ContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: ItsaRep

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

• Nieuwe ‘De Rijke OMS’ is onderdeel van Software Innovation Factory, waarmee nieuwe applicaties in recordtijd worden ontwikkeld
  • Innovatieve kwaliteitscontrole door speciaal ontwikkelde ‘rules engine’ maakt handmatige check overbodig
  • Met de Warehouse App wordt het orderpick-proces sneller en betrouwbaarder
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, maakt bekend dat logistiek dienstverlener De Rijke Group het Mendix low-code platform inzet om slimme logistieke software-toepassingen te ontwikkelen om het hele orderproces slimmer, efficiënter en digitaler te maken. Twee recent ontwikkelde applicaties zijn het Order Management Systeem (De Rijke OMS) en de Warehousing App.

De Rijke is een zogeheten ‘value added’ logistiek dienstverlener, dit wil zeggen dat het bedrijf de hele logistieke keten - van containertransport en douaneafhandeling tot warehousing - voor een klant organiseert. Bij De Rijke werken ruim 1.000 medewerkers verdeeld over 26 vestigingen in 7 landen. Dagelijks verwerkt het bedrijf duizenden vaak gecompliceerde orders. “De grootste trend binnen onze sector is de honger naar data. Door informatie te analyseren en verbeteringen aan te brengen, kunnen we de supply chain en onze ketenregie optimaliseren. Onze dienstverlening wordt hierdoor voor de klant onder de streep efficiënter en inzichtelijker, een win-win-situatie”, zegt Erik Schurgers, CFO bij De Rijke Group.

De Rijke OMS
Samen met Mendix-partner Nokavision ontwikkelde De Rijke een volledig digitaal order management systeem: De Rijke OMS. Orders komen binnen via Electronic Data Interchange (EDI), de digitale uitwisseling van bedrijfsdocumenten zoals bestellingen en leveringsbonnen, of als mails met PDF-bijlagen. Voorheen werden deze mails handmatig geopend en afhankelijk van het type order door een medewerker overgetypt in het Transport Management Systeem (TMS) of het Warehouse Management Systeem (WMS). Met de Ephesoft-Mendix module, ontwikkeld door Nokavision, wordt een PDF-order direct ingelezen in het OMS en doorgezet naar het TMS of WMS. Als een order niet aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet, wordt deze geïnterpreteerd door een zelflerende ‘rules engine’ (artificial intelligence). Voor een medewerker is de status van de order direct zichtbaar via een speciaal ontwikkeld dashboard, waardoor switchen tussen systemen niet langer nodig is.

Software Innovation Factory
Het nieuwe OMS is een van de resultaten van de Software Innovation Factory, die De Rijke heeft opgezet om heel snel nieuwe applicaties te kunnen ontwikkelen. Parallel met het nieuwe OMS werd ook de Warehouse App ontwikkeld. Met de Warehouse App worden foto’s gemaakt van geladen containers en barcodes gescand, zodat medewerkers van De Rijke weten dat het juiste artikel is gescand en goed is ingeladen voor de klant.

Voor de ontwikkeling van deze en andere, toekomstige applicaties wordt samengewerkt in korte sprints met kleine, geïntegreerde teams vanuit de business en IT, aangevuld met experts van Nokavision. “Voor ons is Mendix een essentieel onderdeel van de gereedschapskist. Komen er vragen vanuit de business, die we niet met de functies vanuit de bestaande core systemen kunnen beantwoorden, dan gebruiken we het low-code platform van Mendix om een aanvullende applicatie te ontwikkelen. Dit kan een omvangrijk project zijn, zoals het beheer van een compleet silopark, of het digitaliseren van relatief eenvoudig administratief proces, zoals het voorkomen van handmatige invoer van gegevens die zijn ontstaan door de Brexit, zoals aanvullende douane-documenten en coderingen voor import en export”, legt Schurgers uit.

“Bijzonder aan de samenwerking met De Rijke is dat mensen vanuit de business ook de ‘solution owners’ zijn. Het flexible platform van Mendix biedt de mogelijkheid om slim samen te werken, dit zorgt voor betrokkenheid en transparantie. Essentiële voorwaarden voor succes”, zegt John Peters, Director Mendix Innovation Team bij Nokavision.

“Een sterke IT-strategie is cruciaal voor organisaties in de logistieke sector. De inzet van slimme applicaties, gedreven door vraag vanuit de klant en de business, geven een logistiek dienstverlener een voorsprong op de concurrentie. Mendix is trots bij te mogen dragen aan innovatieve oplossingen van De Rijke en is zeer benieuwd naar de plannen voor de toekomst”, zegt Mariken Reijs, customer success manager bij Mendix.

Lees meer over het Mendix Platform.

Achtergrond
In een door een pandemie ontwrichte wereld is software de nieuwe levensader van ons dagelijks leven en de lijm die de wereldeconomie bijeenhoudt. Traditionele software-ontwikkeling duurt echter veel te lang en levert vaak niet de gewenste business resultaten op en sluiten niet aan bij de behoeften van gebruikers. Zelfs vóór Covid-19 waren er wereldwijd niet genoeg professionele software-ontwikkelaars om alle software te bouwen die momenteel nodig is. De wereldwijde pandemie heeft de al heersende software- en bedrijfscrisis versneld. Low-code software-ontwikkeling biedt hiervoor een oplossing. Low-code van Mendix is een krachtige, visuele benadering voor software-ontwikkeling die citizen en professionele ontwikkelaars in staat stelt om meer dan 10x sneller cloud-native applicaties te maken, zowel voor web als mobiel, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica; allemaal via een intuïtieve grafische gebruikersinterface. Voor meer informatie over hoe Mendix helpt bedrijven te transformeren kijk op: www.mendix.com.

Over Mendix
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme. contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale). Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.
Laatste van Mendix
eV-ict en de IT Management Group starten een samenwerking om ICT kosten analyse in te voeren bij bedrijven en organisaties

Klantcontact.nl lanceert de Klantcontact Partnership Studie (KPS)

Pilot Cellnex en Techtenna versnelt realisatie IoT netwerk Tilburg