vereist minimaal toezicht door de gebruiker, waardoor de efficiency, de productiviteit en de flexibiliteit bij de uitvoering van reality capture taken verbeteren. De technologie kan toegepast worden in verschillende omgevingen zoals de bouw, de industrie, voor facilitair management, openbare veiligheid, defensie, media en entertainment of andere sectoren, waarvoor autonoom scannen een oplossing is. Vooral voor objecten die herhaaldelijk gescand moeten worden om bijvoorbeeld digital twins up-to-date te houden of het object over langere tijd te monitoren, is de nieuwe capture-oplossing erg handig.

Wanneer nauwkeurige, betrouwbare en up-to-date 3D-gegevens nodig zijn, biedt de combinatie van de RTC360-technologie van Leica Geosystems en de mobiele Spot-robot van Boston Dynamics aanzienlijke toegevoegde waarde voor gebruikers. Dat geldt voor de meest uiteenlopende bedrijfstakken en scanscenario's waar dynamische en slimme laserscanning-workflows noodzakelijk zijn. De extra klantwaarde wordt gecreëerd door het vermogen van de Spot-robot om op vele soorten locaties te werken en het Visual Inertial System (VIS) van de RTC360. Naast de Leica RTC360 die op de rug van de Spot-robot wordt gemonteerd, gebruikt de VIS-technologie vijf camera's om de locatie van de scanner te volgen. Het VIS-systeem biedt een zeer hoog niveau van nauwkeurige en geautomatiseerde preregistratie om het vastleggen van de omgeving te stroomlijnen. Voor het scannen moet de gebruiker de scan op afstand activeren via een mobiel apparaat, terwijl de Spot-robot en de RTC360 automatisch door het geprogrammeerde scanpad navigeren.

Puntenwolk
De VIS-technologie van de RTC360 creëert een eenvoudigere en snellere scanworkflow. Gebruikers kunnen de Spot-robot bijvoorbeeld over een terrein navigeren door een mobiel apparaat voor de bediening van de RTC360-scanner te gebruiken. Hierdoor kunnen ze routinematige documentatietaken versnellen en gegevens nauwkeurig, snel en met hoge frequentie vastleggen. De technologie combineert ook automatisch de vastgelegde scangegevens van ieder station omdat het apparaat zijn locatie in de ruimte kent. Dat resulteert in een volledige, vooraf geregistreerde puntenwolk van de gescande locatie, die de uiteindelijke gegevensverwerking op kantoor veel eenvoudiger maakt.

Geprogrammeerde scanroute
"Het beschikbaar maken van de RTC360 en de VIS-technologie voor de Spot-robot is voor Leica Geosystems een grote stap voorwaarts om autonome reality-capture oplossingen te bieden", zei Thomas Harring, CEO van Leica Geosystems. "Klanten profiteren van de gebruiksvriendelijke combinatie van de beide apparaten. Dankzij onze relatie met toonaangevende technologie-experts kunnen we de ontwikkeling van dergelijke technologieën versnellen en tegelijkertijd inspelen op de groeiende behoefte aan automatisering van bouwprocessen en op de vraag naar hoge nauwkeurigheid bij het 3D-scannen."

Door de Spot-robot van Boston Dynamics te combineren met de RTC360 ontstaat een mobiele scanoplossing die tijd bespaart, omdat de Spot-robot de scanner verplaatst en de scanner op de individuele scanlocaties opstelt. Zodra Spot en de RTC360 een geprogrammeerde scanroute over het terrein leren, kunnen ze die route gemakkelijk en snel herhalen voor standaard scans. Omdat de Leica RTC360 met een mobiel apparaat bediend kan worden, is de Spot-robot in staat om met zijn behendigheid en mobiliteit oppervlakten te scannen die moeilijk bereikbaar zijn of zelfs gevaarlijk voor een menselijke operator.

Accessoires
De nieuwe Leica RTC360 voor Spot bevat alle benodigde installatie-accessoires, een beschermingsbalk voor de scannercamera’s én de Leica Geosystems-software die ervoor zorgt dat gebruikers binnen enkele minuten aan de slag kunnen. De RTC360-installatiekit voor Spot is verkrijgbaar via de distributiekanalen van Leica Geosystems en de Spot-robot is verkrijgbaar bij Boston Dynamics.

Voor meer informatie: Leica RTC360 3D Laser Scanner.

Fotobijschrift: De Leica RTC360 op de mobiele Spot-robot van Boston Dynamics kan 3D scans uitvoeren op moeilijk bereikbare of gevaarlijke locaties.

Noot voor de pers: meer informatie over Leica Geosystems kunt u vinden op https://leica-geosystems.com/nl-NL

U kunt ook contact opnemen met Ronald de Ronde, telefoon: 088-0018000 of per e-mail: ronald.de-ronde@leica-geosystems.com.

Over Leica Geosystems
Met meer dan 200 jaar geschiedenis is Leica Geosystems, een Hexagon-bedrijf, de vertrouwde leverancier van hoogwaardige sensoren, software en diensten. Leica Geosystems levert elke dag waarde aan professionals in landmeetkunde, bouw, infrastructuur, mijnbouw, mapping en andere ruimtelijke informatie gerelateerde marktsectoren, en leidt de branche met innovatieve oplossingen om onze autonome toekomst te versterken.

Over Hexagon
Hexagon is een wereldleider in sensor-, software- en autonome oplossingen. We zetten data aan het werk om de efficiëntie, productiviteit en kwaliteit te verhogen in toepassingen voor industrie, productie, infrastructuur, veiligheid en mobiliteit. Onze technologieën geven vorm aan stedelijke en productie-ecosystemen om steeds meer verbonden en autonoom te worden, wat zorgt voor een schaalbare, duurzame toekomst.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) heeft ongeveer 21.000 werknemers in 50 landen en een netto-omzet van 3,8 miljard euro. Lees meer op hexagon.com en volg ons @HexagonAB.
Laatste van Leica Geosystems
Leica Geosystems ontwikkelt 3D scanoplossing met Spot-robot
eV-ict en de IT Management Group starten een samenwerking om ICT kosten analyse in te voeren bij bedrijven en organisaties

Klantcontact.nl lanceert de Klantcontact Partnership Studie (KPS)