www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekersContentbureauwww.marcommit.nl

Vijf mogelijke vormen van autolease

Autolease is nog steeds hip, omdat aantal mogelijke leasevormen toeneemt. We zetten de vijf meeste gebruikte op een rij.

Nog niet zo lang geleden wilde iedereen een dikke lease auto kiezen. Autolease is door de steeds hoge fiscale bijtelling en het beperktere aanbod is het auto’s vergelijken minder (leuk) spannend geworden. Maar de hedendaagse leaserijder hoeft niet te treuren.

Er zijn meer vrijere leasevormen van autolease gekomen en daar kan je als ondernemer slim gebruik van maken. In dit persbericht geven we tekst en uitleg van 5 meest voorkomende leasevormen.

1. Private autolease – veel auto’s vergelijken

Private lease is hip. Volgens het CBS groeit jaarlijks het aantal autogebruikers. Met deze leasevorm zit u niet in de tang in een goedkoop of duurzaam raamcontract tussen het leasebedrijf en u als werkgever. Met private lease kun je helemaal zelf je lease auto kiezen bij je zelfgekozen lease aanbieder.

Er is dus ruimte om veel auto’s vergelijken. Je hebt daardoor meer controle over de soort auto die je krijgt, maar er zijn grenzen. Fraaie accessoires op je auto kosten natuurlijk wel geld.

Wel heb je nu de kans om tijdens bij kiezen van de leaseauto te onderhandelen over zwaardere motoren of het nemen van een cabrio bijvoorbeeld.

Bovendien is er geen fiscale bijtelling bij private lease, dit kan je wel honderden euro’s per maand schelen. In je rol als werkgever zorg je enkel voor een reiskostenvergoeding of een mobiliteitsbudget. Hiervan kun je de maandlasten en brandstof betalen.

1.1 Nadelen private lease

Natuurlijk heeft ook private lease, net als alle leasevormen nadelen. De leaseovereenkomst is redelijk complex, met veel uitsluitingen en voorwaarden.

Ons advies om sowieso een second opinion te vragen aan een kenner.

Nog een nadeel is dat de lening in het BKR-register opgenomen wordt waardoor het latere leningen of hypotheken kan verhinderen.

Wanneer je ziek wordt kan het ook voorkomen dat je de lease niet meer kunt betalen.

In Amerika 10% van de private leaserijders wanbetaler, dat wil je niet overkomen. Om dit overvliegend onheil te managen, zijn hiervoor verzekeringen. Ook dit kost geld dus neem het mee het mee in de afweging van de maandlast.

2. Occasion autolease  - een luxe auto kiezen?

De volgende in het rijtje van leasevormen is de occasion lease. Je gaat een lease auto kiezen die wel al gebruikt is, maar de aanschafprijs ligt al snel 25% lager. Wanneer je auto’s gaat vergelijken dan kan occasion lease dus erg aantrekkelijk zijn.

Let er even goed op of je dan praat over operationele lease of financial lease, want in dit segment lopen deze vormen door elkaar heen. Lees ons artikel:  'wat is het verschil tussen financial en operational lease' voor meer uitleg.

Deze lopen bij het vergelijken nog weleens door elkaar. Toch is het prijsverschil niet zo denderend. Dat komt door de soms hoge inkoopprijs, meer kans op  onderhoudskosten en de lagere restwaarde. Ondanks dit kan het de moeite waard zijn om bij het autolease vergelijken ook naar occasion lease te kijken.

3. Import lease – het meest uit Duitsland

Dan is er ook nog import lease, wat een soort van occasion lease is. JE kiest de gedroomde  auto die u importeert uit Duitsland of Zweden.

De importeerde vervolgens zorgt de ervoor dat hij in Nederland (RDW) gekeurd wordt en de weg op kan met de juiste papieren. Hierna komt de financial leaseconstructie.

Dit houdt in dat je de eigenaar bent en dus ook verantwoordelijk voor de restwaarde.

De bijtelling is hoog,  deze is 35% maar wordt zelden over de lage dagwaarde van de auto geheven. Wel moet je er met youngtimers opletten dat er problemen kunnen ontstaan met milieuzones in steden.

4. Short lease - in between jobs

Wanneer je een nieuwe medewerker hebt aangenomen of wanneer je de seizoen pieken wilt ondervangen dan werkt short lease.

Stel je heeft een salesmanager aangenomen, dan kan hij in zijn proeftijd op basis van short lease een auto krijgen.

Contracten duren minimaal één maand en zijn hierna elke week opzegbaar, zonder extra kosten. Uiteraard liggen de maandlasten wat hoger, maar er is geen risico dat je twee jaar vastzit aan een stilstaande leaseauto.

5. Financial autolease - meest voorkomend

Dit is een vorm van zakelijke autofinanciering. De auto is uw economisch eigendom, maar de geldverstrekker zal het vrijwaringsbewijs in zijn bezit hebben.

Voor een occasion- of importlease kan dit een verstandige keus zijn. Ondernemers kunnen hier ook van profiteren, de auto staat op uw balans maar u hoeft er niet voor te betalen.

Bovendien profiteert je zo van de btw-voordelen op onderhoud, tankpas, tanken en de aanschaf. De milieu-investeringsaftrek kun je gebruik van maken als je een elektrische auto gaat rijden. Hiervan zijn de nadelen dat je de auto goed moet onderhouden. Want het bepaalt namelijk of je moet bijbetalen aan het einde van het contract.

Wanneer je deze auto zowel zakelijk als privé gebuikt dan moet je wel rekening houden met de fiscale bijtelling.

Via onze bijtelling calculator kan je direct de hoogte berekenen die je jaarlijks mag (moet..) afdragen.

7. En dan nu: een lease auto kiezen

Dat occasion lease interessant voor ondernemers is, met name een nieuwe trend onder starter en zzp’ers.

Bezoek onze pagina met zakelijk auto leasen voor de ondernemer en maak je keuze tussen de verschillende leasevormen. Veel plezier met auto's vergelijken!

/wp:paragraph
Laatste van Tankpas-Aanvragen.nl
Stop met bonnetjes bewaren als ondernemer

Vijf mogelijke vormen van autolease